Transalpina şi Transcâinenii – oportunitate, responsabilitate, prioritate

             sanduÎmi place numele ăsta, Transalpina. Pe bune. Mă face să mă simt în Elveţia şi să mă gândesc la Transmontana, deşi e Crans-Montana. Dar veţi fi de acord cu mine că dă bine – Transalpina.

            Pentru cine nu ştie, Transalpina este o şosea prin masivul Şureanu, urcă mai sus decât Transfăgărăşanul şi oferă – mi s-a spus, nu am apucat încă să merg pe acolo – privelişti deosebite. Ce problemă aş putea avea deci cu această Transalpină?

            Cu riscul de a fi socotit cârcotaş, vă voi spune că ideea textului de faţă mi-a venit în timp ce mă întorceam de la Bucureşti, pe Valea Oltului. Pentru că trece prin Câineni, am putea numi traseul Transcâineni – sunt de acord că nu sună la fel de frumos precum Transalpina, dar nici circulaţia nu e la fel. Vreo 50 de kilometri am venit cu fantastica viteză medie de 40 km/h, într-o coloană în care fiecare după posibilităţi şi talente făcea depăşiri. Un Mercedes enorm cu număr USA, Delaware, depăşea constant pe unde era linie continuă sau dublă, astfel că la un moment dat un amărât care venea din sens contrar a ieşit pe acostament, nedorind să fie tamponat de un Mercedes, fie el şi cu număr american.

            Mai departe am întâlnit o turmă de oi. Mică. Păşteau oile liniştite pe lângă balustrada laterală, dar înspre carosabil, sub privirile liniştite şi parţial iresponsabile ale unor băietani care – aţi ghicit – vorbeau la mobile. O oaie din asta în masca radiatorului face minuni – chiar şi la 40 km/h.

            A fost şi nelipsitul căruţaş. Toate astea pe DN7, probabil cel mai aglomerat drum naţional din România, cu regim – cică – de şosea europeană.

            A urmat o gură de oxigen, sub forma centurii Sibiului, cu regim de autostradă. Până la Sebeş se circulă relativ bine, dar în Sebeş e blocaj. Dacă te plictiseşti, poţi s-o faci stânga, spre Petreşti, Şugag, şi ajungi la Transalpina. Vara, că toamna, iarna şi primăvara e închisă din cauza zăpezilor mari. Şi oricum nu te ajută – e deocamdată un drum de plăcere, nici staţiunile de pe traseu – Rânca, spre exemplu – nu prea sunt de Doamne-ajută, aşa că fără să fim mai răi decât este cazul, ne-am putea întreba care a fost utilitatea finanţării acestei şosele Transalpina, deschisă cel mult şase luni pe an, fără a ajuta în vreun fel traficul spre vreo destinaţie esenţială pentru România anului 2013. E peisajul frumos, bun. Peisaj frumos este şi pe Transfăgărăşan, iar din păcate drumul nu se prezintă în condiţii impecabile, putea fi reparat. Plus că tot aşa, mai mult de şase luni nu este frecventabil auto. Peisaje frumoase sunt prin toată România, inclusiv pe Valea Oltului, traseul de calvar care ne leagă de Europa.

            Când resursele sunt limitate, intră în joc şi alte criterii, nu doar să facem drumuri că avem pe unde. În această logică, ne putem trezi cu şosele pe toate piscurile Carpaţilor. Dar când tu nu ai autostrăzi (cea de la Deva la Sebeş nu se ştie când va fi inaugurată, se spune că anul ăsta, mai departe, spre Sibiu, chiar habar nu am, de la Deva spre Arad peste vreo doi ani, iar de la Arad la Nădlac, iar suntem în ceaţă, că patronul firmei care a început lucrările este – mi se pare – în puşcărie). Cât despre autostrada pe Valea Oltului, ehei, copiii moşului, ar putea spune tinerii zilelor noastre… că şi noi, acum vreo 20 de ani, speram că vom circula într-o Românie străbătută şi de alte autostrăzi, în afară de celebra Bechtel.

            Criteriile despre care vorbeam sunt responsabilitatea – adică ia să mă uit eu câţi bani am. Este oportun să construiesc o şosea montană, dacă principala rută comercială spre vestul Europei este pe două benzi, moştenire de la Nea Nicu? Sau trebuie să gândesc că se finanţează priorităţile?

            Acum, accept că or fi fost ceva priorităţi şi pentru Transalpina. Aştept provincia.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

optsprezece − 3 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Noi incendii de pădure în județ         A fost lichidat focarul de pestă porcină din județ         Clădirea fantomă din Parcul Corvin va fi demolată, la peste un deceniu de la abandonarea ei         DRÄXLMAIER Hunedoara a investit 80.000 de euro în ateliere pentru elevii şcolii profesionale         Lansarea implementării proiectului: ,,Reabilitarea zonei urbane Dealul Cetății Deva, monument al naturii și istoric cu valoare turistică ridicată din Municipiul Deva – Refuncționalizarea Incintei I”, cod SMIS 122812         Mega-construcțiile părăsite ale căii ferate Deva – Brad         CULTURA PRIETENIEI, PRIETENIA CULTURII heART COUTURE, un proiect al regăsirii prin intermediul artei         14 acțiuni de stingere a incendiilor de vegetație uscată         Șofer de 87 de ani implicat într-un accident mortal         Tragedie în penitenciar. Un polițist a fost găsit mort         Șofer băut oprit după ce a făcut ravagii pe străzile din Petroșani         Violență în familie. Tânără bătută de soț cu pumnii         CNAIR reclamă defecte și degradări pe Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj -Deva         Igienizarea covorului din casa – mentinerea sanatatii intregii familii         Cearta în familie, una dintre cele mai neobișnuite situații pentru care ai putea avea nevoie de-un împrumut         Castelul Corvinilor a intrat în șantier         Accident grav pe șoseaua Hunedoara – Deva         Un tânăr a furat o mașină și a provocat un accident         PĂREREA SPECIALISTULUI NICULESCU. Este sau nu este fierul vechi adevărata miză la Mintia?         Carmen Hărău : „ Dăncilă a plecat, dar PSD a rămas!”