Strategia de viitor a României – drumul de țară. E tradițional!

              sanduNu de puține ori cititorii acestei rubrici au constatat că sunt enervat de starea drumurilor, la care fac trimitere mai ales când am ocazia să călătoresc în străinătate. Când plec, pot face calcule legate de durata traseului doar după ce trec de Nădlac. Mai precis, din Ungaria. Și mai precis, după Nagylak. Foarte-foarte precis, de la Mako, unde începe autostrada. Autostrada care duce până la Lisabona, și dacă nu ar exista Atlanticul, probabil ar duce până la New York și mai departe, la Los Angeles. Când mă întorc, bucuria mea de șofer pasionat, în stare să stau cu mult peste o mie de kilometri la volan fără pauză, ia sfârșit tot la Mako, puțin înainte de intrarea în România, unde mă așteaptă, de mai bine de 24 de ani, același peisaj dezolant cu bișnițari, căruțe, drumuri proaste și foarte proaste, iar cine cunoaște șoseaua Nădlac-Arad și nenumăratele treceri la nivel peste calea ferată știe despre ce vorbesc.

            Așa că am rămas precum Gelu Voican Voiculescu după Revoluție, când cu mișcarea CADA, perplex. Cum, nu știți ce este CADA? Comitetul de acțiune pentru democratizarea armatei. E vechi comitetul ăsta, tot atât de vechi ca prioritatea românească nr. 1 – construcția de autostrăzi. Autostrăzile, zicea premierul Tăriceanu pe când era premier, adică prin 2007, sunt prioritate 0 și mai mult decât atât – prioritate strategică. Asta după ce cu vreo 10 ani înainte, Traian Băsescu spusese că ba nu, România nu are nevoie de autostrăzi. După ce în mod absolut strategic s-a construit o autostradă care începe brusc și se termină nicăieri – mă refer la celebra, sedusa și abandonata autostradă Bechtel – iată că brusc prioritatea strategică se schimbă din nou și este produsă o revelație rutieră – nu mai avem nevoie de autostrăzi! Sunt prea scumpe și cumva inutile pentru România! Originali ca întotdeauna, facem abstracție de faptul că toate țările și-au construit autostrăzi, că de ani de zile vorbim de coridorul IV european și spunem senini că drumul expres este tot ce-și poate dori mai mult și mai mult o țară care în 25 de ani nu a fost în stare să lege capitala – București, ca să nu fie confuzii – de Uniunea Europeană, din care (totuși) facem parte.

             De fapt, totul se leagă – trenurile nu mai întârzie, că întârzierea a fost introdusă în parcurs. Viteza medie pe calea ferată este cu puțin sub 50 de km/oră. Suficient. Pe multe tronsoane de autostradă, lucrările sunt oprite. Proiectul autostrăzilor existente este deficitar – știm pe pielea noastră că Deva nu are nici intrări și nici ieșiri la și de pe autostradă, traseul spre Arad ocolește zeci de kilometri ca să ajungă și la Timișoara (nu era mai simplu ca Timișoara să fie legată de autostrada București – Nădlac?), și ar mai fi.

               Teamă îmi este că orice drum se va construi în România, expres sau nu, va costa cel puțin la fel de mult cât o autostradă. Că dăm o nouă dovadă de neseriozitate și inconsecvență. Că mai bine ar fi să ne promovăm mioritic cu drumul de țară, neaoș, original și autentic românesc, tradițional dacă preferați. Nu costă nimic și e voie cu căruța. Că veșnicia s-a născut la sat, zice poetul.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

doi × cinci =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Din 10 aprilie, la Spitalul din Deva vor putea fi realizate testări COVID 19         O companie din Haţeg a donat 10.000 de măşti mai multor spitale şi instituţii publice         Un strop de speranță la Spitalul Județean de Urgență Deva         Numărul cazurilor de coronavirus în România se apropie de 2.500         Primarul Marcel Goia face apel la localnici pentru a ține o zi de post și rugăciune         MINISTERUL SĂNĂTĂŢII. Patru spitale suport pentru judeţul Hunedoara         Alți doi pacienți decedați în spitalele hunedorene aveau și Covid 19         NIMIC DESPRE COVID. Traseu pentru biciclişti, cu fonduri europene la Deva         ANUNŢ! În atenția devenilor care solicită beneficii de asistență socială         293 de cazuri noi de infectare cu noul coronavirus în România         Preot din Deva diagnosticat cu coronavirus. Mesajul de speranță transmis pe Facebook         Polițist despre oamenii prinși noaptea pe străzile Călanului: „Ne-au plecat valorile pe stradă după ora 22”         Situație detensionată la Secția ATI a Spitalului din Orăștie, unde cadrele medicale au demisionat         Conflict între prefect și șefii CJ Hunedoara pe tema crizei de la Spitalul Județean Deva         Încă doi pacienți care au murit în spitalele din județ au fost diagnosticați cu Covid 19         Încă un deces al unui pacient din Hunedoara, diagnosticat cu afecțiuni grave, dar și cu coronavirus         Primăria Hunedoara anunță că va primi ajutor din China împotriva coronavirusului         Spitalul din Orăştie a rămas fără personal ATI. Dr. Lorena Ehim: “Suntem trimişi la moarte, carne aruncată în cuşca leilor”         Demisii la Secția ATI din Orăștie         Managerul Spitalului județean Deva a fost suspendat din funcție