Strategia de viitor a României – drumul de țară. E tradițional!

              sanduNu de puține ori cititorii acestei rubrici au constatat că sunt enervat de starea drumurilor, la care fac trimitere mai ales când am ocazia să călătoresc în străinătate. Când plec, pot face calcule legate de durata traseului doar după ce trec de Nădlac. Mai precis, din Ungaria. Și mai precis, după Nagylak. Foarte-foarte precis, de la Mako, unde începe autostrada. Autostrada care duce până la Lisabona, și dacă nu ar exista Atlanticul, probabil ar duce până la New York și mai departe, la Los Angeles. Când mă întorc, bucuria mea de șofer pasionat, în stare să stau cu mult peste o mie de kilometri la volan fără pauză, ia sfârșit tot la Mako, puțin înainte de intrarea în România, unde mă așteaptă, de mai bine de 24 de ani, același peisaj dezolant cu bișnițari, căruțe, drumuri proaste și foarte proaste, iar cine cunoaște șoseaua Nădlac-Arad și nenumăratele treceri la nivel peste calea ferată știe despre ce vorbesc.

            Așa că am rămas precum Gelu Voican Voiculescu după Revoluție, când cu mișcarea CADA, perplex. Cum, nu știți ce este CADA? Comitetul de acțiune pentru democratizarea armatei. E vechi comitetul ăsta, tot atât de vechi ca prioritatea românească nr. 1 – construcția de autostrăzi. Autostrăzile, zicea premierul Tăriceanu pe când era premier, adică prin 2007, sunt prioritate 0 și mai mult decât atât – prioritate strategică. Asta după ce cu vreo 10 ani înainte, Traian Băsescu spusese că ba nu, România nu are nevoie de autostrăzi. După ce în mod absolut strategic s-a construit o autostradă care începe brusc și se termină nicăieri – mă refer la celebra, sedusa și abandonata autostradă Bechtel – iată că brusc prioritatea strategică se schimbă din nou și este produsă o revelație rutieră – nu mai avem nevoie de autostrăzi! Sunt prea scumpe și cumva inutile pentru România! Originali ca întotdeauna, facem abstracție de faptul că toate țările și-au construit autostrăzi, că de ani de zile vorbim de coridorul IV european și spunem senini că drumul expres este tot ce-și poate dori mai mult și mai mult o țară care în 25 de ani nu a fost în stare să lege capitala – București, ca să nu fie confuzii – de Uniunea Europeană, din care (totuși) facem parte.

             De fapt, totul se leagă – trenurile nu mai întârzie, că întârzierea a fost introdusă în parcurs. Viteza medie pe calea ferată este cu puțin sub 50 de km/oră. Suficient. Pe multe tronsoane de autostradă, lucrările sunt oprite. Proiectul autostrăzilor existente este deficitar – știm pe pielea noastră că Deva nu are nici intrări și nici ieșiri la și de pe autostradă, traseul spre Arad ocolește zeci de kilometri ca să ajungă și la Timișoara (nu era mai simplu ca Timișoara să fie legată de autostrada București – Nădlac?), și ar mai fi.

               Teamă îmi este că orice drum se va construi în România, expres sau nu, va costa cel puțin la fel de mult cât o autostradă. Că dăm o nouă dovadă de neseriozitate și inconsecvență. Că mai bine ar fi să ne promovăm mioritic cu drumul de țară, neaoș, original și autentic românesc, tradițional dacă preferați. Nu costă nimic și e voie cu căruța. Că veșnicia s-a născut la sat, zice poetul.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

2 × cinci =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Iată 4 dintre cele mai populare mituri și credințe false despre pariurile sportive         Accident grav pe Calea Zarandului         Polițiștii au alergat aproape un kilometru un tânăr acuzat că a furat 1.000 de lei         Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva a rămas „muzeu”         A început montarea căii de rulare în Tunelul Turdaș de pe șantierul magistralei feroviare de mare viteză         Caravana Filmului Românesc la Hunedoara         La Deva se va da startul Turului Ciclist al Hunedoarei         Gând la început de an școlar         Motociclist oprit cu focuri de armă         DREPTATE PENTRU MILU. Sora victimei de la Sarmizegetusa Regia: “Fratele meu avea o şansă la viaţă, dar nimeni nu i-a dat-o”         INEDIT. Astăzi la Deva se poate circula cu “Autobuzul cu Jazz”         Ultima zi de lucru din ultimatumul dat pe Lotul 3 din Autostrada Lugoj – Deva. Când pot fi deschişi cei 21 de kilometri         Bărbat înjunghiat în inimă de frica soției         Blocaj prelungit pe șantierul șoselei Hunedoara – Călan         Licitație pentru modernizarea șoselelor turistice din județul Hunedoara         Povestea „tunelurilor pentru urși” de pe cel mai scump sector de autostradă: lotul de 300 de milioane de euro         Tragedie pe DN 7: un bărbat a murit, iar alți trei au fost răniți într-un accident rutier         Sardinia, între foarte scump și foarte ieftin         Tânără atacată în timp ce își plimba copilul în cărucior         Grădina Castelului Corvinilor, locul de poveste ocolit de turiști