„Berea e dovada că Dumnezeu ne iubeşte şi vrea ca noi să fim fericiţi”. Aşa a spus Benjamin Franklin acum două secole.
La fel crede şi un hunedorean care a adunat peste 200 de sortimente de bere într-o „casă” a cafelei dintr-o „sufragerie” belgiană, deschisă în fostul oraş al ceferiştilor
Există un loc în Simeria care adună 220 de tipuri de bere din 13 ţări, plus alte câteva zeci de sortimente de cafea şi specialităţi. În total, cam 800 de produse.
Este o „casă” a cafelei care te trimite brusc în atmosfera unei sufragerii belgiene, dar la atâta bere strânsă sub acelaşi acoperiş, accentul cade mai degrabă pe entuziasmul „delirului” decât pe molcomeala cafelei de dimineaţă.
Cu câteva mese, canapele şi scaune adunate între pereţi decoraţi cu fotografii şi reclame, cafeneaua este ideea unui hunedorean de 38 de ani care se caracterizează scurt: „Poate că sunt un nebun! Prea puţin talentat ca să ajung fotbalist celebru, m-am reorientat spre vânzări. Când am înţeles sistemul, mi-am făcut o afacere în domeniu. Am o grămadă de idei. ‘Sufrageria‘ belgiană e doar una. Urmează un restaurant şi o şcoală de barista pe care le voi deschide tot la Simeria”.
[wzslider autoplay=”true”]
„Sufrageria belgiană”
Fan al cafelei de când se ştie, Cornel Igna a cutreierat lumea ca să afle cât mai multe despre magica licoare şi să simtă gustul fiecărui sortiment. Acum 10 ani, i-a căzut cu tronc o cafenea din Bruxelles şi s-a gândit cum să aducă atmosfera de-acolo în oraşul în care trăieşte de 16 ani.
„A fost singurul loc în care m-am simţit ca acasă. 10 ani m-am gândit cum să fac o cafenea asemănătoare la Simeria. Anul trecut, am deschis-o. Exact în blocul în care am locuit ani de zile. Tema este ‘sugraferia belgiană‘. Concret, e o ‘casă‘ a cafelei, unde poţi savura liniştit peste 25 de tipuri de cafea cu cofeină şi alte câteva zeci de specialităţi. Asta, în prima parte a zilei. În a doua, este rândul celor 220 de sortimente de bere”, explică bărbatul.
Istoria berii într-un meniu
Când treci pragul un astfel de loc, o faci întâi din curiozitate. Răsfoirea meniului seamănă cu o călătorie prin Europa şi prin istoria berii. Peste 200 de sortimente ale băuturii vechi de 4 milenii – de la cea mai veche bere trapistă, la beri cu arome medievale sau rupte parcă din atlasul botanic, până la berea care toarnă în pahar 4.000 de ani de istorie scoţiană, beri care sunt produse într-un singur loc din lume sau sortimente îmbuteliate la mână şi cu etichetă semnată de cei mai renumiţi maeştri berari.
Majoritatea sortimentelor provin din Belgia – celebră pentru cele 500 de specialităţi de bere, iar paradoxul ofertei este că fereşte consumatorul de excese.
Cea mai scumpă bere din meniu costă 180 de lei şi se numeşte Dark Island – o bere neagră, cu spumă discretă, care se produce în cantitate limitată. Are 10% alcool şi aromă de malţ prăjit, ciocolată, cafea, fructe uscate şi nuci.
Clienţii
Un român trebuie să muncească circa 25 de minute pentru a-şi cumpăra un litru de bere, comparativ cu un german, care are nevoie de numai 3,7 minute. Aşa spun statisticile. Lui Igna însă nu-i pasă de ele şi nu-şi împarte clienţii în bogaţi şi săraci. Socotelile lui arată altfel.
„Lucrez în vânzări de la 19 ani şi am priceput un lucru: oamenii vor produse şi servicii de calitate. Iar eu exact asta vreau să ofer. Un produs pe gustul fiecăruia şi un serviciu complet – elegant şi corect. De-asta am adus la Simeria sute de sortimente de bere. Tocmai pentru ca fiecare om să găsească ceva pe gustul lui, la preţuri între 5 şi 180 de lei. Clienţii noştri sunt din toate categoriile sociale, iar 98% dintre sortimentele de bere au fost deja comandate”, spune hunedoreanul.
În aproape doi ani, prin cafenea au trecut cel puţin 3.000 de oameni. Media de vârstă a clienţilor este 30-40 de ani, iar 65% sunt femei.
„Poate că ele au mai multă nevoie de linişte şi relaxare. Femeile comandă mai ales cafea sau specialităţi, iar la capitolul alcool, preferă berea slab alcoolizată, cu cireşe, ciocolată, banane sau cocos”, explică Igna.
O bere-vedetă
Pentru cei mai mulţi dintre noi, berea este băutura care rezultă atunci când un maestru berar combină iscusit apa, malţul, hameiul şi drojdia. Dar unii berari nu se limitează la aceste ingrediente şi concep varietăţi care surprind prin gust, ingrediente, ambalaj ori prezentare.
Pentru cine vrea experimente, provocări şi senzaţii noi, „sufrageria” belgiană incită curiozitatea şi satisface imaginaţia – sortimente blonde sau brune, note noi, nuanţe aparte şi arome care adaugă savoare şi picanterie vieţii unui amator de bere adevărat.
Când te întâlneşti cu o bere care toarnă în pahar 4.000 de ani de istorie scoţiană, nu poţi să te grăbeşti. O studiezi îndelung şi o bei încet. Fraoch e o vedetă în lumea berii, iar Williams Bros este singura berărie din lume care o produce, după o reţetă veche de 5 secole. Cu 11% alcool, licoarea arămie, plină de note de sherry, vin de orez, ierburi şi miere şi-a luat numele de la gardienii care aveau în pază vechea reţetă galeză a berii „LeAnn Fraoich”.
Elefantul roz
Odată acomodat cu atmosfera, nu ai cum să nu observi în meniu şi cea mai populară bere belgiană.
A fost premiată drept „cea mai bună din lume” în 1998 şi 2011, iar elefantul roz de pe etichetă te lămureşte că e vorba despre Delirium Tremens şi sortimentele ei – Red, Nocturnum şi Christmas. Este obţinută prin combinarea mai multor tipuri de drojdii, are o aromă aparte şi o concentraţie mai ridicată de alcool.
Din meniu nu lipseşte nici berea mănăstirească. În lume există doar 7 mănăstiri care mai produc bere – 6 în Belgia şi una în Olanda.
Chimay (foto) este cea mai veche dintre berile trapiste, iar între zidurile abaţiei Scourmont, care adăposteşte fabrica, se află şi puţurile de unde se extrage apa pentru producerea ei. Călugării belgieni urmăresc bulă cu bulă până când berea iese în sticle pe poarta lăcaşului. Dovada este simbolul de originalitate de pe etichetă – „Authentic Trappist Product”.
Chimay are 9% alcool şi este produsă cu marcarea anului de fabricaţie. Se obţine prin metoda fermentaţiei triple, este închisă la culoare, are aromă de fructe şi este unul dintre ultimele delicii cu iz medieval din Europa.
Chiar dacă românii ocupă locul 6 pe continent la consumul de bere şi chiar dacă „sufrageria” belgiană are o ofertă record în materie, localul lui Cornel Igna rămâne totuşi o „casă” a cafelei.
„Cafeaua se vinde mai bine decât berea”, spune bărbatul, explicând că nici măcar el n-a reuşit să guste mai mult de 20% dintre tipurile de bere din ofertă.
–––––––––––––––––––––––––-
INEDIT. Ofertă de bere, record mondial
În 2004, un bar din Bruxelles/Belgia a reuşit să intre în Cartea Recordurilor pentru oferta de bere. În meniul localului, care cuprinde 200 de pagini, sunt incluse peste 2.400 de tipuri de bere provenite din 60 de ţări. Numele barului este „Delirium Cafe” şi vine de la una dintre berile oferite, Delirium Tremens. Personalul nou angajat trebuie să facă 5 săptămâni de practică în beciurile localului, pentru a învăţa unde este depozitat fiecare sortiment de bere.