24 de ani de ceauşism, 24 de democraţie

            sanduVeneam cu maşina pe Valea Oltului şi ochii mi s-au dus spre culmile munţilor care o străjuiesc. Brazi semeţi, a căror ordine era întreruptă pe alocuri de poieniţe, peste al căror verde se suprapunea cerul albastru-clar. Poetic, nu? Dar nu despre frumuseţea peisajului vreau să scriu, ci despre stâlpii de înaltă tensiune care dominau net culmile. M-am surprins gândindu-mă că o fi fost greu pentru oamenii care i-au montat să se caţere pe versanţii stâncoşi, să încerce să-şi ducă cu ei şi utilaje, să toarne betoane şi să ridice la verticală masivele structuri metalice. Peste munţi, prin văi, vorba cântecului…

            Oare am fi şi astăzi capabili de astfel de performanţe tehnice…? m-am întrebat. Şi uite-aşa mi-a trecut prin gând să socotesc câţi ani de ceauşism am avut, şi câţi ani de democraţie – aşa şchioapă cum e ea. Nicolae Ceauşescu a venit la putere în 1965, ca secretar general al Partidului Muncitoresc Român. A stat la putere 24 de ani. Puţin peste 24 de ani au trecut şi din decembrie 1989. Nefiind absolut deloc nostalgic comunist, m-am încrâncenat gândind că nu aş avea ce argument să opun unuia care mi-ar spune că între 1965 şi 1989 în România s-a construit enorm în comparaţie cu 1990 – 2014. Nu discutăm aici despre erori de apreciere, că nu trebuia nu ştiu care combinat sau nu ştiu ce termocentrală. Bune-proaste cum au fost, s-au construit (opinia mea e că nu toate au fost proaste). Vorba aia – fabrici şi uzine, baraje, cartiere de locuinţe (locuiesc într-un bloc ceauşist – ar fi culmea să-l înjur), Transfăgărăşanul, electrificarea, instalaţii de irigaţii, chiar Casa Poporului. Oricât ne-am chinui, nu reuşim să opunem acelei perioade de 24 de ani realizărili perioadei noastre de 24 de ani. Din contră – am reuşit să punem pe butuci şi la pământ fabrici de tractoare (având o agricultură slab mecanizată), uzine de locomotive (cu transporturi feroviare jalnice), irigaţiile în totalitate. Lista e deschisă.

            La toate construcţiile din perioada 1965 – 1989, nu le-am putut opune nici măcar o autostradă Bucureşti – Nădlac. Câţi ani vor mai trece până la a o avea?

            Remarc faptul că România nu pare capabilă să performeze economic în democraţie. Structurile care ne plac nouă cel mai mult şi care se bucură de popularitate sunt cele nedemocratice. Îl invocăm pe Ţepeş – un domn autoritar, domnind prin teroare. În scurtele perioade democratice a fost mai degrabă haos. De curând, invitat la Deva, sociologul Vintilă Mihăilescu caracteriza România ca fiind o societate rurală. Până în 1989, aproape jumătate din populaţia ţării trăia la ţară. Intuind că fără şcoală copiii lor nu au nici o şansă, ţăranii făceau eforturi disperate pentru a-şi trimite copiii să înveţe carte.

            Parcurgem acum drumul invers, pentru că cei fără carte şi fără cultură sunt victime mult mai sigure. Şi nici nu le prea pasă de democraţie. Au însă nostalgia primilor 24 de ani şi de felul lor sunt mândri că sunt români, crezând nestrămutat că dacii sunt la originea civilizaţiei pe pământ. Complicat, nu?

Comentarii FB

comentarii




Răspuns la “24 de ani de ceauşism, 24 de democraţie

  1. gica contra

    Banuiam eu ca aveti sofer.
    In aia 24 de ani pe care ii priviti cu nostalgie, va anunt ca pentru a ajunge la Viena (si mai departe) romanii curajosi si demni isi riscau viata trecand Dunarea inot noaptea. In plus, va anunt si ca pentru ca nea ceasca sa ajunga sa-si vada nebunia incununata in monstruozitatea numita casa poporului inaintea lui nea ghita de la scularie a bagat zeci de mii de romani in puscarii si in morminte.
    Pentru mine faptul ca acum, ca sa fac acelasi drum, trebuie doar sa suport lipsa autostrazii pana la Arad compenseaza din plin “daramarea” super “competitivelor” fabrici comuniste (mama, mama ce competitiv era U650 fata de, sa zicem, John Deer-urile pe care, daca v-ati uita nu la copaci si la stalpii de inalta tensiune, le-ati vedea astazi pe ogoarele patriei facand o agricultura mai performanta chiar si decat statisticile ceausiste umflate cu pompa). In rest, cu sclavi, faraonii au construit si piramide. La ce dracu le foloseau astea, habar n-am! A, mi-am amintit: erau un fel de tintirime, asa cam Ca Casa boborului! Da ce stiu eu, un biet neurmaritor de antene! Noi, romanasii verzi, asa cum reiese si din competentele comentarii feisbuciste, suntem ai mai tari, dastepti si tarisoara noastra are cele mai mari resurse si frumuseti naturale si tati ailalti de pe planeta au doar un singur scop: sa ne-o traga!

    Răspuns

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

nouă + cincisprezece =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Fântânile localnicilor din zona Vața de Jos sunt curățate de pompieri         A doua etapă de dezinsecție terestră din acest an, la Deva!         Cod portocaliu de ploi torențiale, vijelii și grindină         Hoț prins la Orăștie         PICTURĂ PE STICLĂ REPREZENTÂND SFINȚII APOSTOLI PETRU ȘI PAVEL         Circulația s-a deblocat pe DJ 668, la Streisângeorgiu         Vizitează județul Hunedoara și locurile sale de poveste         Mircea Moloț: „Faptul că PNL trâmbițează un așa zis program de relansare economică nu este deloc rău. Rău este că…”         Șofer băut, cursă periculoasă pe un bulevard din Deva         Accident grav pe Strada Mihai Eminescu, din Deva, produs de o tânără         Restricții de circulație pe autostrada A1 Timișoara – Lugoj, Lotul 2         Ce a rămas după incendiul care a mistuit fosta Școală de ucenici din combinatul Hunedoara         S-a deschis ștrandul din Hunedoara         Prostituție sub amenințarea unei grupări de interlopi din Valea Jiului         S-au publicat rezultatele la Bacalaureat. 9 elevi de nota 10 în județul Hunedoara         Trafic rutier închis temporar pe strada Hărăului         Mineri intoxicați cu fum și gaze toxice în subteranul Minei Livezeni         Cristian Coroiescu, liderul ALDE Călan, candidează la Primăria Călan         Mocănița va circula din nou, în această vară, pe calea ferată îngustă Brad – Crișcior         Sala de Lectură a Bibliotecii Județene va fi modernizată