Traseul mocăniţei hunedorene, ecologizat de voluntari

Chiar dacă de multă vreme reprezintă doar o idee, pentru că fizic a dispărut, Mocăniţa ce făcea legătura dintre municipiul Hunedoara şi satul Govăjdie – unde se află unul dintre cele mai vechi furnale din Europa – va fi din nou sărbătorită.

Sâmbătă, 20 aprilie 2013, se va organiza a III-a ediţie a acţiunii anuale de voluntariat “Aşteptăm Mocăniţa” şi toţi cei care doresc să ia parte la acţiune sunt aşteptaţi în curtea exterioară a Castelului Corvinilor la ora 10.00. Acţiunea este organizată de Asociaţia de Dezvoltare D.A.O Hunedoara, iar voluntarii de aici îşi propun, pentru al treilea an consecutiv, defrişarea vegetaţiei de pe vechiul terasament al mocăniţei, dar şi ecologiza vechiului furnal.  Potrivit reprezentanţilor Asociaţiei de Dezvoltare D.A.O Hunedoara este un bun prilej de a aduce, din nou, în discuţie proiectul refacerii liniei înguste Hunedoara-Govăjdie, care a fost tăiată şi vândută la fier vechi, iar proiectul prevede şi amenajarea podurilor distruse sau consolidarea celor care au mai rămas în picioare. Calea ferată de ecartament îngust dintre Hunedoara şi Retişoara (Ghelari) a fost prima cale ferată îngustă din Ardeal. Era cunoscută şi după calea ferată minieră ardeleană sau calea ferată de interes local Hunedoara-Ghelari. Această cale ferată a fost realizată între 1859 şi 1871 şi apoi consolidată şi prelungită până la Hunedoara, în 1900, pe baza unui proiect austriac.  Declinul ei a început în urmă cu mai bine de 10 ani. În 2001 s-au dezafectat 11 kilometri de linie dintre Zlaşti şi Crăciuneasa. Astfel a rămas ultima porţiune de 2,3 km lung între gara mică şi fabrica de var din Zlaşti care a funcţionat până în 2007. În 2009 s-a trecut la casarea liniilor, materialului rulant şi podurilor rămase. În vara 2010, la solicitarea tinerilor din Hunedoara comisia de evaluarea monumentelor istorice din cadrul ministerului culturii a ieşit, în sfârşit, pe teren şi a reuşit să claseze drept monument istoric tot cea ce a mai rămas din calea ferată îngustă, însă şi-a pierdut statutul de monument istoric, titulatură ce fusese acordată doar pe un an.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 × 2 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Teribilism la volan. Un tânăr a produs dezastrul pe DN 68 A Deva – Lugoj         Accident grav în Hunedoara. O ambulanță a lovit un biciclist         Accident mortal. Un bărbat s-a prăbușit cu mașina în râul Cerna         Accident grav în apropiere de Brad         Momente traumatizante pentru mama unei fetițe de cinci luni, după ce a adus bebele la spital         Politicienii care râvnesc la primăriile celor mai mari municipii hunedorene         Laureatul Premiului Internațional „Leonardo Da Vinci – Artist Universal” 2019. Romeo Dobrotă (Romi) din Toronto – Artistul plastic din vecini         Au fost scoase la licitație lucrările la Casa de Cultură din Hunedoara         Primarul Marcel Goia nu va mai candida la Hațeg         Seceta și MHC-ul au transformat Lacul Cinciș. Ce se întâmplă la bisericile părăsite         Accident produs de un tânăr de 18 ani         Cum este „chinuită” o angajată a CFR, în fața barierelor de pe DN 7, la Simeria         Elev atacat și buzunărit pe holurile unei școli din Deva         Lucrări de modernizare la Stadionul Municipal Deva         Buget 2020. Proiectele Primăriei Hunedoara pentru acest an         AICI SUNT BANII DUMNEAVOASTRĂ. Cum a fost drămuit bugetul Devei         Investiții în fabrica de clăpari din Orăștie         Bărbat lăsat fără bani într-o parcare din Deva         Sportivi din Deva, campioni la o competiție națională de karate         Clipe de groază trăite de o femeie, în scara unui bloc din Hunedoara