Traseul mocăniţei hunedorene, ecologizat de voluntari

Chiar dacă de multă vreme reprezintă doar o idee, pentru că fizic a dispărut, Mocăniţa ce făcea legătura dintre municipiul Hunedoara şi satul Govăjdie – unde se află unul dintre cele mai vechi furnale din Europa – va fi din nou sărbătorită.

Sâmbătă, 20 aprilie 2013, se va organiza a III-a ediţie a acţiunii anuale de voluntariat “Aşteptăm Mocăniţa” şi toţi cei care doresc să ia parte la acţiune sunt aşteptaţi în curtea exterioară a Castelului Corvinilor la ora 10.00. Acţiunea este organizată de Asociaţia de Dezvoltare D.A.O Hunedoara, iar voluntarii de aici îşi propun, pentru al treilea an consecutiv, defrişarea vegetaţiei de pe vechiul terasament al mocăniţei, dar şi ecologiza vechiului furnal.  Potrivit reprezentanţilor Asociaţiei de Dezvoltare D.A.O Hunedoara este un bun prilej de a aduce, din nou, în discuţie proiectul refacerii liniei înguste Hunedoara-Govăjdie, care a fost tăiată şi vândută la fier vechi, iar proiectul prevede şi amenajarea podurilor distruse sau consolidarea celor care au mai rămas în picioare. Calea ferată de ecartament îngust dintre Hunedoara şi Retişoara (Ghelari) a fost prima cale ferată îngustă din Ardeal. Era cunoscută şi după calea ferată minieră ardeleană sau calea ferată de interes local Hunedoara-Ghelari. Această cale ferată a fost realizată între 1859 şi 1871 şi apoi consolidată şi prelungită până la Hunedoara, în 1900, pe baza unui proiect austriac.  Declinul ei a început în urmă cu mai bine de 10 ani. În 2001 s-au dezafectat 11 kilometri de linie dintre Zlaşti şi Crăciuneasa. Astfel a rămas ultima porţiune de 2,3 km lung între gara mică şi fabrica de var din Zlaşti care a funcţionat până în 2007. În 2009 s-a trecut la casarea liniilor, materialului rulant şi podurilor rămase. În vara 2010, la solicitarea tinerilor din Hunedoara comisia de evaluarea monumentelor istorice din cadrul ministerului culturii a ieşit, în sfârşit, pe teren şi a reuşit să claseze drept monument istoric tot cea ce a mai rămas din calea ferată îngustă, însă şi-a pierdut statutul de monument istoric, titulatură ce fusese acordată doar pe un an.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

15 + 12 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
CNAIR reclamă defecte și degradări pe Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj -Deva         (P) Igienizarea covorului din casa – mentinerea sanatatii intregii familii         (P) Cearta în familie, una dintre cele mai neobișnuite situații pentru care ai putea avea nevoie de-un împrumut         Castelul Corvinilor a intrat în șantier         Accident grav pe șoseaua Hunedoara – Deva         Un tânăr a furat o mașină și a provocat un accident         PĂREREA SPECIALISTULUI NICULESCU. Este sau nu este fierul vechi adevărata miză la Mintia?         Carmen Hărău : „ Dăncilă a plecat, dar PSD a rămas!”         Drumul județean spre cetățile dacice se dezintegrează vizibil         Imagini spectaculoase cu lupul care a dat târcoale unui grup de turişti în Retezat         Spargere la Kaufland Petroșani         Prețuri promoționale la operațiile de cataractă și dioptrii, cu cele mai bune cristaline multifocale, la Opticline Dr. Angelescu         Un bărbat a murit după ce s-a prăbușit de pe schela unui bloc         Strada Constantin Dobrogeanu Gherea din Hunedoara este modernizată         Povestea comorii fabuloase a regelui Decebal         Toate drumurile duc la Salonul Hunedorean al Cărţii         UNA DE “MAGNA CUM LAUDE” LA CJH: Galeriile de Artă „FORMA” devin o bijuterie arhitecturală         Prinși la furat de băutură și țigări         Drumul Național 7A va intra în reparații capitale. Primele lucrări de reabilitare au început         Incendiu puternic în Geoagiu. Un om a murit