Soarta tristă a furnalului de la Govăjdia

Furnalul de la Govăjdia, construit la începutul secolului al XIX-lea, a avut de-a lungul istoriei sale un rol extrem de important în dezvoltarea metalurgiei din zona Hunedoarei.

Minereul de fier de bună calitate prelucrat aici şi apropierea de Hunedoara au contribuit, alături de resursele de cărbune din Valea Jiului, de Castelul Corvinilor şi de întinderile de pădure din zonă, la investiţiile uriaşe în construcţia căii ferate Hunedoara – Govăjdia şi a Uzinelor de fier de la Hunedoara.

 

Furnalul de la Govăjdia se află în Ţinutul Pădurenilor, la circa 20 de kilometri de Hunedoara, într-o vale înconjurată de versanţi stâncoşi, acoperiţi cu pădure. A fost clădit la începutul secolului al XIX-lea, la intersecţia pârâurilor Runc şi Nădrab, iar în trecut, calea ferată îngustă care tăia dealurile din jurul Hunedoarei, scurta drumul dintre oraş spre furnal.

Cuptorul a fost scos din funcţiune în urmă cu aproape un secol, însă a rămas într-o stare bună de conservare. Clădirea care îl adăposteşte şi cea mai mare parte a vechilor instalaţii au fost distruse, iar linia ferată îngustă a fost dezafectată. De peste un deceniu, autorităţile locale din Ghelari au anunţat reabilitarea monumentului istoric, însă nu au reuşit să acceseze fonduri pentru o astfel de investiţie.

Turiştii care ajung la Govăjdia găsesc o clădire pustie, nepăzită şi neîngrijită, cu acoperişul prăbuşit parţial, cu pereţii scorojiţi, în centrul căreia se află vestigiul unic în România. Unii dintre oaspeţii locului nu s-au sfiit să lase aici „amintiri” mai puţin plăcute: unii au aruncat gunoaie în cuptor şi le-au dat foc, alţii au măzgălit pereţii furnalului ori l-au vandalizat.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

13 − 11 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Tânără anchetată după ce a fugit de la locul accidentului         Accident rutier. Biciclist rănit grav         Tineri trimiși în carantină pentru că nu au respectat măsura izolării         Hoți prinși la Mina Paroșeni         Hunedorean prins cu țigări de contrabandă         556 de hunedoreni vindecați de Covid 19         RECOMANDĂRI ALE POLIȚIȘTILOR, PENTRU O MINIVACANȚĂ ÎN SIGURANȚĂ         CJ Hunedoara distribuie echipamente de protecție spitalelor suport Covid-19         Drumul Județean 687 Hunedoara – Călan. Cum s-a lucrat în ultimul an la șoseaua modernizată pe fonduri UE         O piesă deosebită din colecțiile Muzeului de Etnografie și Artă Populară Orăștie         Au început lucrările de anvelopare la Blocul 79, strada Bejan, din Deva         Drumul Cerbăl – Socet intră în șantier         Situația cazurilor COVID-19 la unitățile din subordinea CJ Hunedoara         DN 7 A a intrat în reparații         Povestea viaductelor „gemene” de pe vechea cale ferată Deva – Brad         Accident mortal în Petroșani, pe trecerea de pietoni         Doi hunedoreni trimiși în carantină după ce nu au respectat măsurile de autoizolare         Polițistul Florin Bolosin, trecut în rezervă. Ce spune despre munca în Poliție         A fost reluată susținerea probei practice a examenului pentru obţinerea permisului de conducere         140 de ani de la înființarea Societății de Istorie și Arheologie a comitatului Hunedoara