Un an de la închiderea Minei Petrila: soarta tristă a celei mai vechi exploatări miniere din Valea Jiului

Mina Petrila s-a închis în urmă cu un an, de la 1 noiembrie. Cu două zile mai devreme, în 30 octombrie 2015, zeci de oameni au luat parte la ceremonia simbolică a scoaterii ultimului vagonet de cărbune din Mina Petrila, eveniment care a marcat închiderea definitivă a exploatării miniere, după 156 de ani de activitate aproape neîntreruptă. Foştii mineri au scris atunci pe vagonetul ieşit din pământ „Ultima tonă de cărbune, Mina Petrila, 30.10.2015”, şi au luat din cuva sa, ca amintire, bucăţi de cărbune. Scena petrecută în acompaniamentul funebru al unei fanfare a stârnit emoţii profunde, lacrimi şi resemnare.

Unii dintre ortaci au relatat că au muncit chiar şi peste 30 de ani în exploatarea de cărbune, care a avut în anii săi de glorie până la 4.000 de angajaţi, iar ziua închiderii ei a reprezentat una dintre cele mai triste din viaţa lor. La un an de la închiderea minei Petrila, vagonetul pe care minerii au notat data scoaterii din subteran a ultimei tone de huilă a rămas răsturnat printre fiarele vechi din incinta fostei exploatări. Vagonetul ruginit nu a mai fost aşezat la loc de cinste nicăieri şi nu a mai devenit piesă de muzeu, aşa cum îşi doreau unii dintre ortaci, deocamdată este însă păzit de hoţii de fier vechi. De cealaltă parte a Jiului de Est, oraşul Petrila pare neschimbat după anul care a trecut. Şi aici, ca de altfel în întreaga Valea Jiului, investiţiile pe care localnicii le-au aşteptat în speranţa redresării economice a oraşului, au lipsit, iar tot mai mulţi dintre localnici privesc cu resemnare viitorul mineritului.

În istoria ei de peste 150 de ani, Mina Petrila a fost una din exploatările fanion ale Văii Jiului. Oraşul s-a dezvoltat datorită ei, ajungând în anii 1990 la aproape 30.000 de locuitori. Mina de cărbune a fost de-a lungul timpului şi locul unor mari tragedii. În 1943, o explozie în subteran a ucis 18 mineri, însă soarta tristă a exploatării minere a fost grăbită de cele două explozii din 2008, soldate cu moartea a 13 mineri şi salvatori minieri şi rănirea altor 15.

Comentarii FB

comentarii


TAG


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

18 − 2 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Hunedoara a semnat la ADR Vest două contracte de 20 de milioane de euro pentru modernizarea orașului         Noua șosea de poveste din Ținutul Pădurenilor         Tragedie în Hunedoara         Operațiune DIICOT în Deva: „Arestare în direct”         Ecologizare cu liceenii voluntari în Parcul Dendrologic din Simeria         Un hunedorean, pe podium la Campionatele europene de Karate         Cum arată autostrada Lugoj – Deva, cu o lună înainte de deschidere         Sărbătoare la Mănăstirea Prislop         Accident rutier grav. Șoseaua devastată a Lacului Cinciș face victime         Cele mai recente imagini de pe Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva         Vestea mult așteptată de hunedoreni. A intrat în șantier drumul județean Hunedoara – Călan         Carmen Hărău, senator PNL: “Va cădea guvernul Dăncilă?”         WINKLER DESPRE PRIORITĂȚILE PPE. Finanțarea corespunzătoare a Politicii Agricole și celei de Coeziune         SĂNĂTATE “Donăm sânge pentru oamenii orașului”         Ștrandul Municipal din Deva își deschide porțile         Ministrul Răzvan Cuc pe șantierul Autostrăzii Lugoj – Deva. Când vor fi gata Loturile 3 și 4         Mai puțini turiști în Retezat, după închiderea drumului spre Poiana Pelegii         O viperă uriașă găsită în Sarmizegetusa Regia, pe Soarele de Andezit         Tânăr de 17 ani înecat într-o baltă din Orăștie         TALIBANII ECO DATOREAZĂ SCUZE. APM Hunedoara a scos Râul Alb din aşa-zisul „pericol de moarte”