Un an de la închiderea Minei Petrila: soarta tristă a celei mai vechi exploatări miniere din Valea Jiului

Mina Petrila s-a închis în urmă cu un an, de la 1 noiembrie. Cu două zile mai devreme, în 30 octombrie 2015, zeci de oameni au luat parte la ceremonia simbolică a scoaterii ultimului vagonet de cărbune din Mina Petrila, eveniment care a marcat închiderea definitivă a exploatării miniere, după 156 de ani de activitate aproape neîntreruptă. Foştii mineri au scris atunci pe vagonetul ieşit din pământ „Ultima tonă de cărbune, Mina Petrila, 30.10.2015”, şi au luat din cuva sa, ca amintire, bucăţi de cărbune. Scena petrecută în acompaniamentul funebru al unei fanfare a stârnit emoţii profunde, lacrimi şi resemnare.

Unii dintre ortaci au relatat că au muncit chiar şi peste 30 de ani în exploatarea de cărbune, care a avut în anii săi de glorie până la 4.000 de angajaţi, iar ziua închiderii ei a reprezentat una dintre cele mai triste din viaţa lor. La un an de la închiderea minei Petrila, vagonetul pe care minerii au notat data scoaterii din subteran a ultimei tone de huilă a rămas răsturnat printre fiarele vechi din incinta fostei exploatări. Vagonetul ruginit nu a mai fost aşezat la loc de cinste nicăieri şi nu a mai devenit piesă de muzeu, aşa cum îşi doreau unii dintre ortaci, deocamdată este însă păzit de hoţii de fier vechi. De cealaltă parte a Jiului de Est, oraşul Petrila pare neschimbat după anul care a trecut. Şi aici, ca de altfel în întreaga Valea Jiului, investiţiile pe care localnicii le-au aşteptat în speranţa redresării economice a oraşului, au lipsit, iar tot mai mulţi dintre localnici privesc cu resemnare viitorul mineritului.

În istoria ei de peste 150 de ani, Mina Petrila a fost una din exploatările fanion ale Văii Jiului. Oraşul s-a dezvoltat datorită ei, ajungând în anii 1990 la aproape 30.000 de locuitori. Mina de cărbune a fost de-a lungul timpului şi locul unor mari tragedii. În 1943, o explozie în subteran a ucis 18 mineri, însă soarta tristă a exploatării minere a fost grăbită de cele două explozii din 2008, soldate cu moartea a 13 mineri şi salvatori minieri şi rănirea altor 15.

Comentarii FB

comentarii


TAG


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 − patru =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Carmen Hărău: “Politica trebuie să fie soluţia, nu problema!”         Mașina Poliției implicată într-un accident în Hunedoara         Scene șocante s-au petrecut într-un supermaket din Deva         Data inaugurării „autostrăzii – muzeu” va fi decisă la sfârșitul lunii septembrie         DE CĂPĂTUIALĂ. Şefii PSD ai judeţului scot la concurs postul lui Sălan Jnior         ÎN ANUMITE CONDIȚII. Restanțierii din Deva pot scăpa de plata penalităților         Drumarii se întorc după trei luni pe șantierul șoselei Hunedoara – Călan         Accident soldat cu doi morți pe Autostrada A1, între Deva și Ilia         Accident cu mașina Poliției         Incendiu puternic la o casă din satul Baldovin         Razii ale Poliției TF în gările din județ         Spărgători de locuințe prinși în urma unor descinderi         Biciclist lovit de mașină, în Hunedoara         Concert de muzică rock în Parcul Cetăţii Deva         Prins la furat pe șantierul căii ferate         Arme confiscate în Lupeni         Prostituată jefuită pe centura Devei         Avram Iancu a renunțat la visul de a deveni președintele României         Lansare de carte. Albumul fotografic „Oameni și locuri. Comuna Luncoiu de Jos”         APA PROD SA, UN SCANDAL FĂRĂ SFÂRŞIT. Preţul apei, cea mai recentă răfuială politică între PNL şi PSD Hunedoara