Un an de la închiderea Minei Petrila: soarta tristă a celei mai vechi exploatări miniere din Valea Jiului

Mina Petrila s-a închis în urmă cu un an, de la 1 noiembrie. Cu două zile mai devreme, în 30 octombrie 2015, zeci de oameni au luat parte la ceremonia simbolică a scoaterii ultimului vagonet de cărbune din Mina Petrila, eveniment care a marcat închiderea definitivă a exploatării miniere, după 156 de ani de activitate aproape neîntreruptă. Foştii mineri au scris atunci pe vagonetul ieşit din pământ „Ultima tonă de cărbune, Mina Petrila, 30.10.2015”, şi au luat din cuva sa, ca amintire, bucăţi de cărbune. Scena petrecută în acompaniamentul funebru al unei fanfare a stârnit emoţii profunde, lacrimi şi resemnare.

Unii dintre ortaci au relatat că au muncit chiar şi peste 30 de ani în exploatarea de cărbune, care a avut în anii săi de glorie până la 4.000 de angajaţi, iar ziua închiderii ei a reprezentat una dintre cele mai triste din viaţa lor. La un an de la închiderea minei Petrila, vagonetul pe care minerii au notat data scoaterii din subteran a ultimei tone de huilă a rămas răsturnat printre fiarele vechi din incinta fostei exploatări. Vagonetul ruginit nu a mai fost aşezat la loc de cinste nicăieri şi nu a mai devenit piesă de muzeu, aşa cum îşi doreau unii dintre ortaci, deocamdată este însă păzit de hoţii de fier vechi. De cealaltă parte a Jiului de Est, oraşul Petrila pare neschimbat după anul care a trecut. Şi aici, ca de altfel în întreaga Valea Jiului, investiţiile pe care localnicii le-au aşteptat în speranţa redresării economice a oraşului, au lipsit, iar tot mai mulţi dintre localnici privesc cu resemnare viitorul mineritului.

În istoria ei de peste 150 de ani, Mina Petrila a fost una din exploatările fanion ale Văii Jiului. Oraşul s-a dezvoltat datorită ei, ajungând în anii 1990 la aproape 30.000 de locuitori. Mina de cărbune a fost de-a lungul timpului şi locul unor mari tragedii. În 1943, o explozie în subteran a ucis 18 mineri, însă soarta tristă a exploatării minere a fost grăbită de cele două explozii din 2008, soldate cu moartea a 13 mineri şi salvatori minieri şi rănirea altor 15.

Comentarii FB

comentarii


TAG


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

17 − 3 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Ajutoare de urgență pentru familiile din județul Hunedoara afectate de inundații         STRAJA. Consiliul Județean Hunedoara continuă seria investițiilor care susțin dezvoltarea turismului         Accident în Deva, produs de un bărbat de 72 de ani         Vitezoman băut la volan         Spărgători de mașini prinși în Valea Jiului         Asistente de la Spitalul municipal Hunedoara infectate cu Covid 19         Tragedie pe o stradă din Orăștie         Un monument pe săptămână: CETATEA DACICĂ DE LA COSTEȘTI-BLIDARU         Accident grav pe șoseaua Hațeg – Caransebeș         CJ Hunedoara: „Primăria Șoimuș este obligată să asigure un trafic sigur pe drumurile județene aflate în administrare temporară”         Masivul Parâng. Șantierul drumului județean 709F inspectat de reprezentanții Consiliului Județean Hunedoara         LA TRÂNTĂ CU COVID 19. Luptătorii deveni așteaptă reluarea competițiilor         Accident mortal. Scene de groază pe șoseaua Hunedoara – Deva         Mii de puieți de păstrăv eliberați în apele Retezatului         Locurile din Parcul Național Retezat unde camparea este permisă         Cum este căutat tânărul dispărut în apele Lacului Cinciș         Jandarmii montani au fost chemați în ajutorul unor turiști înspăimântați de urs         Tânără din Germania rătăcită pe crestele Retezatului         Autostrada Lugoj – Deva. Cum rezistă „Dealul Liliecilor” la un an de la finalizarea lucrărilor         A doua zi de căutări a tânărului înghițit de apele Lacului Cinciș