Soarta tristă a orașului Uricani, după șapte decenii de minerit

Minele de cărbune din Uricani au animat timp de șapte decenii cel mai izolat oraş al judeţului Hunedoara. Uricani are 10.000 de locuitori, iar cei mai mulţi dintre ei au lucrat în minerit. În prezent, la singura exploatare rămasă în activitate pe raza oraşului Uricani lucrează mai puţin de 300 de oameni şi cu toţii vor fi disponibilizaţi până la sfârşitul anului.

Călătorii descoperă în Uricani cartiere ridicate în anii 1960, cu blocuri „sovietice” de cărămidă, care nu au suferit nicio modificare de-a lungul timpului, în afară de scorojirea faţadelor. Pe marginea străzilor, zeci de vagoneţi de la fostele mine vopsiţi în roşu au fost aşezaţi pe socluri sau în zonele verzi pentru a aminti specificul oraşului. Statuia a doi mineri stahanovişti, ridicată în anii 1960, este cel mai iubit monument al oraşului şi nimeni nu a îndrăznit să vandalizeze. O altă statuetă, la fel de veche, înfăţişează un cuplu de dansatori în costume tradiţionale, iar alte străzi şi parcuri ale oraşului au fost împodobite cu replici ale Mesei Tăcerii, ale Porţii Sărutului sau cu monumente ce înfăţişează cele mai înalte vârfuri ale Masivului Retezat: Peleaga, Păpuşa şi Retezat.

„Oamenii sunt îngrijoraţi de soarta oraşului. Au trăit atâtea decenii din minerit, iar în timp ce minele s-au închis, aproape nimic nu le-a fost oferit pentru a continua să muncească”, spune Ludovic, un fost din Uricani. Pe lângă exodul foştilor mineri din Uricani în lozurile natele din alet zone ale ţării, peste 2.000 de localnici au plecat în ultimii ani să munceasă în Occident, iar mulţi nu s-au mai întors. „Au rămas blocurile goale şi de aceea nici nu a mai investit nimeni în reabilitarea lor, de aceea arată tot ca în anii 1960 – 1970”, spune Ioana, o altă localnică.

În urmă cu două decenii, la cele trei mine din Uricani unceau aproape 5.500 de oameni. „Ultima mină, Uricani, avea vreo 2.200 de angajaţi, iar acum mai are 300. Dispar şi ăştia. Mina Valea de Brazi avea vreo 2.200 de mineri, iar Mina Câmpul lui Neag vreo 800. Locurile de muncă s-au pierdut. A mai fost o exploatare de cuarţ unde lucrau în jur de 400 de oameni, şi o mare preparaţie care se dăduse în funcţiune cu câteva luni înainte de revoluţie, fiind şi prima care s-a închis”, spune primarul Dănuţ Buhăescu.

În prezent, oraşul înregistrează circa 1.300 de salariaţi, dintre care cei mai mulţi lucrează în prelucrarea lemnului, în confecţii metalice, la sortarea hainelor, a fructelor de pădure, la primărie. Singura şansă de dezvoltare a oraşului, potrivit primarului, sunt investiţiile în infrstructura rutieră, pentru care primăria însă nu are bani. „Noi ne luptăm să fim sprijiniţi de Guvern pentru a dezvolta infrastructura. Vrem să punem în valoare potenţialul foarte bun pe care îl avem, al Parcului Naţional Retezat, cu o zonă speologică dintre cele mai bogate din Europa. Astăzi <<sărbătorim>> 20 de ani de la marea disponibilizare din 1997, când au plecat 28.000 de oameni din minerit. Atunci ni s-a promis construcţia drumului Uricani – Băile Herculane, proiect care sperăm că va fi dus la bun sfârşit”, spune primarul Dănuţ Buhăescu. De la începutul anilor 2000 au fost construiţi circa 20 kilometri din şoseaua DN 66A, între Uricani şi Băile Herculane, prin Parcul Naţional Retezat. Până în 2010, urmau să fie finalizaţi şi restul de 18 de kilometri ai DN66 A, până la Izvoarele Cernei, însă proiectul a fost suspendat din lipsa finanţărilor şi pe fondul protestelor organizaţiilor ecologiste.

Comentarii FB

comentarii


TAG


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

patru × 1 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Spitalul Județean de Urgență din Deva are în stoc ser antiviperin în caz de urgență         Scene groaznice pe DN 7: un motociclist a izbit frontal un autotren (VIDEO)         Primarul Devei a cerut rezilierea contractului cu firma de salubrizare         Scene cumplite într-o spălătorie: un copil a fost rănit, doi angajați au scăpat ca prin minune înainte de a fi striviți de o mașină. Totul a fost înregistrat video         Copil adus la Urgențe după ce a fost mușcat de un șarpe         „Și tu decizi pentru Brad!” USR Brad îl obligă pe Cazacu să-i respecte pe brădeni         Alunecări de teren pe șoseaua Lacului Cinciș         Scandal în fața adăpostului de câini fără stăpân din Călan         Carmen Hărău: „Alarmă în primării: nu mai sunt bani!”         “Și tu decizi pentru Brad!” USR Brad îl obligă pe Cazacu să-i respecte pe brădeni         Povestea zidului uriaș de pe Autostrada Lugoj – Deva         Cele 11 brățări dacice de aur masiv rămase dispărute         ASEDIAŢI DE EVENIMENTE. Garda Cetăţii în acţiune fitness în aer liber la Cetatea Deva         „SCÂRŢ-SCARŢ” PÂNĂ VINERI. Primarul Devei păsuieşte gunoierul cu trei zile         SĂRBĂTOAREA MOŢILOR. Sâmbătă începe Târgul de Fete de pe Muntele Găina         PARLAMENTUL EUROPEAN. Siegfried Mureșan cere aderarea României la spațiul Schengen         Castelul Corvinilor va intra în șantier în luna august         INVESTIȚIE Ce localități din Hunedoara vor fi racordate la noua rețea de gaze naturale         Sistem de supraveghere video pe străzile Simeriei         Autostrada Lugoj – Deva. Cele mai recente imagini aeriene de pe Loturile 3 și 4. Cât mai e de lucru