Povestea Uzinelor de fier, industria care a schimbat soarta Hunedoarei

Anul 1884 a marcat transformarea Hunedoarei într-un oraș modern și important al Transilvaniei. În 12 iunie 1884 a fost pus în funcţiune primul furnal de la Hunedoara, moment care a marcat înfiinţarea Uzinelor de fier. „

Binecuvântare si noroc Hunedoarei! Prima şarjă de fontă a curs deja, dealul Ghelariului se topeşte la Hunedoara. Evenimentul de mare importanţă nu s-a caracterizat prin festivităţi şi discursuri pompoase, ci prin fumul negru al coşurilor care a răspândit prin regiune, anunţând vestea plină de bucurie că viitorul mai frumos nu mai este vis, viitorul pe care Hunedoara şi imprejurimile l-au aşteptat ani indelungaţi şi care chiar în ultimii ani l-au sperat cu teama. Si acele minunate păsări de fier  de un timp circulă fără încetare pe drumurile lor aeriene… Munca începută laudă cu glas tare inginerii constructori”. Informa săptămânalul Hunyad, în 24 iunie 1884.

Inaugurarea Uzinelor de fier ale Hunecdoarei era plănuită pe 25 mai 1884, o dată cu inaugurarea liniei ferate care a legat nodul feroviar Simeria de Hunedoara.

Linia ferată Simeria – Hunedoara, inaugurată mai devreme

„Calea ferată și Uzinele de fier din Hunedoara vor fi inaugurate în ziua de 25 mai a lunii curente. După câte suntem informați, se pregătesc mari serbări, așteptându-se oaspeți și de la Budapesta”, informa gazeta locală Hunyad, în 17 mai 1884. Festivitățile au fost amânate, însă, din cauza îmbolnăvirii consilierului imperial Antal Kerpely, cel care a avut un rol important în dezvoltarea industriei metalurgice a Hunedoarei de la sfârșitul secolului al XIX-lea.

„În ziua de 25 a lunii curente, orașul Hunedoara și împrejurimile sale s-au pregătit pentru o triplă sărbătoare. Am invitat pe iubitul nostru deputat ca în această zi să prezinte dare de seamă în fața alegătorilor. La noile furnale a fost anunțată prima destupare și turnare și în final sosirea primului tren Simeria – Hunedoara. Au sosit oaspeți dornici de a vedea și de a petrece, trăsură după trăsură, nu numai din apropierea Hunedoarei, dar și din Deva și Orăștie. Din cauza îmbolnăvirii consilierului imperial Kerpely, care nu a sosit, festivitatea primei destupări nu a avut loc”, informa corespondentul gazetei devene Hunyad, în numărul din 30 mai 1884, potrivit autorilor volumului „Combinatul Siderurgic Hunedoara, tradiție și progres în siderurgie, 1884 – 1974”.

Localnicii au dorit Uzinele de fier la Hunedoara

Construcția primelor două furnale ale Uzinelor de fier a început în 1882. A fost o investiție de mare amploare, impusă de nevoia de metal și de necesitatea dezvoltării industriei într-o zonă bogată în zăcăminte, dar care se baza pe atelierele de fier devenite mai puțin rentabile, din cauza tehnologiei învechite. Potrivit istoricilor, guvernul austro-ungar a avut de ales între Govâjdie, Simeria, Deva și Hunedoara, ca viitoare locuri în care urma să fie construite Uzinele de fier. Govâjdia avea deja o tradiție de aproape un secol în prelucrarea fierului prin furnal care funcționa în zonă și se afla în apropierea zăcămintelor miniere. Transportul dificil și lipsa terenurilor pentru construcții, zona fiind de munte, au dus la abandonarea acestei opțiuni. Deva și Simeria aveau stații de cale ferată și erau traversate de unul dintre drumurile principale ale Transilvaniei, totuși în 1881 Direcția Centrală a Siderurgiei a probat ca uzina de fier să fie construită în Hunedoara.

„Pentru varianta Hunedoara pleda apropierea localității de minele Ghelar, posibilitatea punerii în valoare a unor noi masive forestiere din zonă pentru producerea de mangal. Hotărârea de a se construi uzina la Hunedoara s-a luat avându-se în vedere și că achiziționarea terenurilor necesare la Simeria și Deva era legată de anumite dificultăți, pe când cetățenii orașului Hunedoara, prin Sfatul orășenesc, au adresat în 1881 un memoriu Guvernului, prin care, solicitând construirea noii uzine pe teritoriul orașului, se obligau să cedeze statului, în mod gratuit, terenul necesar construcțiilor industriale, cât și dreptul de exploatare a carierei de calcar, angajându-se totodată să acorde întreg sprijinul constructorilor, în special în problemele de aprovizonare”, informau autorii volumului „Combinatul Siderurgic Hunedoara, tradiție și progres în siderurgie, 1884 – 1974”.

Castelul, restaurat cu sprijinul localnicilor

În Hunedoara, pentru construcția uzinelor de fier a fost amenajat un teren de 20 de hectare care aparținea mănăstirii călugărilor franciscani, Sfatul Orășenesc cedându-i acesteia terenuri în cartierul Bataga. Primul furnal a funcționat din 1884, iar al doilea a fost inaugurat un an mai târziu. Până în anul 1902 au fost construite cinci furnale, iar până în 1906, în Uzinele Hunedoarei au fost puse în funcțiune 46 de cuptoare în care era prelucrat minereul destinat  producției de fier și de fontă și, pentru câțiva ani a celei de oțel (1892 – 1904).  Investițiile au fost făcute în vremea în care primar al Hunedoarei a fost George Dănilă (1839 – 1912). Tot la sfârșitul secolului al XIX-lea, Castelul Corvinilor a trecut prin cel mai amplu proces de restaurare. Finanțată de statul austro-ungar, reabilitarea castelului, distrus în 1854 de un incendiu, s-a făcut şi cu ajutorul localnicilor, care au contribuit cu bani. De asemenea, macheta Castelului Corvinilor era purtată prin oraşe, iar oamenii erau invitaţi să doneze bani pentru restaurarea monumentului istoric.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Incendiu puternic pe calea ferată Simeria – Petroșani         Bărbat întors din Scoția, rătăcit în Ținutul Pădurenilor, după ce căutase Moldova cu GPS-ul         Tragedie în satul Totești. Un bărbat a murit strivit de o conductă de gaz         A murit Costel Alic         Centrul cultural, clădirea IPH și bisericile din Deva – iluminate arhitectural         Cetatea Deva și Centrul Cultural ”Drăgan Muntean”, iluminate în culorile Tricolorului, de ziua Unirii!         Bilanțul Inspectoratului de Poliție al Județului Hunedoara pe anul 2019         Hora Unirii la Biblioteca Județeană         Marius Surgent, președinte ALDE Hunedoara: Legea privind preluarea personalului SMURD de către ISU va fi supusă din nou dezbaterii parlamentare         Acţiune cu efective mărite a poliţiştilor rutieri, în vederea reducerii riscului rutier         Atenție pe ce puneți toporul! Poliția a descins la tăietorii de lemne         Magistrați nemulțumiți. Decizie importantă luată de Adunarea Generală a Judecătorilor din Tribunalul Hunedoara         Primarul Devei, ţinta unei manipulări ordinare de tip ONG         Percheziţii în județul Hunedoara, la suspecți de proxenetism         Povestea tezaurului cărbunarilor, comoara din Sarmizegetusa Regia         Cursa „nebună” a unui tânăr pe bulevardele Devei. Șoferul era drogat și nu avea permis         Lăpugiu de Sus – 580 de ani de la prima atestare documentară         Carne de curcan suspectă de gripă aviară, pe galantare din județ         Cei mai buni dintre cei buni în competiție         Dezbatere publică pe bugetul municipiului Hunedoara