Meseria de „fierar”, asul din mîneca hunedorenilor care trăiesc din ruinele combinatului

În aşteptarea proiectelor de ecologizare pe fonduri europene, în zona industrială a Hunedoarei, peisajul terenurilor fostului combinat siderurgic a devenit unul postapocaliptic. Căutătorii de fier vechi nu au părăsit încă locurile de unde şi-au câştigat în ultimii ani existenţa.

combinat hunedoara (76)O dată cu venirea iernii, activitatea firmei care exploatează vechea platformă industrială a municipiului Hunedoara a fost redusă drastic. Excavatoarele care săpau printre ruinele demolate din fostul combinat siderurgic au fost trase pe dreapta. Au lăsat în urmă zeci de hectare acoperite cu moloz, steril şi dărâmături, care totuşi nu au rămas fără „stăpâni”.

De o altfel de ecologizare se ocupă zilnic sute de localnici. De la primele ore ale dimineţii şi până la lăsarea serii, liniştea colosului pus la pământ e spulberată de zgomotul loviturilor de târnăcop, date zgurii pietrificate. Oamenii trag după ei cărucioare în care încarcă bucăţile de fier vechi smulse din pământ. Au lopeţi, târnăcoape şi baroase, pe care le poartă pe umeri ca nişte mineri abia ieşiţi din subteran. „Dacă strângem un cărucior de fier vechi, avem ce mânca o zi – două”, spune unul dintre fierarii cocoţaţi pe muntele de moloz. Bărbatul sapă de zor, scormoneşte sterilul cu o cazma, fără să ţină cont că îşi pune viaţa în pericol, dacă malul de pământ în vârful căruia s-a urcat se va prăbuşi o dată cu el. În ultimii ani, cel puţin trei oameni şi-au pierdut viaţa îngropaţi în zgura de la marginea Hunedoarei. Faţă de anii trecuţi, numărul celor care sapă după fier vechi printre ruinele industriale ale oraşului a scăzut vertiginos. S-a împuţinat şi cantitatea de deşeuri feroase.

 

Soartă incertă pentru ruinele de la marginea oraşului

În prezent, 20 de hectare dintre cele 138 de hectare ale vechii platforme siderurgice a municipiului Hunedoara sunt preluate de administraţia locală şi sunt incluse într-un proiect de ecologizare, de 15 milioane de euro, pe fonduri europene. Pentru restul terenurilor pe care au funcţionat în trecut uzinele metalurgice nu există proiecte de ecologizare. Ecosid, societatea care le administrează, nu poate iniţia astfel de proiecte. Nicolae Balosin, managerul Ecosid, a declarat că singura soluţie pentru accesarea de fonduri UE pentru ecologizare este ca terenurile să fie preluate de municipalitate.

Comentarii FB

comentarii




Răspuns la “Meseria de „fierar”, asul din mîneca hunedorenilor care trăiesc din ruinele combinatului

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

2 × cinci =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
MODERNIZAREA AMBULATORIULUI DIN MUNICIPIUL VULCAN         Adolescent de 16 ani acuzat că și-a violat sora de 10 ani         Tragedie pe DN 7, în apropiere de nodul rutier de la Ilia         Iată 4 dintre cele mai populare mituri și credințe false despre pariurile sportive         Accident grav pe Calea Zarandului         Polițiștii au alergat aproape un kilometru un tânăr acuzat că a furat 1.000 de lei         Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva a rămas „muzeu”         A început montarea căii de rulare în Tunelul Turdaș de pe șantierul magistralei feroviare de mare viteză         Caravana Filmului Românesc la Hunedoara         La Deva se va da startul Turului Ciclist al Hunedoarei         Gând la început de an școlar         Motociclist oprit cu focuri de armă         DREPTATE PENTRU MILU. Sora victimei de la Sarmizegetusa Regia: “Fratele meu avea o şansă la viaţă, dar nimeni nu i-a dat-o”         INEDIT. Astăzi la Deva se poate circula cu “Autobuzul cu Jazz”         Ultima zi de lucru din ultimatumul dat pe Lotul 3 din Autostrada Lugoj – Deva. Când pot fi deschişi cei 21 de kilometri         Bărbat înjunghiat în inimă de frica soției         Blocaj prelungit pe șantierul șoselei Hunedoara – Călan         Licitație pentru modernizarea șoselelor turistice din județul Hunedoara         Povestea „tunelurilor pentru urși” de pe cel mai scump sector de autostradă: lotul de 300 de milioane de euro         Tragedie pe DN 7: un bărbat a murit, iar alți trei au fost răniți într-un accident rutier