FILE DE ISTORIE HUNEDOREANĂ. Fotografia de poveste a Hunedoarei anilor 1960

Imaginea memorabilă a vizitei lui Nikita Hrușciov în Hunedoara a fost realizată în iulie 1962, în ziua în care liderul URSS, însoțit de secretarul general al Partidului Comunist Român, Gheorghe Gheorghiu Dej, au ajuns în orașul devenit în acei ani unul dintre cele mai dezvoltate, pe plan industrial, din România. Fotografia îl prezintă pe Nikita Hrușciov, plimbat într-o limuzină ZIS, de producție sovietică, flancată de milițienii care circulau cu motociclete germane BMW.

Vizita istorică a liderului URSS a fost precedată de o mobilizare de forţe impresionantă. „Întreaga populaţie de 55.000 de locuitori ai Hunedoarei a ieşit în stradă, înfruntând cu steguleţe roşii fluturate energic căldura tropicală, pentru a-i aduce onoruri liderului sovietic şi oficialităţilor guvernului comunist. Încă înainte cu mult de sosirea lui Hruşciov cu trenul special, mulţimi mari de oameni au fost aduse la gară pentru a repeta lozincile de întâmpinare. Hruşciov călătorise întreaga noapte spre Hunedoara, după ce vizitase rafinăriile de petrol din Oneşti. Urma să plece din Hunedoara spre Lupeni, unde se află cele mai importante mine de cărbune din România”, relatau reporterii Associated Press, într-un reportaj publicat în presa occidentală. Nikita Hrușciov  a vizitat centrul industrial, a văzut Castelul Corvinilor, a cinat la Restaurantul Corvin și a ținut un discurs celor peste 30.000 de oameni care s-au strâns pe stadionul Hunedoarei.

Liderul sovietic venise în Hunedoara la invitaţia lui Gheorghe Gheorghiu Dej, care dorea să îi prezinte realizările industriale ale românilor. La începutul anilor 1960, scriau ziarele americane, combinatul din Hunedoara producea anual peste două milioane de tone de oţel şi se afla în expansiune. Hunedoara, orașul aflat la acea vreme în plin proces de sistematizare, avea peste 41.000 de locuitori, majoritatea muncitori în combinat și constructori. Aproape o treime din populație locuia în barăci, investițiile în construcții realizate neputând ține pasul cu dezvoltarea accelerată a industriei și cu creșterea populației. Oraşul supraaglomerat al acelor vremuri era remarcat şi într-un reportaj publicat în The New York Times, în 1 februarie 1959, care oferea explicaţii pentru una dintre cele mai uimitoare transformări din România anilor 1950, cea a orăşelului Hunedoara într-un mare centru siderurgic. Reportajul semnat de M. S. Handler a purtat titlul: „Noul oraş al oţelului se ridică în România – Uzinele construite de sovietici au produs un milion de tone anul trecut”.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

nouă − șapte =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Iată 4 dintre cele mai populare mituri și credințe false despre pariurile sportive         Accident grav pe Calea Zarandului         Polițiștii au alergat aproape un kilometru un tânăr acuzat că a furat 1.000 de lei         Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva a rămas „muzeu”         A început montarea căii de rulare în Tunelul Turdaș de pe șantierul magistralei feroviare de mare viteză         Caravana Filmului Românesc la Hunedoara         La Deva se va da startul Turului Ciclist al Hunedoarei         Gând la început de an școlar         Motociclist oprit cu focuri de armă         DREPTATE PENTRU MILU. Sora victimei de la Sarmizegetusa Regia: “Fratele meu avea o şansă la viaţă, dar nimeni nu i-a dat-o”         INEDIT. Astăzi la Deva se poate circula cu “Autobuzul cu Jazz”         Ultima zi de lucru din ultimatumul dat pe Lotul 3 din Autostrada Lugoj – Deva. Când pot fi deschişi cei 21 de kilometri         Bărbat înjunghiat în inimă de frica soției         Blocaj prelungit pe șantierul șoselei Hunedoara – Călan         Licitație pentru modernizarea șoselelor turistice din județul Hunedoara         Povestea „tunelurilor pentru urși” de pe cel mai scump sector de autostradă: lotul de 300 de milioane de euro         Tragedie pe DN 7: un bărbat a murit, iar alți trei au fost răniți într-un accident rutier         Sardinia, între foarte scump și foarte ieftin         Tânără atacată în timp ce își plimba copilul în cărucior         Grădina Castelului Corvinilor, locul de poveste ocolit de turiști