A FOST ODATĂ… Zece ani de la dispariția mocăniței de la Hunedoara

De 10 ani, calea ferată îngustă Hunedoara – Govăjdia a rămas dezafectată. Tronsonul de peste 10 kilometri are o istorie aparte, iar imaginile de arhivă arată cât de important era pentru comunitate.

 

Schoch Frigyes, un inginer din Imperiul Austro-Ungar, a asistat la construcţia şi la inaugurarea liniei de cale ferată îngustă a Uzinelor de Fier ale Hunedoarei. În toamna anului 1900, Schoch Frigyes a ajuns în Hunedoara pentru a imortaliza proiectul liniei ferate cu ecartament îngust Hunedoara – Govăjdie –Reţişoara (Ghelari), executat în 18 luni de companiile austriece Gfrerer, Schoch şi Grossman. Până la acea vreme, pentru transportul minereului de fier extras din minele din Ţinutul Pădurenilor cel mai adesea erau folosiţi caii. Situaţia s-a schimbat treptat, o dată cu dezvoltarea industriei la sfârşitul secolului al nouăsprezecelea, o vreme în care resursele naturale ale Hunedoarei au devenit un obiectiv de importanţă europeană. Investiţiile în Uzinele de fier au crescut, la fel şi rentabilitatea acestora. Calea ferată de aproape 20 de kilometri a funcţionat de atunci timp de peste un secol, însă ultimele decenii au schimbat brutal soarta ei şi a industriei pe care s-au bazat vreme îndelungată comunităţile din Hunedoara şi din jurul oraşului. După 1990, declinul combinatului siderurgic a dus şi la închiderea liniei de cale ferată îngustă, folosită în scop industrial şi pentru transportul călătorilor. Din 2009, ultimii kilometri ai tronsonului feroviar au fost dezafectaţi, iar materialul a fost dat la fier vechi sau revalorificat în construcţii. Vagoanele şi locomotivele care au aparţinut vechilor uzine au fost casate şi vândute, iar în final au ajuns în patrimoniul unor societăţi din afara ţării ori au fost topite.

Calea ferată până la Govăjdia

Linia de cale ferată îngustă de la Hunedoara a fost construită la sfârşitul secolului XIX, fiind una dintre cele mai vechi din Transilvania. Povestea căii ferate care lega Hunedoara de Ţinutul Pădurenilor a început în 1899, iar investiţia a fost inaugurată în 29 septembrie 1900. Linia înfiinţată pentru transportul călătorilor şi al minereului de fier, a fost realizată de societăţile austriece  „Gfrerer”, „Schoch” şi „Grossmann”. Pornea de la Hunedoara, trecând prin valea Zlaştiului, valea Govăjdiei şi e valea Retişoarei, având staţia finală în Retişoara (Ghelari), aflată la 16 kilometri de Hunedoara. Calea ferată îngustă care lega Hunedoara de Ţinutul Pădurenilor a funcţionat aproape neîntrerupt până în urmă cu un deceniu. Locul de pornire a mocăniţelor se afla lângă Castelul Corvinilor, unde pot fi văzute ruinele unei staţii de funicular și un hotel în construcție. De la castel mocăniţele cu minereu, buşteni şi dolomită, vagoanele care duceau oamenii din Hunedoara spre satele din Ţinutul Pădurenilor, circulau câţiva kilometri pe valea Zlaştiului, treceau apoi pe sub munte, printr-un tunel de aproape 800 de metri, ajungând pe valea Govăjdiei, şi se opreau la Furnalul de la Govăjdia, vechi de peste două secole. Întregul traseu oferea călătorilor privelişti impresionante. La peste 10 kilometri distanţă, după o călătorie prin ţinuturile sălbatice ale Hunedoarei, calea ferată îngustă îşi avea capătul de linie după furnalul de la Govăjdia, în vecinătatea unei uriaşe cariere de talc şi dolomită.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 − 2 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Șase hunedoreni au fost prinși la vânătoare de mistreți         Tânără găsită moartă, cu gâtul tăiat, pe o stradă din Petroșani         CJ Hunedoara va direcționa peste două milioane de lei Spitalului Județean și DGASPC Hunedoara         Carmen Hărău: „Să nu facem lupta mai grea!”         Devenii donează pentru persoanele vulnerabile!         Ce spun medicii oncologi din Deva diagnosticați cu coronavirus         Aproape 1.300 de cazuri de coronavirus confirmate în România         Bărbat tâlhărit pe o stradă din Hunedoara         International Caviar Corporation SA – CONVOCARE AGOA         A murit Gheorghe Bercea, pedagog și muzician din Deva         O tânără din Deva, care trebuia să rămână în izolare, a fost amendată cu 5.000 de lei         Spitalul județean va prelua pacienți cu coronavirus         Secția Pneomologie a Spitalului Județean de Urgență Deva a fost închisă pentru dezinfecție de înalt nivel         Medicul legist Dan Mărculescu a murit         Județul Hunedoara primește echipamente medicale și dezinfectanți din Coreea de Sud         Două noi cazuri de coronavirus la spitalul județean din Deva         123 de noi cazuri de îmbolnăvire cu noul coronavirus în România         Veste bună la Spitalul Petroșani: angajații diagnosticați pozitiv cu coronavirus s-au vindecat         CRESTEREA COMPETITIVITATII FIRMEI STEEL CONECT PRIN ACHIZITIA DE ECHIPAMENTE PENTRU PRODUCTIA DE CILINDRII HIDRAULICI         Primăria Deva a renunțat la organizarea Zilelor Devei