Remember: Baza Turnului Eiffel a fost făcută la Govăjdia

Furnalul din satul aparţinător de comuna Ghelari se află într-o stare avansată de degradare, dar autorităţile de aici speră să îl reintroducă cât mai curând în circuitul turistic

ghelari

Pe 31 martie s-a sărbătorit Ziua Turnului Eiffel, realizarea emblemei Parisului fiind strâns legată de judeţul Hunedoara.furnal ghelari

Mândria Parisului

La 31 martie 1889 se inaugura, în Paris, pentru a marca centenarul Revoluţiei franceze, o construcţie monumental, pe schelat de oţel, cu o înălţime de 324 de metri. Aceasta a fost numită turnul Eiffel, după numele arhitectului ce a proiectat lucrarea. Turnul proiectat de Gustave Eiffel a fost construit între 1887 și 1889, la ridicarea lui lucrând 300 de muncitori și folosindu-se două milioane și jumătate de nituri. Scheletul construcției, care, la acea vreme, era cea mai înaltă din lume, este unul din oțel, folosindu-se peste 18.000 de piese din acest aliaj. O parte dintre aceste pise ale turnului, care este vizitat, annual, de peste 5,5 milioane de turiști, s-au născut în județul Hunedoara, la furnalul de la Govăjdia, sat care aparține de comuna Ghelari. “Au venit specialiști din Austria, de la Viena, care au făcut o fontă aerată. Această fontă avea un conținut mai mic de carbon, foarte asemănătoare cu oțelul din zilele noastre. Această fontă a fost dusă la Reșița unde, prin baterea ei cu ciocane pneumatic, s-a eliminat o parte din carbon și s-au făcut plăcile pentru structurta de rezistență a Turnului Eiffel”, a declarat Ioan Bulbucan, primarul comunei Ghelari. primar ghelari

Nu se lasă

Din păcate, la ora actuală furnalul de la Govăjdia, unde s-au pus bazele turnului Eiffel, este într-o stare avansată de dregradare, deși reprezentanții administrației publice din comuna GHelari, dar nu numai, au făcut, de-a lungul timpului, numeroase demersuri pentru a-l reabilitat și a-l repune în circuitul turistic. Primarul din Ghelari, Ioan Bulbucan, spune că din 2004, de când ocupă această funcție, furnalul de la Govăjdia a reprezentat o prioritate pentru administrația locală din capital neoficială a Ținutului Pădurenilor. Mai exact, edilii din Ghelari au depus, la Ministerul Dezvoltării, cu ani în urmă, un proiect care a fost aprobat, dar nu a primit finanțare. În ciuda acestui eșec, cei din Ghelari speră ca, în cele din urmă, să reușească să facă ceva benefic pentru furnalul de la Govăjdia. “În continuare vrem să depunem același proiect pe un Grup de Acțiune Locală sau pe axe cu finanțare europeană ori pe programe de dezvoltare ale Ministerului Agriculturii. Am încercat să ne asociem și cu parteneri privați, pentru a deveni mai eligibili, dar, din păcate, nu am reușit acest lucru. Nu ne lăsăm bătuți și, în continuarea, vom depune proiecte pentru reabilitarea furnalului de la Govăjdia”, a mai spus Ioan Bulbucan, primarul din Ghelari. Proiectul la care face referire primarul din Ghelari include și alte aspecte pe lângă reabilitarea furnalului. Astfel, este vorba despre nu doar de oprirea degradării monumentului de la Govăjdia ci și de realizarea unui muzeu al fierului și reconstruirea gării vechi, de lângă furnal, acolo unde ajungea mocănița, care transporta nu doar oameni, ci și material de construcții și minereu.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

nouăsprezece − doisprezece =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Motociclist oprit cu focuri de armă         DREPTATE PENTRU MILU. Sora victimei de la Sarmizegetusa Regia: “Fratele meu avea o şansă la viaţă, dar nimeni nu i-a dat-o”         INEDIT. Astăzi la Deva se poate circula cu “Autobuzul cu Jazz”         Ultima zi de lucru din ultimatumul dat pe Lotul 3 din Autostrada Lugoj – Deva. Când pot fi deschişi cei 21 de kilometri         Bărbat înjunghiat în inimă de frica soției         Blocaj prelungit pe șantierul șoselei Hunedoara – Călan         Licitație pentru modernizarea șoselelor turistice din județul Hunedoara         Povestea „tunelurilor pentru urși” de pe cel mai scump sector de autostradă: lotul de 300 de milioane de euro         Tragedie pe DN 7: un bărbat a murit, iar alți trei au fost răniți într-un accident rutier         Sardinia, între foarte scump și foarte ieftin         Tânără atacată în timp ce își plimba copilul în cărucior         Grădina Castelului Corvinilor, locul de poveste ocolit de turiști         CU ALCOOL LA BORD. O tânără din Călan a anunţat o răpire falsă         Giardini di Zoe, colţul de Rai creat într-un sat din Hunedoara         Momente dramatice pentru o familie de polonezi care a vizitat Cetatea Devei         De ce să aplici pentru un program de calificare în Industria Automotive?         Accident rutier cu motocicleta: doi oameni au fost răniți         „Să trimitem copiii la școală!”- campanie liberală aflată la a șaptea ediție         Tentativă de omor la Orăștie         Ce măsuri sunt luate după tragedia din Sarmizegetusa Regia