Proces cu miză uriașă: despăgubiri de două milioane de lei pentru pietrele de râu din drumul spre Sarmizegetusa Regia

Consiliul Judeţean Hunedoara a primit o sentinţă nefavorabilă în dosarul judecat pe fond, la Curtea de Apel Alba Iulia, împotriva Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene. Autorităţile din Hunedoara au solicitat restituirea a peste două miloane de lei, sumă pe care instituţia a returnat-o către MDRAPFE în 2017, pentru lucrările de modernizare a Drumului Judeţean 705A Costeşti – Sarmzegetusa Regia.

Curtea de Apel Alba Iulia a respins solicitarea Consiliului Judeţean Hunedoara, iar reprezentanţii instituţiei au înaintat recurs. Judecarea cauzei va fi reluată la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a României, care va da o sentinţă definitivă în proces.

În 2017, reprezentanţii ministerului au controlat modul în care a fost construită şoseaua de 18 kilometri dintre satul Costeşti şi situl UNESCO Sarmizegetusa Regia şi au constatat că lucrările au fost efectuate în mod defectuos, pe unele porţiuni, folosindu-se bolovani din râul Grădiştea ca umpluturi pentru susţinerea terasamentului şoselei, materialele fiind altele decât cele menţionate în proiect. „Verificările privind obiectivul de investiţii ,<<Modernizare drumuri de acces pentru integrarea în circuitul turistic european a cetăţilor dacice din Munţii Orăştiei>> s-au efectuat de către Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene), care a transmis un Proces verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare prin care se consideră ca neeligibile lucrările ce privesc execuţia gabioanelor în valoare de 2.016.150,94  lei”, informa CJ Hunedoara. Măsuile luate de MDRAPFE au fost conteste la Curtea de Apel Alba Iulia, pe motiv că sunt neîntemeiate.

„Agregatele naturale de piatră brută din roca de natură sedimentară şi bolovanii de râu utilizaţi la execuţia de gabioane îndeplinesc criteriile de performanţă standardizate pentru a fi utilizate în lucrările de inginerie civilă şi construcţia de drumuri, respectiv pentru lucrările de umplere a compartimentelor gabioanelor realizate în lucrări de apărare de mal, fiind însoţite de certificate de performantă CE pentru roca de provenienţă”, au susţinut reprezentanţii CJ Hunedoara, în cererea de chemare în judecată a MDRAPFE.

CJ Hunedoara a contestat şi valoarea prejudiciului. „Aceasta este eronată, la calculul valorii luându-se în considerare toată cantitatea de deviz, deşi conform raportului de vizită în teren au fost constatate neconcordanţe cu privire la 6 gabioane din totalul de 12 aferent întregii lucrări. Dacă se raportează cantitatea de piatră folosită la umpluturi din gabioanele verificate efectiv in teren ar rezulta conform raportului de expertiză tehnică o valorare de 193.160 lei, fără TVA, şi nicidecum 1.652.852,74 lei, cum s-a constatat prin Procesul-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare”, se arată în dosar.

Piatra de râu din gabioane a adus pagube

În întâmpinarea depusă de reprezentanţii ministerului, aceaştia au arătat că la secţiunea de stabilire a materialelor utilizate din Caietul de sarcini, se specifică în mod clar faptul că la execuţia zidăriei uscate se foloseşte numai piatră de carieră, forma pietrei brute să fie neregulată şi să prezinte muchii vii.

Curtea de Apel Alba Iulia a stabilit că autorităţile judeţene nu au respectat prevederile din Contractul de finanţare şi a efectuat plăţi nelegale şi neligibile finanţării. „Nu se contestă, în speţă, faptul că normele tehnice permiteau pentru executarea lucrării de umplere a gabioanelor, folosirea atât a pietrei brute, cât şi a bolovanilor de râu. Ceea ce se impută însă reclamantei este faptul că a decontat lucrări care nu erau conforme caietului de sarcini, care prevedea expr es că pentru umplerea gabioanelor trebuie să se folosească numai piatră brută cu caracteristicile menţionate. Deşi în decont nu s-a precizat în concret materialul folosit, reclamanta a achitat preţul corespunzător pietrei brute, deşi pentru executarea lucrărilor a fost folosită atât piatră brută spartă, cât şi piatră de râu aspect confirmat şi de raportul de expertiză efectuat. Expertul a avut în vedere toate gabioanele executate”, se arată în motivarea instanţei de fond.

Şoseaua spre Sarmizegetusa Regia a fost dată în folosinţă în primăvara anului 2016, fiind construită în urma unui proiect al Consiliului Judeţean Hunedoara, finanţat din fonduri de la UE, prin Programul Operaţional Regional 2013. Investiția a depășit 18 milioane de lei.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

șaisprezece + zece =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Accident grav pe șoseaua Hațeg – Caransebeș         CJ Hunedoara: „Primăria Șoimuș este obligată să asigure un trafic sigur pe drumurile județene aflate în administrare temporară”         Masivul Parâng. Șantierul drumului județean 709F inspectat de reprezentanții Consiliului Județean Hunedoara         LA TRÂNTĂ CU COVID 19. Luptătorii deveni așteaptă reluarea competițiilor         Accident mortal. Scene de groază pe șoseaua Hunedoara – Deva         Mii de puieți de păstrăv eliberați în apele Retezatului         Locurile din Parcul Național Retezat unde camparea este permisă         Cum este căutat tânărul dispărut în apele Lacului Cinciș         Jandarmii montani au fost chemați în ajutorul unor turiști înspăimântați de urs         Tânără din Germania rătăcită pe crestele Retezatului         Autostrada Lugoj – Deva. Cum rezistă „Dealul Liliecilor” la un an de la finalizarea lucrărilor         A doua zi de căutări a tânărului înghițit de apele Lacului Cinciș         Accident rutier la Sântandrei, pe DN 7         Patron din Hunedoara ridicat de Poliție, după ce s-a opus controalelor în complexul său de pe Lacul Cinciș         Copil de un an rănit într-un accident rutier pe DN 7, la intrare în Deva         Accident pe calea ferată: autoturism lovit de tren         Tânăr căutat după ce ar fi dispărut în apele Lacului Cinciș         Taxele de studii pentru învățământul de stat nu vor opri tinerii absolvenți să plece din România         Primarul Marcel Goia, diagnosticat cu noul coronavirus         Mircea Moloț: „Hunedoara trebuie să meargă mai departe!”