(VIDEO) Priveliștea spectaculoasă a uriașei cariere miniere de la Ghelari

397

În ținutul Hunedoarei, zăcămintele de fir au fost exploatate încă din Antichitate, iar cea mai mare mină de fier din România secolului XX a funcţionat la Ghelari.

Din carierele şi galeriile subterane întinse pe zeci de kilometri au fost extrase limonita, care conţinea 36 – 41 la sută fier şi era folosită în principal pentru fabricarea fontei, şi siderita, care conţinea 45 – 47 la sută fier şi era utilizată producerea oţelului.

Minereurile provenite din exploatările de la Ghelari şi Teliuc erau „înghiţite” de combinatul siderurgic de la Hunedoara, unde erau prelucrate. În judeţ, a treia mină de fier importantă a funcţionat în timpul regimului comunist la Muncelu Mic, iar o altă exploatare a fost înfiinţată la Vadu Dobrii. Toate s-au închis până la mijlocul anilor 2000, din cauza epuizării zăcămintelor şi a pierderilor pe care le produceau. Mii de oameni au ieşit atunci, din rândul foştilor mineri.

Locul care oferă cea mai spectaculoasă privelişte din zona minieră este cariera Lucaci. Un deal în jurul căruia au fost înşirate fostele colonii muncitoreşti, casele, blocurile şi bisericile satului Ghelari a fost scobit şi transformat cu timpul într-un crater uriaş, întins pe mai mult de 10 hectare şi adânc de peste 100 de metri, mărginit de versanţii abrupţi din rocă roşiatică, cu un conţinut bogat de metal.

În unele zone ale vechi cariere se văd urmele alunecărilor de teren şi ale lăsării acestuia, ca urmare, cel mai probabil, a suprării unor galerii.

Cariera Lucaci a fost înfiinţată în jurul anului 1863, iar cu timpul în jurul ei s-a dezvoltat mina centrală a Ghelariului. De aici, zeci de kilometri de galerii miniere formează un imens labirint subteran care trece pe sub sat şi se ramifică spre Teliuc şi Govâjdia. Unul dintre tunelurile folosite pentru transportul minereului de fier a fost înfiinţat la începutul anilor 1900 pentru a lega Ghelariul de Govâjdia, de unde continua calea ferată minieră a Uzinelor de Fier din Hunedoara. Un alt tunel, lung de peste şase kilometri, a fost construit în perioada 1962 – 1966 şi conecta Ghelariul şi Teliucul. O reţea de funiculare se întindea, ca o pânză de păianjen, deasupra vechiului centru minier şi a craterului său uriaş.

 

În prezent, cariera de fier oferă o privelişte cu totul diferită, după ce construcţiile miniere din interiorul ei s-au ruinat, iar natura şi sălbăticiunile au pus stăpânire pe ea. Accesul în zonă este oprit, din cauza riscurilor pe care le prezintă pentru siguranţa celor care se aventurează în el.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.