Povestea Minei Petrila s-a sfârşit în lacrimi de miner

O tristeţe apăsătoare a cuprins astăzi foştii şi actualii angajaţi ai Minei Petrila, a cărei activitate de extracţie a fost oprită pentru totdeauna. Ultimul vagonet de cărbune adus la suprafaţă, pe care minerii au scris data de astăzi, a marcat închiderea celei mai vechi exploatări miniere din Valea Jiului. Ortacii s-au strâns în jurul vagonetului, iar unii dintre ei au plâns. Alţi mineri şi foşti mineri şi-au luat ca amintire bucăţi de cărbune din subteranele în care unii au lucrat peste 20 de ani. Este şi cazul lui Cătălin Cenuşe, miner şi salvator minier, martor al dramelor şi tragediilor petrecute aici.

„Mina Petrila are astăzi 156 de ani de vechime. A hrănit câteva mii de familii, la un moment dat având peste 4.000 de angajaţi şi a avut cea mai mare producţie de cărbune, din Valea Jiului, fără să fie mecanizată. Este un moment trist astăzi. După acest ultim vagonet ieşit simbolic din subteran, toată lumea se împrăştie. Oamenii şi-au strâns aici mâna pentru ultima dată. Se vor mai întâlni, dar nu la locul de muncă unde unii au lucrat zeci de ani. Astăzi oamenii care au lucrat aici au trecut printr-un moment greu, cel al despărţirii de mina lor, au rămas cu un gol în suflet şi cu o amintire neplăcută”, a spus Cătălin Cenuşe.

Bărbatul a rememorat evenimentele care au încărcat istoria exploatării carbonifere, un loc iubit de localnici, în ciuda situaţiei în care a ajuns. „Din păcate, am pierdut mulţi colegi aici. Au fost multe familii care au rămas fără stlpul casei. Au fost salvatori care au murit în subteran, au fost mineri care şi-au pierdut viaţa aici. Au fost multe tragedii, dar oamenii au iubit această mină, iar astăzi şirului de tragedii i s-a mai adăugat încă una”, a afirmat Cătălin Cenuşe. Minerul crede că mian putea să mai funcţioneze, „dar dacă nu s-a vrut, nu s-a vrut”, adaugă acesta.

„Am fost mecanic de extracţie la diferite puţuri, am lucrat 33 de ani, între 1960 şi 1993. Am venit aici să îmi iau rămas bun din locul unde am lucrat atâta timp şi după care îmi iau pensia”, a spus Csaba Centeri, un fost angajat al E.M. Petrila, care a păstrat o bucată din cărbunele adus la suprafaţă de ultimul vagonet.

Acest vagonet, practic, marchează încetarea activităţii de producţie la Mina Petrila a afirmat Ion Vasile Simion, directorul exploatării. “Mina Petrila a reprezentat mina fanion a Văii Jiului, a bazinului carbonifer din Valea Jiului. Acum 156 de ani, în 1859, se deschidea primul perimetru minier în comuna Petrila, concesiunea Maximilian. După 10 ani, la 1869, era atestată prima mină care exploata cărbune subteran, Mina Deac Ferencz Petrila. De atunci, activitatea minei s-a defsăşurat, cu bune, cu rele, pe parcursul anilor. În 1943 a fost cea mai mare tragedie de la Mina Petrila, au murit atunci 18 ortaci. Anul 2008 a reprezentat pentru Mina Petrila un punct de cotitură. Atunci destinul minei a fost altul, după ce au murit 13 ortaci. Mina Petrila a rămas, practic, fără rezerve miniere”, a declarat Ion Vasile Simion, directorul EM Petrila.IMG_0042

Mineritul fără subvenţii nu mai putea supravieţui, susţin alţi mineri, care au acuzat însă statul român că nu s-a preocupat de retehnologizarea exploatărilor.

„Închiderea Minei Petrila este un eveniment care ne va marca toată viaţa, pe cei care au lucrat în minerit, pe cei care mai lucrează, pe pensionarii din minerit şi pe familiile acestora. În toată existenţa minei Petrila, aceşti mineri au dat dovadă de curaj, de înţelepciune, de vărbăţie, şi nu au precupeţit niciun efort în a scoate acest cărbune atât de necesar Văii Jiului. Chiar dacă de multe ori s-au jertfit pentru acest cărbune şi familiile lor au fost îndurerare, aceşti mineri şi-au continuat activitatea indiferent de perioada pe care au traversat-o”, a declarat Aurel Anghel, directorul general al Societăţii Naţionale de Închideri Mine Valea Jiului.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

2 × 1 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Imaginea Nadiei Comăneci a trecut chinuit prin votul CL Deva         PERFORMANȚĂ Un devean, campion european la Securitate Cibernetică         Reparații capitale pe cel mai riscant tronson al căii ferate Simeria – Petroșani         Incendiu la o cabană din lemn în Almașu Sec         Tânăra rănită în accidentul de motocicletă are nevoie urgentă de sânge         Accident rutier pe șoseaua Deva – Hunedoara         LANSARE proiect „Realizarea Muzeului Civilizației Dacice cu reabilitarea și modernizarea străzilor de acces, în Municipiul Orăștie”,cod SMIS: 123893         Accident cumplit cu motocicleta pe șoseaua Hațeg – Caransebeș. Un tânăr a murit, prietena sa se zbate între viață și moarte         Tânăr rănit grav în două accidente rutiere petrecute în aceeași zi         Accident rutier grav în Petroșani         Prin programul de practică organizat, Star Transmission & Star Assembly sunt „fabricanţi” de absolvenţi cu experienţă         Un agent de pază de la Spitalul Județean din Deva s-a revoltat împotriva medicilor de la Urgență         Zeci de jandarmi mobilizați pentru căutarea unei copile de 11 ani         A început expertiza pe Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva         Accident rutier pe DN 66: trei oameni au fost răniți         Guvernul şanselor ratate pentru România a fost demis!         Salonul Hunedorean al Cărții         CONCURS. “Citești și câștigi”, în plină desfășurare         PE MUNTE. Cetățeni străini, salvați de jandarmi         Tânără condamnată după ce ascuns droguri în vagin pentru a le livra deținuților