Podul de fier de la Ilia. Soarta tristă a construcției care a rezistat bombardamentelor

Un pod uitat al râului Mureş impresionează prin vechimea şi prin arhitectura sa, dar în acelaşi timp dă fiori celor care îl traversează, din cauza stării sale de degradare. A fost construit în urmă cu mai mult de un secol la Ilia, pe piloni de beton şi cu o structură de fier, pentru a lega satul Ilia de Brâznic şi Săcămaş.

Acum este o rută secundară peste Mureş, între Drumul Naţional 7 Deva – Arad şi Drumul Naţional 68 A Deva – Timişoara, aflată la circa doi kilometri de intersecţia celor două magistrale rutiere. În Primul Război Mondial, podul lung de peste 100 de metri, proiectat de ingineri din Imperiul Austro-Ungar, a rezistat bombardamentelor, dar timpul şi-a lăsat amprenta peste el. În deceniile următoare utilitatea lui a devenit secundară, sarcinile fiindu-i preluate de un alt pod construit peste Mureş, în vecinătate  pe DN 7.

Folosit de localnici

 

Podul de fier între Ilia şi Brâznic este folosit de locanici, care îl traversează fie pe jos, fie cu maşinilie sau bicicletele. Oamenii au de trecut câteva obstacole, însă au parte, pe lângă fiorii daţi de vechea construcţie, de priveliştile frumoase ale râului.

Gropi imense au apărut în carosabil, care se transformă în bălţi întinse după fiecare ploaie, iar o mulţime de găuri lasă să se vadă sub ele apele tulburi ale Mureşului. Într-una dintre acestea, un localnic a căzut într-o seară de decembrie, în 2017, iar trupul său a fost găsit după aproape trei luni în râu. Oamenii au cerut autorităţilor acoperirea spărturii din pod, care oricând şi mai ales noaptea poate deveni un pericol fatal pentru cei care îl folosesc. La capătul lui, pe marginea şoselei Deva – Lugoj, a fost amenajată o un o parcare, de unde cei care circulă cu maşinile au umplut zona şi malul apei de gunoaie.

 

Ieșit din garanție

 

Gabriel Marius Omotă, primarul comunei Ilia, susţine că de mai multe ori au fost puse pancarte şi chiar o barieră la intrarea pe pod prin care s-a interzis accesul pe acesta, din cauza riscurilor pe care le prezintă. Localnicii nu au ţinut cont de avertizări, iar bariera şi pancartele au dispărut în scurt timp. „În urmă cu câţiva ani, am fost înştiinţaţi de o firmă din Austria că podul a ieşit din garanţie. Are o vechime de aproape 150 de ani. Noi am vrea să îl reabilităm, dar nu este administrat de primărie. Are o situaţie neclară”, afirmă primarul. Soarta vechiului pod de fier din Ilia rămâne incertă. În Şoimuş, la circa 20 de kilometri în amonte, un alt pod de fier construit peste Mureş în vremea Imperiului Austro-Ungar s-a prăbuşit parţial, iar cea mai mare parte a sa a ajuns la fer vechi. Ruinele rămase, care constau în peste 500 de tone de fier vechi, aşteaptă dezmembrarea.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

șaisprezece + 10 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Adolescent de 16 ani acuzat că și-a violat sora de 10 ani         Tragedie pe DN 7, în apropiere de nodul rutier de la Ilia         Iată 4 dintre cele mai populare mituri și credințe false despre pariurile sportive         Accident grav pe Calea Zarandului         Polițiștii au alergat aproape un kilometru un tânăr acuzat că a furat 1.000 de lei         Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva a rămas „muzeu”         A început montarea căii de rulare în Tunelul Turdaș de pe șantierul magistralei feroviare de mare viteză         Caravana Filmului Românesc la Hunedoara         La Deva se va da startul Turului Ciclist al Hunedoarei         Gând la început de an școlar         Motociclist oprit cu focuri de armă         DREPTATE PENTRU MILU. Sora victimei de la Sarmizegetusa Regia: “Fratele meu avea o şansă la viaţă, dar nimeni nu i-a dat-o”         INEDIT. Astăzi la Deva se poate circula cu “Autobuzul cu Jazz”         Ultima zi de lucru din ultimatumul dat pe Lotul 3 din Autostrada Lugoj – Deva. Când pot fi deschişi cei 21 de kilometri         Bărbat înjunghiat în inimă de frica soției         Blocaj prelungit pe șantierul șoselei Hunedoara – Călan         Licitație pentru modernizarea șoselelor turistice din județul Hunedoara         Povestea „tunelurilor pentru urși” de pe cel mai scump sector de autostradă: lotul de 300 de milioane de euro         Tragedie pe DN 7: un bărbat a murit, iar alți trei au fost răniți într-un accident rutier         Sardinia, între foarte scump și foarte ieftin