Planuri mari pentru Sarmizegetusa Regia. Se transformă din temelii, pentru a scăpa de „defectele” restaurării din anii 1980

Institutul Național al Patrimoniului a realizat un studiu amplu care va sta la baza viitoarelor lucrări de conservare, restaurare și punere în valoare a sitului arheologic Sarmizegetusa Regia, pe care Consiliul Județean Hunedoara intenționează să le deruleze în următorii ani. Rezultatele investigațiilor derulate pe parcursul a aproape un an au fost prezentate luni, iar specialiștii INP au propus o serie de lucrări care vor aduce Sarmizegetusa Regia mai aproape de înfățișarea ei din Antichitate.

„Trebuie început cu intervenții de urgență, care înseamnă realizarea unor structuri de sprijinire a zidurilor, acolo unde ele riscă să se prăbușească, acoperiri provizorii și intervenții de stabilizare a versanților”, a declarat Ștefan Bâlici, managerul Institulului Național al Patrimoniului.

Specialiștii INP propun transformarea capitalei dacilor într-un monument istoric a cărei înfățișare va fi cât mai autentică și mai apropiată de aspectul ei antic. Astfel, terasele pe care au fost ridicate templele din Sarmizegetusa Regia vor fi refăcute, iar constructorii vor accentua caracterul antropic al acestora. Elementele de beton adăugate de-a lungul timpului construcțiilor antice din Sarmizegetusa Regia vor fi eliminate. Vor fi demantelate blocurile de calcar de la Podeni adăugate în zona porților de acces ale incintei militare, ca urmare a restaurării de la începutul anilor 1980. Vor fi scoase, de asemenea, și plintele convexe din calcar de Podeni, adăugate unor temple, a căror înfățișare actuală denatureză realitatea istorică. Vor fi realizate suprafețe minerale care vor înlocui vegetația și vor pune în evidență Templul Patrulater Mare, Templul Patrulater Mic, Templul Circular Mic, Templul Circular Mare, Templul Mare de Calcar, Templul Mic de Calcar, Templul Mare de Andezit. „În aceste suprafețe vor fi așezate plintele coloanelor templelor sau amprentele acestora, iar la Templul mare de andezit cel puțin o coloană va fi ridicată”, a precizat Ștefam Bâlici.

Marele templu circular își va schimba înfățișarea, nu doar prin suprafața minerală care va înlocui vegetația, ci și prin stabilirea unei înălțimi unitare a stâlpilor din lemn. Zidurile antice vor fi recompuse, acolo unde blocurile de piatră s-au prăbușit ori au ieșit din aliniament. Și porțile Sarmizegetusei Regia, imaginate în anii 1980 vor arăta altfel. „Aceste porți în forma în care le vedem astăzi sunt rezultatul intervențiilor majore de restaurare, dar ele trebuie reconfigurate pentru că în momentul de față introduc sugestii false, cu privire la ce înseamnă morfologia unor porți antice. Nu existau asemenea porți în Antichitate și nici nu avem analogii în lumea dacică. Propunerea noastră este să înlăturăm adăugirile de zidărie făcute în anii 1980 și să introducem niște terminații imprecise la porți, prin terminarea treptată neregulată a zidurilor în dreptul porților de trecere”, arată Ștefan Bâlici.

Cele mai vizibile schimbări sunt propuse pe drumul pavat, refăcut și el în anii 1980. „Noi propunem eliminarea blocurilor de completare din calcar de Podeni, introduse în timpul restaurării din 1908. Ele respectă necesitatea de completare, dar introduc forme noi acolo unde nu se cunosc formele istorice. Propunem introducerea unei suprafețe minerale, al cărui rol este de a contura geometriile și traseul drumului”, a susținut managerul INP.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

trei × cinci =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Ramona Mănescu, propunere ALDE pentru postul de ministru la Externe         Tragedie în Deva         Dosarul electronic la Tribunalul Hunedoara         Patru hunedoreni anchetați pentru braconaj         Mircea Lucescu a revenit în Hunedoara. Ce a dezvăluit antrenorul legendar al echipei Corvinul         Dacfest 2019, la poalele Măgurii Uroiului         Primăria Deva primește fonduri UE pentru reabilitarea „Palatului” Cetății Devei         Carmen Hărău: „Românii trebuie să știe!”         Autostrada Lugoj – Deva. Ce se întâmplă pe Lotul 3         Moştenirea dregătorului Potecă, mătrăşită după cinci ani         Primăria Deva caută teren pentru ghetoul de la „Porcărie”         Tragedie în Petroșani         Lucrările de reabilitare a podului rutier peste râul Strei au fost scoase la licitație publică         Accident feroviar în apropiere de Brad: un șofer a tăiat calea trenului         Zona periculoasă a DN 66, dotată cu parapeți         Vladimir Brilinsky, lăsat de șefii CJ în afara Sarmizegetusei Regia         Tânăr condamnat pentru trafic de droguri după ce a vrut să se îmbogățească prin „darknet”         Drama tinerei care și-a pierdut fetița de 7 ani într-un accident feroviar         Un weekend de poveste în Retezat         Avantajele unui scaun de birou confortabil: De ce să îl schimbi acum!