Performanță și inovație la Liceul „Traian Lalescu” din Hunedoara

Liceul de informatică eoretic „Traian Lalescu” din Hunedoara se poate mândri cu una dintre cele mai premiate echipe de robotică din România. Mentorul elevilor este profesorul de info-fizică Mircea Nistor, omul care a înfiinţat în urmă cu 25 de ani, în liceul hunedorean, primul club de ştiinţă şi tehnologie – Fizitec, destinat elevilor.

. Cu timpul, clubul de ştiinţe a evoluat, iar elevii au început să câştige tot mai multe premii pentru inovaţiile lor. În ultimii cinci ani, elevii coordonaţi de dascălul hunedorean au obţinut performanţe importante la competiţiile de tehnologie şi inovaţie. Printre ele, un şir neîntrerupt de victorii şi aurul la campionatul mondial de robotică desfăşurat în 2018, în Mexic.

În prezent, membrii echipelor de robotică RobotX şi RobotY, reprezintă România la competiţia mondială FIRST Global Challenge, care se desfăşoară online, în perioada 27 iunie – 28 septembrie, cu participarea a 175 de ţări  Inovaţiile create recent de adolescenţii coordonaţi de Mircea Nistor sunt orientate spre domeniul sănătăţii.

„Una dintre sarcinile competiţiei este să identificăm o problemă generată de pandemie şi să prezentăm o soluţie. Am identificat o serie de probleme majore generate de pandemie în domeniul sănătăţii, iar soluţia noastră este un pachet de cost foarte scăzut pentru protejarea sănătăţii, scalabil de la nivel individual până la întreaga populaţie a planetei”, arată Mircea Nistor. Componentele principale ale pachetului sunt: sterilizatorul termic pentru măştile de protecţie, un robot autonom de sterilizare cu radiaţie ultravioletă în banda C (UV-C), un sistem de senzori pentru oxigen şi dioxid de carbon şi o aplicaţie pentru monitorizarea automată a pacienţilor, cu o platformă web asociată.

 

Sterilizatorul termic creat de elevi pentru măştile de protecţie permite reutilizarea în siguranţă a măştilor de protecţie de cel puţin 20 de ori, asigurând astfel accesul tuturor la măşti de protecţie de eficienţă ridicată şi salvând totodată mediul de cantităţi uriaşe de măşti uzate, spune Mircea Nistor. Este realizat în întregime din materiale reciclabile (carton şi fir de cupru) şi poate fi confecţionat de oricine cu minimă pricepere, în mai puţin de 20 minute. Iar costurile de producţie sunt de circa patru lei.

„Noi am scotocit prin literatura de specialitate şi am descoperit un lucru pe care îl ştiam de altfel că măştile de protecţie pot fi sterilizate termic. Virusul nu va rezista la temperaturi de 80 – 90 de grade câteva zeci de minute, dar ne-am bazat pe studii ştiinţifice care atestă că prin sterilizare termică măştile nu păţesc absolut nimic din punct de vedere fizic, îşi păstrează etanşeitatea, sunt ca noi şi e cea mai blândă metodă de sterilizare”, a declarat dascălul Mircea Nistor.

Elevii vor prezenta la competiţie şi robotul autonom de sterilizare cu UV-C, de zeci de ori mai ieftin decât variantele comerciale, folosit pentru a purifica aerul cu filtre HEPA de mare eficienţă . Acesta împrăştie radiaţia UV-C şi în locuri uzual inaccesibile. Acesta foloseşte o suflantă cu efect Coandă pentru a pune în mişcare haotică panglici de BoPET (Mylar) care împrăştie radiaţia ultravioletă în toate direcţiile. Este asigurată astfel sterilizarea şi în spatele unor obstacole, unde radiaţia directă nu ar ajunge. Lămpile UV-C sunt deconectate automat când este sesizată prezenţa persoanelor şi robotul detectează obstacolele întâlnite pe traseul prestabilit cu bandă neagră. Robotul poate fi folosit la sterilizarea sălilor de clasă, birourilor, magazinelor, saloanelor medicale, arată dascălul.

Laboratorul care funcţionează în sălile din liceul de informatică a devenit locul unde mai multe generaţii de elevi au fost sprijinite să îşi descopere pasiunea pentru ştiinţă şi pentru a găsi soluţii inovative la problemele comunităţii. Acum, câteva zeci de elevi fac parte din echipele de robotică din Hunedoara, iar mai mulţi dascăli sunt implicaţi în instruirea lor.

„Clubul de ştiinţe a pornit de la un mic experiment didactic, din dorinţa de a vedea dacă elevii mai vin la şcoală în momentul în care sunt înlăturate toate constrângerile sistemului educaţional: prezenţa la ore, program, lecţii, teme şi aşa mai departe. Li s-a oferit o modalitate naturală de a învăţa, liber. Şi de 25 de ani vin copiii aici, şi în vacanţe – cum suntem acum şi sâmbăta, câteodată şi duminica. Ne-au prins câteodată şi nopţile pe aici sau până seara târziu. Copiii nu au nevoie să fie obligaţi să vină la şcoală, ei trebuie să descopere că lucrurile pe care vor să le facă sunt cu adevărat importante şi interesante”, spune Mircea Nistor, mentorul tehnic al echipelor de robotică RobotX şi RobotY de la Liceul Teoretic „Traian Lalescu” Hunedoara.

Deşi îşi sacrifică timpul liber proiectelor extraşcolare, elevii care participă atelierele de ştiinţă se declară satisfăcuţi. „Vrem să creăm un viitor mai bun şi acest club de robotică este începutul nostru. El ne atrage pentru că vrem să învăţăm lucruri noi, mereu, şi pentru că vedem cum lumea avansează şi încercăm şi noi să facem lucruri uimitoare. Dorinţa noastră de cunoaştere ne uneşte ”, spune Maria, membră e echipei de robotică. „Am venit aici, pentru că voiam să creez ceva, să fac un robot, să am realizări de nivel internaţional, aşa cum a avut echipa de robotică”, spune Radu.

În prezent, în curtea liceului teoretic din Hunedoara un nou laborator, mai spaţios, este construit de municipalitate. Clădirea va avea o suprafaţă utilă de aproape 100 de metri pătraţi, o înălţime de 3,5 metri şi fi finalizată în acest an.

Comentarii FB

comentarii




Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Ziarul Hunedoreanului