(VIDEO) Locomotivele cu aburi au circulat în Țara Zarandului, de sărbători

De aproape două decenii, în preajma sărbătorilor și a vacanțelor, localnicii și turiștii care vizitează Țara Zarandului se pot plimba pe calea ferată îngustă Brad – Crișcior, în vagoane de epocă atașate unei locomotive cu abur, construită în anul 1957 în Combinatul Metalurgic din Reșița. Duminică, 3 ianuarie, au avut loc ultimele excursii din această iarnă pe ruta Brad – Crișcior, iar la conducerea locomotivei s-a aflat austriacul Georg Hocevar, însoțit de ajutoarele sale.

„Linia ferată îngustă Brad – Crișcior are 114 ani și a fost construită pentru transportul minereului de la Mâna Gura Barza până în Gara CFR Brad și pentru transportul cărbunelui de la Brad spre Uzina Electrică din Crișcior. În 1998 s-a închis exploatarea regulată pentru transportul cărbunelui și din anul 2000 am redeschis acest traseu pentru transportul turiștilor. Din păcate nu s-a reușit în ultimele două decenii să fie chiar o zonă turistică, astfel că nu sunt foarte mulți oameni. Dar noi sperăm ca și în continuare să putem circula pe linia, care la inițiativa noastră a fost declarată monument istoric din anul 2007 și ar fi toate condițiile ca această linie să aibă o soartă mai bună decât calea ferată Brad – Ineu, pe care, din nefericire, de la 1 ianuarie 2021, nu mai circulă trenurile de călători”, a declarat Georg Hocevar.

Acesta a mai relatat că locomotiva cu abur care circulă pe traseul Brad – Crișcior a fost construită în 1957, la Reșița, pentru linia din Brad și a circulat tot timpul pe această cale ferată. „Ea funcționează și pe lemne și pe cărbune. Principiul de funcționare este cu puterea calorică de la lemne sau cărbune încălzim apa, care începe să fiarbă, iar de la cinci BAR în sus, deschidem o supapă, iar aburii ajung la cilindrii și pun în mișcare locomotiva”, a explicat Georg Hocevar.

Calea ferată îngustă de la Brad a fost construită la începutul secolului XX, de Asociația Minieră Ruda 12 Apostoli şi a fost utilizată între anii 1907 şi 1998 în principal pentru transportul cărbunelui și al minereului. La sfârşitul anilor ’90, zona minieră a intrat în declin ireversibil, iar uzinele și minele din zona Bradului, bogată în zăcăminte aurifere, au fost închise. Cele mai multe dintre construcţiile industrale ale vechilor exploatări au fost puse la pământ, iar bunurile lor au fost pierdute, dezafectate sau valorificate la centrele de colectare a fierului vechi. Calea ferată îngustă între Brad şi Crişcior a supravieţuit, după austriacul Georg Hocevar a preluat atelierele de recondiţionare a pieselor feroviare şi a locomotivelor şi vagoanelor de cale ferată îngustă din Crişcior şi a avut ideea să o transforme în obiectiv turistic

 

Comentarii FB

comentarii




Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Ziarul Hunedoreanului