La aniversare.Trenul de epocă „Moldoviţa” a făcut din nou să răsune Valea

 Zeci de oameni au venit în gară la Petroşani pentru a întâmpina trenul de epocă „Moldoviţa”. O garnitură refăcută după anii ’90 şi care este folosită în special în scop turistic.

 

2013-09-09 15.36.43La 65 de ani de la inaugurarea căii ferate Bumbeşti – Livezeni, considerat cel mai greu din ţară, tronsonul este folosit în scop turistic. Autorităţile locale şi judeţene din Gorj şi Hunedoara şi-au dat mâna şi au organizat manifestări emoţionante special pentru acest eveniment. Şi, mai mult decât atât, oficialii spun că este important ca zona să fie promovată din punct de vedere turistic pentru că peisajul este spectaculos. Iar acest lucru s-a dorit să fie promovat şi cu ajutorul trenului de epocă „Moldoviţa” ce poposeşte în premieră la Petroşani. Îmi doresc ca această cale ferată să devină cu adevărat una turistică. Aşa cum am văzut-o astăzi din trenul de epocă ce a poposit în judeţele noastre, este minunată ca peisaj, este încărcată de istorie şi poate să devină o cale ferată turistică”, a declarat Ion Călinoiu, preşedintele Consiliului Judeţean Gorj. Nu este pentru prima dată când Călinoiu circulă cu un tren de epocă, dar spune că de această dată experienţa a fost total diferită: „Am mai avut ocazia, dar nu una specială, ca aceasta. Aceasta a fost, în primul rând, încărcată de responsabilitate şi lucrul acesta ne-a făcut – pe mine şi colegii de la Hunedoara, precum şi reprezentanţii Căilor Ferate sau ai Ministerului Transporturilor – să ne simţim uniţi. S-a dovedit că, dacă vrem, se poate, putem să fim uniţi. Mi-a plăcut totul, iar slujba de al Mănăstirea Lainici a fost extrem de binevenită.  În fiecare dintre noi trebuie să dăinuie credinţa. Avem credinţa lucrului bine făcut, avem credinţă în Dumnezeu, avem şi reuşite”.

Emoţii pentru foştii ceferişti

În trenul de epocă s-a aflat şi prefectul judeţului Hunedoara, Sorin Vasilescu, care a apreciat evenimentul ca fiind unu2013-09-09 15.21.19 extrem de important. „Aniversăm 65 de ani de când Calea ferată Bumbeşti Jiu – Livezeni a  fost inaugurată. Sunt 65 de ani de când s-a circulat pe acest tronson de cale ferată, unde s-au realizat nişte lucrări cu totul şi cu totul deosebite. Astăzi îi omagiem pe cei care şi-au jertfit vieţile pentru construirea acestui tronson de cale ferată, care face legătura între Sudul României şi Transilvania, prin poarta de intrare Valea Jiului. Este important şi din punct de vedere turistic, pentru că vorbim despre un tren de epocă, (…) şi eu cred că şi pe viitor vom reuşi să modernizăm şi tronsonul de cale ferată Bumbeşti Jiu – Livezeni, astfel încât circulaţia pe calea ferată să fie una  normală, una modernă şi din acest punct de vedere să avem o legătură cu sudul ţării”, a declarat Sorin Vasilescu.

Aniversarea a fost simţită din plin şi de foştii ceferişti, invitaţi al călătoria cu trenul de epocă „Moldoviţa”. Petre Tănasie a ieşi la pensie de la CFR dar până acum nu a avut ocazia să circule cu un astfel de tren. „Este foarte bine cu trenul de epică, în siguranţă şi plăcut. Sunt pensionar de la CFR, din valea Sadului, dar nu am mai circulat niciodată cu un tren de epocă”, a spus bărbatul, după ce a coborât cu emoţie din bătrânul tren.

Pază strictă pentru a  evita „suvenirurile”

Moldovita cl_II_modifŞi, după ce au avut o experienţă tristă cu Trenul Regal de unde unii vizitatori au plecat cu mici „suveniruri”, cei care îl au în administrare au instituit un sistem de pază strictă, aşa încât să fie evitate astfel de momente neplăcute. Asta deşi susţin că vorbim despre „lucruri mărunte” şi prea puţin valoroase. Dionisie Ardelean,   director general CENAFER, s-a întors la Petroşani pentru a  însoţi superbul tren de epocă. „Este un eveniment de răsunet, dar care nu se putea realiza fără ajutorul autorităţilor publice locale,  al Prefecturilor şi Consiliilor Judeţene Hunedoara şi Gorj.  (…) Prin intermediul acestui eveniment încercăm să promovăm turismul între cele două judeţe. După cum declara şi domnul preşedinte al Consiliului Judeţean Mircea Moloţ, vom încerca să organizăm în cadrul depoului de al Petroşani un muzeu care va fi capătul acestui tren turistic. Să atragem turiştii în această zonă, să meargă dintr-un judeţ în altul, inclusiv pe Transalpina”, spune Dionisie Ardelean.

Trenul de epocă se va plimba, timp de două zile, între Petroşani şi judeţul Gorj şi oricine doreşte poate să circule cu această garnitură de poveste gratuit.

Construită înainte de 1900, garnitura trenului Moldoviţa se afla remizata pe o linie din incinta Remizei CFR Mogoşoaia într-un hangar special amenajat, destinat vagoanelor speciale. Hangarul este înconjurat de pădure, asigurându-i astfel trenului condiţii optime de conservare şi reducând la minimum degradarea fizică a vagoanelor. Trenul de epocă “Moldoviţa” este  proprietatea SFT – CFR SA şi este format din 5 vagoane de tip clasă, salon şi bagaje, vagoane. Între anii 1993–1994, vagoanele au fost reconstruite în Atelierele CFR Paşcani. În 2004, garnitura a fost restaurată de către “S.F.T. – C.F.R.” SA , în Atelierele CFR Griviţa, pentru a reintra în circuitul turistic feroviar românesc.

Manifestări ample

Manifestările organizate de autorităţile din Gorj, în colaborare cu Primăria Municipiului Petroşani şi Consiliul Judeţean2013-09-09 15.18.03 Hunedoara şi dedicate împlinirii a 65 de ani de cale ferată între Bumbeşti şi Livezeni au debutat, încă de dimineaţă la  Târgu JiuDe acolo, lumea s-a îmbarcat în trenul de epocă Moldoviţa, care a făcut primul popas la Lainici pentru o emoţionantă slujbă de pomenire a celor care s-au jertfit pentru realizarea acetsui tronson. La Petroşani a fost programată vizionarea filmului documentar de propagandă „Răsună valea”, din 1949, în regia lui Paul Călinescu la Teatrul „I.D. Sîrbu”, urmat de o masă rotundă.

Construcţia liniei de cale ferată a început în martie 1924. Până în anul 1931 au fost construiţi 4 kilometri de linie între Bumbeşti-Jiu şi primul pod peste Jiu de la Pleşa, la ieşirea din staţia Valea Sadului. Ceremonia de inaugurare a căii ferate Bumbeşti-Jiu-Livezeni a fost organizată la 1 noiembrie 1948, în ajunul sărbătoririi Marii Revoluţii Socialiste de la 25 octombrie/7 noiembrie 1917 după o activitate susţinută a ”şantierului tineretului”.

 

 

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

douăzeci + șaptesprezece =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Covid 19. Situația la unitățile spitalicești și centrele rezidențiale din subordinea CJ Hunedoara         Măgura Călanului, cariera dacică uitată de autorități         Accident rutier la Ohaba, pe DN 68 A Deva – Lugoj. Un autotren s-a răsturnat         Încă un deces al unei hunedorence infectată cu noul coronavirus         Daria Călugăru, finalistă la „Românii au talent”. Eleva din Deva are nevoie de susținerea noastră         Minologhion din secolul al XVIII-lea, restaurat la Muzeul Civilizației Dacice și Romane         Accident rutier pe șoseaua Simeria – Hațeg         Contrabandă cu țigări în Petroșani         Bogdănel Nițu, lăsat fără mașina de lux. Mesajul fostului cap al lumii interlope din Deva         Reacția Patriarhiei, după scandalul iscat la biserica din Jieț         CJ Hunedoara a numit o conducere nouă la SJU Deva         Rețea importantă de traficanți de droguri, pedepsită cu închisoarea         Scandal la o mănăstire din județul Hunedoara         Barajul Gura Apelor, locul de vis din inima Retezatului, invadat de turiști la sfârșit de săptămână         Criminal capturat de Poliție în Uricani. A împușcat doi marocani         Tânăr de 20 de ani, fără permis auto, a produs un accident în intersecție         Au spart geamul cu un bolovan și au jefuit un apartament         Anchetă extinsă în dosarul „revoltei de la Hunedoara”         Situația plăților la zi efectuate în județul Hunedoara pentru șomajul tehnic         AJPIS a continuat să asigure plata corespunzătoare „indemnizaţiei de sprijin COVID 19”