Minerii îşi riscă viaţa cu materiale puţine şi tot mai proaste

* Lipsa banilor de investiţii a devenit mai periculoasă decât metanul şi focurile din mină!

 

Muncesc într-o permanentă stare de insecuritate şi îşi păun viaţa în pericol, iar asta din cauza lipsei banilor pentru investiţii. Minerii trebuie să înfrunte, pe lângă pericolele iminente ale meseriei, şi pe cele generate de lipsa materialelor necesare în subetran.

 

mineri-vulcanLa nivel declarativ, securitatea la locul de muncă este primordială pentru conducerea Complexului Energetic Hunedoara şi nimeni nu se îndoieşte că aşa stau lucrurile. Din păcate, însă, lipsa fondurilor suficiente pentru investiţii transformă acest deziderat într-o simplă lozincă, care sună frumos dar se aplică cu greutate în realitate. Materialele necesare sunt puţine şi, de multe ori, de mai slabă calitate, iar asta pentru că oficialii Complexului Energetic Hunedoara nu au bani pentru achiziţii, iar datoriile la furnizori s-au acumulat alarmant. Aşa că, unii producători refuză să mai vândă pe datorie, iar CEH trebuie să se mulţumească cu mai puţine produse, ori de calitate mai slabă.

 

Restructurările haotice ies la lumină

 

Restructurările de personal îşi fac simţită, din plin, prezenţa şia sta mai ales din cauză că s-au făcut haotic. Orice a putut pleca de oricunde, de la orice loc de muncă şi asta se vede acum. O spun inspectorii de muncă, cei care au intrat de multe ori în subteran şi care s-au văzut nevoiţi nu o dată să oprească locul de muncă respectiv, tocmai din cauza stării de insecuritate. „În foarte multe cazuri, datorită lipsei de personal, a brigăzilor de întreţinere, căile de acces spre abataje nu sunt întreţinute corespunzător. La fel şi căile de aeraj. De foarte multe ori am cerut unităţilor să oprim abatajul în condiţiile în care nu-şi asigură reprofilarea acestor căi. Avem foarte multe accidente din cauza neîntreţinerii căilor de circulaţie, de acces, mai ales că transportul materialelor se face manual. Aceste gâtuiri ale căilor pot să influenţeze şi aerajul, să nu asigure debitul necesar sau nu mai circule aerul pe unde trebuie, să o ia prin spaţiul expoloatat şi se ajunge la aparaţia focurilor de mină. De asemenea, din cauza lipsei personalului brigăzile, la ora actuală, îşi asigură şi manipulanţii pe fluxul de transport. Sunt fluxuri de 7, 8, 9 transportoare şi, dacă nu ai om la tranportorul respectiv, materialul se deversează necontrolat, poate să ajungă să blocheze butoanele de pornire şi se anulează anumite protecţii şi derivă riscuri”, a explicat Ileana Bodea, şef Birou SSM petroşani, din cadrul ITM Hunedoara. Omul din abataj a ajuns să asigure şi întreţinerea căilor de acces, să se ocupe şi de transportul materialelor, adică să devină un angajat bun la toate, că oricum nu are de ales. Pericolele sunt imense şi nu pot fi trecute cu vederea, dar, din păcate, nu sunt singurele. Iar problemele cele mai mari sunt la posturile fixe, absolut obligatorii, de care depind atâţia oameni… Specialişti care, din păcate, sunt din ce în ce mai puţini!

 

 

Aprovizionarea ritmică cu materiale, un vis frumos…

 

De asemenea, mineritul anului 2015 se confruntă cu o lipsă acută de materiale necesare. Şi nu vorbim doar de cele necsare pentru extracţia cărbunelui, ci şi de materialele care asigură susţinerea galeriilor. Sunt lipsuri mari, cunoscute de cei din administraţia CEH, dar pentru care au ajuns să se aloce doar firimituri. „Sunt deficienţe legate de aprovizionarea cu materiale şi, mai ales, de aprovizionarea ritmică, fiidcă de multe ori se realizează aprovizionarea când suntem noi pe punctul de a opri locul de muncă sau noi oprim locul de muncă şi apoi se fac eforturi deosebite să se aprovizioneze, în special cu stâlpi, grinzi. Întâlnim cazuri când nu sunt suficienţi stâlpi sau, chiar dacă sunt, prezintă defecţiuni la etanşare şi nu mai asigură portanţa corespunzătoare. În condiţiile în care metoda cadru spune că trebuie să fie măcar patru stâlpi, care sunt buni, pe un şir de grinzi, dacă noi constatăm că sunt mai puţin de 4 stâlpi buni pe un şir de grinzi de regulă se ajunge la sistarea de activitate”, a mai declarat Ileana Bodea. Cu pericolul iminent deasupra capului, minerii au ajuns să se roage să iasă teferi din subteran. În urma contoalelor, ITM stabileşte un program de măsuri, dar, de foarte multe ori acesta nu poate fi respectat, mai ales în ceea ce priveşte măsurile care necesită bani şi investiţii.

Norocul bazat pe ghinion!

Paradoxal, minele neviabile au ajuns să stea mai bine decât cele viabile. Au mai mulţi bani pentru achiziţii & investiţii şi asta se vede direct în securitatea locului de muncă. Îi ajută, e drept, şi subvenţia primită de la stat, dar până la urmă ceva trebuie făcut. Există însă şi o parte bună în aceasă încrengătură de lipsuri şi deficienţe. „Norocul la ora actuală, bazat totuşi pe un ghinion – că e anormal ce spun – constă în faptul că, din cauză că nu s-au mai dat bani pentru investiţii, nu s-au mai deschis zone noi, zone care trebuie degazate. Într-o zonă nouă, automat ai probleme de metan. La ora actuală se exploatează zone de pe lângă zonele vechi, sau care au mai fost exploatate o dată şi alţii le-au lăpsat de rele. Un avantaj este că acele zone sunt mai degazate şi în ultimul timp nu mai sunt atâtea probleme de metan cum erau mai de mult. Sunt unităţi care nu au mai avut concentraţii de metan peste limita admisă”,a explixat sursa citată anterior. Un alt aspect pozitiv este că nu mai sunt înregistrate atâtea focuri de mină, care, în combinaţie cu metanul din subteran duc la tragedii. Rămân însă celellate probleme ce trebuie neapărat remediate. La cum merg lucrurile, însă, la datoriile şi pierderile acumulate de CEH de la înfiinţare, e greu de crezut că se va schimba prea curând ceva în bine.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

doi × 4 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Polițistul Florin Bolosin, trecut în rezervă. Ce spune despre munca în Poliție         A fost reluată susținerea probei practice a examenului pentru obţinerea permisului de conducere         140 de ani de la înființarea Societății de Istorie și Arheologie a comitatului Hunedoara         Accident rutier pe Autostrada A1 Deva – Sebeș         Parcare nouă, construită la Spitalul municipal Hunedoara         Bugetare participativă: START VOT pentru ideile devenilor         Ambulatoriul de specialitate al Spitalului Deva a fost deschis integral         Opticline Dr. Angelescu – Inițiativă dedicată medicilor din Spitalul Deva         Ce măsuri s-au luat în Hunedoara, înainte de întoarcerea elevilor la școală         Un muzeu al trenulețelor se deschide în Hunedoara         Lemne expediate ilegal de o firmă din Orăștie         Povestea unui inel deosebit, descoperit la Micia         Coronavirus, situația la zi prezentată de Prefectura Hunedoara         RECOMANDĂRI ALE POLIȚIȘTILOR, PENTRU O MINIVACANȚĂ ÎN SIGURANȚĂ         Accident pe Bulevardul Dacia. Un șofer „și-a spart” bolidul într-o intersecție         Moment festiv la I.S.U. Hunedoara         6 pacienți confirmați „COVID-19” internați la SJU Deva         Ceremonie la sediul Inspectoratului de Poliție Județean Hunedoara         Mircia Muntean și-a găsit de lucru         CFR repune în circulație trenurile al căror trafic a fost suspendat