Drumurile pavate ale dacilor

Drumurile pavate din Sarmizegetusa Regia şi Piatra Roşie pot fi considerate cele mai vechi astfel de construcţii din România păstrate până în prezent, dar şi printre cele mai bine conservate drumuri antice, chiar dacă în ultimele decenii, odată cu scoaterea lor la iveală, au suferit transformări importante.

„Drumul pavat” din Sarmizegetusa Regia, construit în trepte, potrivit arheologilor, a fost restaurat parţial la începutul anilor ´80, dar fără a se mai ţine cont de existenţa treptelor remarcate de oamenii de ştiinţă, şi i-au fost adăugate blocuri de calcar noi, de la cariera Podeni.

Planurile specialiştilor de la Institutul Naţional al Patrimoniului prevăd ca la viitoarea reabilitare a drumului antic, blocurile de calcar de Podeni folosite în anii ´80 la reconstituirea drumului să fie înlăturate.

„Noi propunem eliminarea blocurilor de completare din calcar de Podeni, introduse în timpul restaurării din 1980. Ele respectă necesitatea de completare, dar introduc forme noi acolo unde nu se cunosc formele istorice. Propunem introducerea unei suprafeţe minerale, al cărui rol este de a contura geometriile şi traseul drumului”, preciza Ştefan Bâlici, managerul Institutului Naţional al Patrimoniului.

„Drumul pavat” din Piatra Roşie a suferit mai puţine intervenţii, însă din cauza faptului că cetatea de pe platoul Luncanilor – Munţii Orăştiei nu a fost păzită, turiştii şi căutătorii de comori au contribuit, pe lângă fenomenele naturale, la degradarea sa accentuată. Cele două monumente nu sunt singurele drumuri pavate dacice păstrate până în prezent. Unele, din zona Sarmizegetusei Regia, au rămas ascunse sub pământ, dar exploatările forestiere din secolul trecut le-au provocat şi lor distrugeri.

Comentarii FB

comentarii




One thought on “Drumurile pavate ale dacilor

  1. Dr.Pescaru Adriana, arheolog

    PENTRU CINE NU CUNOASTE !! ! Ar trebui sa consulte si Rapoartele de sapaturi arheologice din vremea descoperirii traseurilor de drum pavat de la Sarmiz.Regia si Piatra Rosie. La Sarmizegetusa Regia,conform unei directive,s-a intervenit in anii 80 pe langa alte lucrari si ca unele lespezi de calcar, deteriorate de vreme si intemperii sa fiet inlocuite si asezate altele din calcar de Podeni, pe acelasi loc si aceiasi dimensiune. Era un drum Sacru la Sarmizegetusa Regia in panta,prevazut cu balustrada pe margini si posibil acoperit,pentru ca in timpul cercetarii au fost date la iveala numeroase cuie, ce aveau rostul de prindere a structurii de lemn. Drumul facea legatura intre Cetatea fortificata si zona cu sanctuarele.De remarcat ! Cetatea in antichitatea dacica ocupa spatiul mamelonului din partea de nord.Ce avem, in prezent, extinderea spre partea de sud de la poarta de vest s-a facut de romani dupa cucerire. De aceea, nivelul de calcare din zona portii de vest este de peste 1 m diferenta fata de nivelul drumului pavat,pentru ca acesta intra in interiorul actualei cetatii pana la poarta originală,aflata pe traseul zidului de sud al fortificatiei, care a fost desfintat ,odata cu marirea interiorului cetatii in vederea cantonarii trupelor romane.
    Este trist ca cei ce fac astfel de comentarii, la dala lucrarilor de Conservare Restaurare realizate in baza unui Proiect aprobat de Consiliul Culturii de la acea data, au fost fie nenascuti sau atunci invatau sa mearga.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Ziarul Hunedoreanului