Drumul spre cetatea Piatra Roșie s-a surpat

Ultimii doi kilometri ai drumului spre cetatea antică Piatra Roşie nu au mai fost accesibili cu autoturismul. Drumul comunal care urcă spre aşezarea dacică s-a surpat în urma viiturilor, iar joi, nici maşinile cu tracţiune 4 x 4 nu mai putau urca sau coborî prin dreptul locului unde calea de acces a fost devastată.

Cei care vor să viziteze monumentul istoric trebuie să lase maşinile la poalele muntelui şi să pornescă pe jos, să treacă peste râpa formată de alunecările de teren şi viituri, şi apoi să îşi continue drumul pe drumul acoperit cu zgură, şi aşa degradat. Primarul comunei Boşorod, Tiberiu Cacuci, spune că joi, după-amiază, s-a deplasat la faţa locului pentru a evalua distrugerile şi pentru a putea fi remediată problema. Şi drumul judeţean de pe Valea Alunului , spre cetatea dacică de la Piatra Roşie, este în mai multe zone aproape inaccesibil.

Povestea sitului UNESCO
Despre Piatra Roşie, istoricii susţin că a fost construită în vremea regelui Burebista. Fortăreaţa a dominat Platoul Luncanilor timp de un secol şi jumătate, fiind distrusă apoi de legiunile romane, în drumul lor spre Sarmizegetusa Regia. După ce a fost nimicită, ruinele ei au rămas peste veacuri, fără ca nimeni să le mai reclădească vreodată. Piatra Roşie a fost mai puţin cercetată de arheologi faţă de celelalte cinci aşezări dacice (Sarmizegetusa Regia, Costeşti, Blidaru, Băniţa, Căpâlna) incluse, alături de ea, în patrimoniul UNESCO. Cele mai ample săpături arheologice au avut loc timp de două luni şi jumătate în anul 1949. Potrivit istoricilor, Cetatea Piatra Roşie avea două incinte fortificate, ridicate în perioade diferite şi întinse pe o suprafaţă de 1,2 hectare. A fost intens locuită în antichitate, iar pentru o scurtă perioadă în Evul Mediu, ruinele ei au mai oferit adăpost unor localnici. Însă în aproape întreaga perioadă de la distrugerea ei şi până în prezent, Piatra Roşie a rămas izolată, la adăpostul naturii. Un drum pavat, vechi de două milenii, s-a păstrat într-o formă excepţională pentru timpul scurs de la construirea lui. În cetatea dacică turiştii mai pot găsi urmele unor ziduri de apărare, rămăşiţele unui altar şi o privelişte impresionantă a ţinutului supravegheat în trecut, de la înălţimea ei. În prezent, cei care vizitează monumentul de pe culmea satului Alun, ascuns de pădure, pot vedea aici numeroase dovezi de distrugeri: blocuri de piatră sparte şi luate din ziduri, rămăşiţe ale unor focuri de tabără, gunoaie menajere. Cetatea, mai puţin vizitată decât siturile Costeşti şi Sarmizegetusa Regia,a rămas nesupravegheată şi neîngrijită. Locul este năpădit de buruieni, iar rădăcinile copacilor au distrus zidurile. În afara unor indicatoare cu denumirea Piatra Roşie şi a indicatorului „drum pavat”, aşezat în dreptul vechiului drum din incinta aşezării, turiştii nu găsesc explicaţii pentru locul în care au ajuns, chiardacă povestea sa este fasciantă, iar istoria ei, preţioasă.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

doi − 1 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Iată 4 dintre cele mai populare mituri și credințe false despre pariurile sportive         Accident grav pe Calea Zarandului         Polițiștii au alergat aproape un kilometru un tânăr acuzat că a furat 1.000 de lei         Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva a rămas „muzeu”         A început montarea căii de rulare în Tunelul Turdaș de pe șantierul magistralei feroviare de mare viteză         Caravana Filmului Românesc la Hunedoara         La Deva se va da startul Turului Ciclist al Hunedoarei         Gând la început de an școlar         Motociclist oprit cu focuri de armă         DREPTATE PENTRU MILU. Sora victimei de la Sarmizegetusa Regia: “Fratele meu avea o şansă la viaţă, dar nimeni nu i-a dat-o”         INEDIT. Astăzi la Deva se poate circula cu “Autobuzul cu Jazz”         Ultima zi de lucru din ultimatumul dat pe Lotul 3 din Autostrada Lugoj – Deva. Când pot fi deschişi cei 21 de kilometri         Bărbat înjunghiat în inimă de frica soției         Blocaj prelungit pe șantierul șoselei Hunedoara – Călan         Licitație pentru modernizarea șoselelor turistice din județul Hunedoara         Povestea „tunelurilor pentru urși” de pe cel mai scump sector de autostradă: lotul de 300 de milioane de euro         Tragedie pe DN 7: un bărbat a murit, iar alți trei au fost răniți într-un accident rutier         Sardinia, între foarte scump și foarte ieftin         Tânără atacată în timp ce își plimba copilul în cărucior         Grădina Castelului Corvinilor, locul de poveste ocolit de turiști