Deșertul de ruine din spatele Parcului industrial al Călanului

Parcul industrial din Călan a fost inaugurat în 2016, după ce au fost ecologizate aproape 40 de hectare ale fostului combinat Victoria. Au fost investite aproape 40 de milioane de lei în înfiinţarea lui, dar în aşteptarea investitorilor, locul a rămas aproape pustiu.

În spatele parcului, se întind însă alte circa 20 de hectare de dărâmături, pe terenuri care nu au mai fost ecologizate. Câteva hale uriaşe, ridicate în anii regimului comunist, unele închise, îi întâmpină pe oaspeţii locului, pe un drum lăturalnic din afara gardurilor noului parc de afaceri.

Drumul, unul obişnuit în trecut pentru nenumăraţii căutători de fier vechi, se strecoară apoi printre alte clădiri dezafectate şi ocoleşte alte construcţii industriale din care au rămas doar fundaţiile. Au fost puse la pământ cu buldozerele şi scormonite ani în şir, după 1990, cu târnăcoapele.

 

Acum, în zona pustie şi nesupravegheată, localnicii mai vin doar pentru a-şi depozita gunoaiele, contribuind astfel la poluarea terenului. O haldă imensă de zgură a fost exploatată la capătul drumului care ocoleşte parcul, însă locul a rămas abandonat.

Povestea combinatului

Primul furnal de la Călan a fost construit din anul 1869 şi a fost pus în funcţiune doi ani mai târziu. La sfârşitul secolului al XIX-lea, uzina producătoare de fontă avea două furnale, unul dintre ele fiind la acea vreme cel mai mare din ţară. După Al Doilea Război Mondial a fost naţionalizată, iar regimul comunist a transformat-o într-un combinat, care s-a extins treptat în deceniile următoare ajungând să ocupe pe o suprafaţă de peste 60 de hectare.

În jurul combinatului metalurgic s-a dezvoltat şi noul oraş Călan, care în prezent numără 11.000 de locuitori. Înainte de 1989, la „Victoria” lucrau peste 5.000 de oameni. Combinatul producea fontă cenuşie, cocs, cărbune, smoală, sobe Vesta şi calorifere. Declinului industrial din anii 1980 i-a urmat prăbuşirea din anii 1990. Combinatul Victoria Călan s-a dezintegrat după privatizările eşuate şi a ajuns în cele din urmă la fier vechi.

Comentarii FB

comentarii


TAG


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

trei × 3 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Blocul ANL construit în Hunedoara așteaptă o nouă investiție         Răfuială între interlopii din Valea Jiului         SE ÎNTÂMPLĂ ÎN HUNEDOARA. Prima locuinţă protejată pentru victimele violenţei domestice         Ştrandul Municipal din Deva îşi închide porţile         Consiliul Județean cumpără un autocar la un preț uriaș         Angajații de la Castelul Corvinilor acuzați de discriminare         Primăria Deva cumpără teren pentru relocarea romilor din Grigorescu         Primăria Deva cumpără 12 autobuze la mâna a doua         Deva a început încă o campanie de dezinsecţie şi deratizare         SĂNĂTATE. Consiliul Judeţean a alocat Spitalului de Urgenţă peste 300.000 lei         Asistenta tv în ipostaze provocatoare, în curtea mănăstirii Prislop         Cum arată, de fapt, zona în care CNAIR a reclamat fisuri uriașe în Autostrada Lugoj – Deva         Autostrada Lugoj – Deva nu se deschide în septembrie. Probleme grave pe Lotul 3         Un nou episod în dosarul „matriței de la Sarmizegetusa Regia”. Expertiza a stârnit controverse         DUPĂ CINCI ANI, FĂRĂ JUDECATĂ. Procurorii DNA au clasat dosarul preşedintelui Mircea Moloţ pentru abuz în serviciu         Sprijin din partea Episcopiei Devei și Hunedoarei la început de an școlar         REACŢII DUPĂ PICHETAREA PREFECTURII. Uzina Mecanică Orăştie, sub control încrucişat. Urmează DNA?         Florin Oancea, alături de elevii deveni         Viorica Dăncilă a deschis anul școlar la Sântamaria Orlea         Constructorii Lotului 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva au primit o decizie favorabilă în instanță împotriva CNAIR