Controversele nodului rutier de pe Autostrada Deva – Orăștie, după accidentul soldat cu patru morți

Cel mai grav accident rutier petrecut pe o autostradă din vestul ţării stârneşte dezbateri aprinse. Controversele se referă la împrejurările în care Nicolae Petaca, un şofer de 70 de ani din Petroşani, a intrat de pe breteaua de la Simeria Veche a autostrăzii direct pe contrasens, pe Autostrada A1, şi a provocat tragedia în care a murit alături de cei trei pasageri ai maşinii pe care o conducea.

Șoferul a ajuns pe autostradă prin nodul rutier de la Simeria Veche, pe breteaua sensului de mers spre Orăştie. De la sensul giratoriu care face legătura bretelei cu DN 66 şi DN 7 şoferii parcurg un sector de circa 100 de metri de unde drumul se bifurcă, înainte fiind direcţia spre Deva şi în dreapta direcţia spre Orăştie.

Şoferul a ales breteaua din dreapta, însă în loc să îşi continue drumul spre Orăştie, a virat apoi la stânga, trecând peste linia continuă la intrarea pe autostradă, pe sensul interzis, pentru a ajunge la Deva.

Indicatoarele de intrarea pe autostradă. Şoferul a intrat în dreapta în loc să continue drumul înainte. Bărbatul a circulat aproape trei kilometri, pe banda a doua a autostrăzii, până la impactul fatal cu un microbuz şi cu un autoturism care circulau regulamentar. Toţi cei patru ocupanţi ai maşinii sale, cu vârste între 17 ani şi 70 de ani, au murit în accident, iar alţi trei oameni din maşinile care circulau regulamentar au fost răniţi. În imaginile surprinse de camera de bord a unei maşini care circula în spatele microbuzului, se observă cum autorul carnajului semnalizează cu farurile (flash-uri) maşinile care circulau regulamentar, o ipoteză fiind cea că nu şi-a dat seama că se afla pe autostradă.

Primele informaţii oferite de reprezentanţii Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Hunedoara îl indică pe şoferul din Petroşani drept principalul vinovat pentru carnajul produs pe autostradă în zona nodului rutier de la Simeria Veche. „Sâmbătă, în jurul orei 06.45, un autoturism Opel  care circula pe contrasens pe A1, din direcţia Şoimuş-Simeria, a intrat în coliziune cu un autoturism şi o autoutilitară. În urma impactului a rezultat decesul a patru persoane aflate în autoturismul care a produs evenimentul rutier şi rănirea altor trei persoane”, a informat Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Hunedoara.

Împrejurările care l-au adus pe şofer pe contrasens au stârnit dezbateri aprinse pe forumurile de specialitate. Asociaţia Pro Infrastructură, care monitorizează proiectele mari de infrastructură, a lansat pe forumul ei o dezbatere cu privirile la împrejurările tragediei şi la ce ar trebui ca autorităţile să facă pentru ca astfel de tragedii să nu mai aibă loc.

Unii forumişti au acuzat insuficienţa indicatoarelor şi a marcajelor rutiere de la intrarea pe autostradă, deşi în zonă sunt cel puţin patru panouri informative în care sunt indicate direcţiile Deva şi Orăştie şi carosabilul este marcat cu săgeţi. „La Simeria e un nod trompetă fără separare de sens. Dacă ştie cineva noduri construite în secolul XXI care au bretele cu contrasens, afară de cele din România, rog să ne arate. Sigur că lipseşte educaţia rutieră pentru autostrăzi, dar normativele româneşti nu mai trebuie să permită bretele cu contrasens în noduri de autostradă. Trebuie bretele separate pentru sensuri sau separare de sens. În nodurile existente trebuie îmbunătăţită semnalizarea orizontală şi verticală. Despre semnalizarea orizontală: ştiu că e incredibil, dar de multe ori o linie dublă continuă, în loc de de simplă, poate reduce confuzia, ceea ce în astfel de cazuri e diferenţa între viaţă şi moarte”, scrie Cristi pe forum.

Alţi forumişti cred că şoferul care a produs accidentul nu şi-a dat seama că se afla pe sens interzis, fie pentru că se grăbea, fie din cauza neatenţiei sau a ceţii.

„Mergea repede ori nu a înţeles că merge greşit decât când a început să dea flash-uri, ori a înţeles, dar instinctiv încerca să scape cât mai repede de situaţia periculoasă. Am observat asta în experimente. Continui să cred că trebuie asigurate nodurile. Nu se poate 100%, dar nodurile fără separare de sens sunt bombe cu ceas, atât pentru ciocniri în nod (gen A6/A1), cât şi pentru intrări pe contrasens. Avem autostrăzile cu benzile cele mai late dar cu multe noduri proiectate îngust şi cu raze de curbură minime”, scrie un alt utilizator al forumului Asociaţiei Pro Infrastructură.

 

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

optsprezece + 20 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
CJH PROMITE – PRIMĂRIA DEVA FACE. Chinezii deschid o fabrică de mobilă la Deva         Gara de poveste a municipiului Brad, în șantier de aproape trei ani. Lucrările nu sunt finalizate         Un motociclist a fost lovit de un autocamion pe șoseaua Deva – Lugoj         Ramona Mănescu, propunere ALDE pentru postul de ministru la Externe         Tragedie în Deva         Dosarul electronic la Tribunalul Hunedoara         Patru hunedoreni anchetați pentru braconaj         Mircea Lucescu a revenit în Hunedoara. Ce a dezvăluit antrenorul legendar al echipei Corvinul         Dacfest 2019, la poalele Măgurii Uroiului         Primăria Deva primește fonduri UE pentru reabilitarea „Palatului” Cetății Devei         Carmen Hărău: „Românii trebuie să știe!”         Autostrada Lugoj – Deva. Ce se întâmplă pe Lotul 3         Moştenirea dregătorului Potecă, mătrăşită după cinci ani         Primăria Deva caută teren pentru ghetoul de la „Porcărie”         Tragedie în Petroșani         Lucrările de reabilitare a podului rutier peste râul Strei au fost scoase la licitație publică         Accident feroviar în apropiere de Brad: un șofer a tăiat calea trenului         Zona periculoasă a DN 66, dotată cu parapeți         Vladimir Brilinsky, lăsat de șefii CJ în afara Sarmizegetusei Regia         Tânăr condamnat pentru trafic de droguri după ce a vrut să se îmbogățească prin „darknet”