Concluziile anchetei în cel mai grav accident feroviar din Hunedoara

A trecut un an de la cel mai grav accident feroviar din Hunedoara ultimilor ani.

În 8 aprilie 2017, în jurul orelor 14:30, un tren de marfă a deraiat între staţiile CFR Băniţa şi Merişor, în apropiere de Petroşani, iar doi oameni, un mecanic de locomotivă în vârstă de 66 de ani şi ajutorul său, în vârstă de 58 de ani au murit. Cei doi conduceau o garnitură cu 16 vagoane, aparţinând operatorului privat Unicom Tranzit, o societate înregistrată în Ilfov. Trenul a plecat din stația CFR Slatina, în 8 aprilie 2017, la ora 00:10, cu destinaţia Curtici. La scurt timp după ce trenul a părăsit gara Petroşani şi înainte de a intra în staţia Merişor, mecanicul trenului a anunţat defecţiuni la sistemul de frânare. A alertat impiegatul din următoarea gară, Merişor, că nu mai poate controla frânele garniturii şi că trebuie să i se facă loc pe linie. Într-o coborâre lină, cu o declivitate de 16 – 17 la mie, urmată de o curbă, trenul a deraiat. Locomotiva în care se afau cei doi mecanici a sărit de pe şine şi s-a înfipt în terasament, pe viaductul construit peste pârâul Merişor şi DN 666, iar cele mai multe dintre vagoane, care transportau deșeuri siderurgice, s-au răsturnat. Mecanicii au murit pe loc.

Raportul de investigare a accidentului feroviar, publicat de AGIFER, prezintă în cele peste 70 de pagini cauzele și împrejurările și deraierii trenului. Mecanicii ar fi scăpat trenul de sub control, iar viteza acestuia a crescut în câteva minute, de la 29 km/h la peste 90 km/h.

„Cauza directă a producerii accidentului feroviar o constituie creşterea puternică a forţelor laterale care acţionau la nivelul roţilor locomotivei, fapt ce a condus la depăşirea limitei de stabilitate la deraiere. Aceasta s-a produs ca urmare a faptului că, la circulaţia pe o zonă situată în curbă, viteza trenului (92 km/h) a depăşit cu 130% viteza maximă admisă pe secţia de circulaţie (40 km/h). Creşterea vitezei trenului s-a produs pe fondul unor erori umane, erori ce au făcut ca robinetul de aer de la primul vagon din tren să se afle pe poziția <<închis>>, conducta generală de aer fiind astfel întreruptă, iar frânele automate ale trenului să nu asigure frânarea acestuia”, arată raportul AGIFER.

Au consumat alcool în locomotivă

Consumul de băuturi alcoolice și oboseala acumulată de mecanicul în vârstă de 67 de ani au contribuit la producerea tragediei, potrivit investigatorilor.

„Mecanicul de locomotivă, care la data producerii accidentului feroviar avea 67 ani şi mecanicul ajutor, care avea 51 ani, au luat serviciul în primire la staţia CFR Caracal, la data de 08.04.2017, ora 02:00, după o deplasare de 135 km, respectiv 116 km, de la domiciliu. Raportul medico-legal de necropsie, întocmit de Serviciul Judeţean de Medicină Legală Hunedoara – Cabinetul Medico-Legal Petroşani, ca urmare a expertizei medico-legale efectuată cu privire la personalul de locomotivă, după producerea accidentului, a scos în evidenţă că sângele recoltat de la mecanicul de locomotivă conţinea 0,15 g ‰ alcool etilic, iar sângele recoltat de la mecanicul ajutor conţinea 2,5 g ‰ alcool etilic. Întrucât expertiza medico-legală a evidenţiat o anumită concentraţie de alcool în sânge, atât la mecanicul de locomotivă cât şi la mecanicul ajutor şi având în vedere rezultatul negativ al verificării cu aparatul etilotest efectuată la intrarea în serviciu (în stația CFR Caracal), comisia de investigare consideră că personalul de locomotivă a consumat alcool în timpul serviciului, pe locomotivă. Toate aceste ultime intervenţii ale personalului de locomotivă au fost efectuate pe fondul consumului de băuturi alcoolice pe locomotivă şi a oboselii acumulate în timp, de la plecarea de la domiciliu şi până la momentul producerii accidentului feroviar”, arată raportul AGIFER.

Pagube importante

Locomotiva era în stare bună de funcționare, iar instalațiile de frânare nu prezentau probleme. La prezentarea la serviciu, cei doi mecanici au declarat, prin semnătură, că sunt odihniți și în stare normală. „Creşterea vitezei trenului s-a produs pe fondul unor erori umane, erori ce au făcut ca robinetul de aer de la primul vagon din tren să se afle pe pozitia „închis”, conducta generală de aer să fie astfel întreruptă, iar frânele automate ale trenului să nu asigure frânarea acestuia. Aceste erori au fost influențate de starea fizică necorespunzătoare a personalului de locomotivă”, arată raportul de investigare.

Pagubele materiale au fost estimate la 951.782 lei și 321.837 euro.

Comentarii FB

comentarii




Răspuns la “Concluziile anchetei în cel mai grav accident feroviar din Hunedoara

  1. myname

    “…un mecanic de locomotivă în vârstă de 66 de ani şi ajutorul său, în vârstă de 58 de ani au murit.”
    apoi, in acelasi articol
    „Mecanicul de locomotivă, care la data producerii accidentului feroviar avea 67 ani şi mecanicul ajutor, care avea 51 ani…”
    grea meseria de gazetar…

    Răspuns

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

1 + paisprezece =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Prins la furat, deși trebuia să rămână în izolare         Tânără anchetată după ce a fugit de la locul accidentului         Accident rutier. Biciclist rănit grav         Tineri trimiși în carantină pentru că nu au respectat măsura izolării         Hoți prinși la Mina Paroșeni         Hunedorean prins cu țigări de contrabandă         556 de hunedoreni vindecați de Covid 19         RECOMANDĂRI ALE POLIȚIȘTILOR, PENTRU O MINIVACANȚĂ ÎN SIGURANȚĂ         CJ Hunedoara distribuie echipamente de protecție spitalelor suport Covid-19         Drumul Județean 687 Hunedoara – Călan. Cum s-a lucrat în ultimul an la șoseaua modernizată pe fonduri UE         O piesă deosebită din colecțiile Muzeului de Etnografie și Artă Populară Orăștie         Au început lucrările de anvelopare la Blocul 79, strada Bejan, din Deva         Drumul Cerbăl – Socet intră în șantier         Situația cazurilor COVID-19 la unitățile din subordinea CJ Hunedoara         DN 7 A a intrat în reparații         Povestea viaductelor „gemene” de pe vechea cale ferată Deva – Brad         Accident mortal în Petroșani, pe trecerea de pietoni         Doi hunedoreni trimiși în carantină după ce nu au respectat măsurile de autoizolare         Polițistul Florin Bolosin, trecut în rezervă. Ce spune despre munca în Poliție         A fost reluată susținerea probei practice a examenului pentru obţinerea permisului de conducere