Nu s-a realizat nici 40% din lucrare. Anul viitor aduce noi restricţii de circulaţie pe Defileul Jiului

În ritmul actual de execuţie a lucrărilor, pe Defileul Jiului se va circula în condiţii normale în cel mai bun caz peste vreo doi ani. Asta înseamnă restricţii de circulaţie ce închid Valea Jiului şi afectează puternic zona din punct de vedere economic.

defileu.inchisDefileul Jiului, între localităţile Livezeni şi Bumbeşti Jiu va fi închis şi anul viitor, după ce anul acesta traficul a fost paralizat. Lucrările avansează în ritm de melc şi nimănui nu pare să-i peste că o zonă întreagă înregistrează pierderi imense din cauză că a fost aproape izolată din cauza restricţiilor de circulaţie ce au fost impuse până la finele lunii noiembrie. Nici 40% din lucrare nu este executată, asta deşi termenele sunt mult depăşite, însă responsablii invocă diverse “cauze obiective”. Potrivit datelor oficiale, stadiul de execuţie al lucrărilor este de numai 36%, dar decontările s-au făcut în proporţie de peste 42%. Astfel, până acum, din valoarea totală a contractului, de aproape 150 de miliaone de lei fără TVA, constructorul a primit deja aproape 64 de milioane de lei, fără TVA. Lucrările sunt în întârziere faţă de termenul iniţial al contractului, recunosc ofcialii Departamentului pentru proiecte de infrastructură, investiţii străine, parteneriat public – privat şi promovarea exporturilor, dar aceştia aduc în discuţie cauzele de natură obiectivă. Astfel, spun sursele citate,s –a lucrat mai greu din cauză că această porţiune de drum străbate Parcul Naţional Defileul Jiului – lucru cunoscut în momentul demarării proiectului! – dar şi pentru că a plouat mult în această vară. Totuşi, există şi o vină a atreprenorului despre care reprezentanţii departamentului menţionat spun că s-a mobilizat greu şi anul trecut a lucrat cu prea puţini oameni şi echipamente. Firma care execută lucrarea riscă penalităţi dacă nu se încadrează în termene sau dacă nu vine cu o motivaţie bună pentru extensia de timp, dar de pierdut au cei care vor să tranziteze Valea Jiului şi care trebuie să aştepte ore în şir deschiderea acestei căi de acces ori să folosească rute ocolitoare mai lungi cu câteva sute de kilometri.  În plus, cei care derulează afaceri în zonă vorbesc despre pierderi uriaşe din cauza acestor restricţii de circulaţie.

Anul nou readuce calvarul şoferilor

Vestea rea este că şi anul viitor traficul va fi restricţionat “la sânge” pe Defielul Jiului, începând cu data de 15 martie, aşa că va reîncepe calvarul.

Proiectul de modernizare a Defileului Jiului a demarat în anul 2012. Lucrările au fost contractate de asocierea de firme Copisa Constructora Pirenaica (Spania) – Chiruli Andrea Impresa Individuale (Italia) – Coremi Inter (România), care s-au angajat să reabiliteze această porţiune din DN66. Proiectul finanţat de statul roman prin Ministerul Transporturilor are o valoare de 150 de milioane de lei. De precizat că derularea proiectului a fost mult întârziată, iar CNADNR şi companiile care reabilitează şoseaua au decis impunerea unor restricţii mult mai stricte de circulaţie pentru ca drumarii să îşi poată derula activitatea. „Platforma drumului este foarte îngustă, pe unele porţiuni, astfel că lucrările nu pot fi executate sub trafic, fiind necesar un spaţiu minim pentru utilaje şi lucrători. Nu pot fi realizate variante de ocolire provizorii deoarece drumul este încadrat între taluze verticale de rocă şi râul Jiu. Transportul materialelor utilizate în lucrare şi cel al materialelor excavate este foarte intens. O atenţie deosebită trebuie acordată transportului de betoane, care realizat în condiţii de trafic deschis ar implica întârzieri mari, ce pot genera riscuri considerabile legate de calitatea lucrărilor de betonare continuă”, a informat CNADNR. În primăvara acestui an, oficialii Consiliului Judeţean Hunedoara, împreună cu edilii din Valea Jiului au protestat vehement după ce reprezentanţii CNADNR au decis să închidă Defileul 6 zile pe săptămână, cu o pauză la prânz, motivând că Valea Jiului are foarte mult de suferit economic şi social, fiind practic izolată. Decizia celor de la Compania de Drumuri a rămas, însă, neclinită.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!