Comorile din Govăjdia, locul care păstrează rămăşiţele industriei austro-ungare

Localnicii din satul Govăjdia, aflat la 20 de kilometri de Hunedoara, trăiesc în case ridicate la poalele unor versanţi abrupţi, stâncoşi sau acoperiţi de păduri, unde razele soarelui ajung în puţine momente ale zilei. În ciuda izolării fostei localităţi miniere, localnicii au numeroase motive de mândrie. În secolul al XIX-lea valea Govăjdiei a fost industrializată intens de statul austro-ungar, iar de atunci au rămas câteva monumente industriale unice în România: furnalul de la Govâjdia, un apeduct uriaş şi rămăşiţele căii ferate înguste, cu unul dintre cele mai lungi tuneluri din România.

„O legendă spune că la furnalul de la Govăjdia s-au turnat piese de fontă pentru Turnul Eiffel. Nu ştim dacă este adevărată, însă noi ne mândrim cu el. A rămas în picioare de peste două secole”, povesteşte Maria, o femeie care locuieşte la câţiva paşi de monumetul istoric. Furnalul unic în ţară prin vechimea lui a fost ridicat între anii 1806 şi 1810 şi a funcţionat până la începutul anilor 1920, când oraşul Hunedoara devenise un centru siderurgic important, care preluase sarcinile acestuia. Furnalul producea anual până la 8.000 de tone de fontă şi era legat de Hunedoara printr-o cale ferată îngustă, una dintre cele mai vechi din Transilvania, în prezent este dezafectată.

 

De asemenea, o reţea de funiculare, care însumau peste 50 de kilometri, folosite pentru transportul minereului de fier, mangalului şi calcarului, conecta Govăjdia cu Hunedoara, Bunila şi alte localităţi miniere din zonă. Furnalul a rămas în conservare, iar proiectul de restaurare a acestuia în aşteptare. Primăria Ghelari a solicitat de aproape un deceniu fonduri Guvernului României, pentru reabilitarea şi transformarea monumentului într-un muzeu al fierului şi într-un obiectiv turistic mai atractiv.

În apropiere de furnal, o potecă porneşte din curtea unei vechi biserici romano – catolice spre rămăşiţele hidrocentralei care aproviziona uzina de fier din Govăjdia. La capătul ei se afla unul dintre cele mai spectcauloase apeducte. A fost ridicat la sfârşitul secolului al XIX-lea, ca lucrare de susţinere a hidrocentralei, spun localnicii. În prezent a rămas ascuns de pădure şi poate fi zărit cu greu din drum, de şoferii grăbiţi care circulă spre Govăjdia, însă îi atrage pe amatorii de fotografii care cunosc locurile.

 

Pe versantul opus, mai abrupt, se află rămăşiţele uneia dintre cele mai vechi căi ferate înguste din România, drumul de fier al mocăniţei care lega Hunedoara de furnalul de la Govăjdia. Traseul începea din vecinătatea Castelului Corvinilor, apoi calea ferată traversa dealurile legate prin mai multe poduri, pentru ca în final, la ieşirea dintr-un tunel uriaş, să ajungă pe valea Govăjdiei, în vecinătatea furnalului. Cei peste zece kilometri ai fostei căi ferate înguste oferă privelişti impresionante. Cel mai spectaculos punct al traseului este tunelul de aproape 800 de metri care leagă dealurile Zlaştiului de valea Govăjdiei. În aproape 120 de ani de la construcţia lui, cărămizile cu care a fost izolat au rămas intacte, chiar dacă pe alocuri apa izvoarelor din munte s-a infiltrat în tavanul său.

Tunelul mare se numără printre foarte puţinele construcţii de pe traseul mocăniţei păstrate în întregime, în timp ce în ultimii ani clădirile haltelor şi ale depourilor, viaductele, podurile, podeţele şi linia ferată au fost distruse şi au dispărut. De la celălat capăt al tunelului, drumul mocăniţei îi aduce pe turişti la zeci de metri deasupra văii Govăjdiei într-un decor sălbatic, amenajat de silvicultori ca traseu turistic.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

opt + 8 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Calea ferată Simeria – Hunedoara, abandonată de doi ani         Turnul Alb al Castelului Corvinilor își recapătă strălucirea         Accident rutier pe Autostrada Lugoj – Deva         TIR-urile vor avea liber pe Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva         Teren sintetic de sport în curtea Școlii generale 7, din Hunedoara         Casa de cultură din Hunedoara va fi iluminată arhitectural. Reabilitarea mai așteaptă         Câte cazuri de Covid 19 mai sunt „active” în județul Hunedoara         Cadavrul unei femei, găsit în spatele unui bloc, din Hunedoara         Anchetă penală după ce o călugăriță l-a acuzat de hărțuire pe bărbatul care a întrerupt slujba la Mănăstirea Jieț         Covid 19. Situația la unitățile spitalicești și centrele rezidențiale din subordinea CJ Hunedoara         Măgura Călanului, cariera dacică uitată de autorități         Accident rutier la Ohaba, pe DN 68 A Deva – Lugoj. Un autotren s-a răsturnat         Încă un deces al unei hunedorence infectată cu noul coronavirus         Daria Călugăru, finalistă la „Românii au talent”. Eleva din Deva are nevoie de susținerea noastră         Minologhion din secolul al XVIII-lea, restaurat la Muzeul Civilizației Dacice și Romane         Accident rutier pe șoseaua Simeria – Hațeg         Contrabandă cu țigări în Petroșani         Bogdănel Nițu, lăsat fără mașina de lux. Mesajul fostului cap al lumii interlope din Deva         Reacția Patriarhiei, după scandalul iscat la biserica din Jieț         CJ Hunedoara a numit o conducere nouă la SJU Deva