Comemorare. 10 ani de la tragedia aviatică de la Polatişte

Jandarmii şi supravieţuitorii vor rememora, pas cu pas, terifiantele clipe de acum un deceniu

polatiste

La 10 ani de la tragedia aviatică din zona Polatişte de pe Defileu Jiului, la graniţa dintre judeţele Hunedoara şi Gorj, jandarmii vor rememora acele momente cumplite în care secunde au diferenţa dintre viaţă şi moarte şi îi vor comemora pe cei care şi-au pierdut viaţa în acel cumplit accident.

Slujbă de pomenire

Alături de jandarmi se vor afla supravieţuitorii accidentului aviatic, aparţinători ai victimelor şi membrii echipelor participante la acţiunea de salvare, care vor reface filmul tragicului eveniment. Acţiunile vor debuta dis – de – dimineaţă, chiar în zona unde s-a produs tragedia de acum 10 ani. Efective din cadrul posturilor montane ale IJJ Hunedoara, Serviciul Public Salvamont Hunedoara, Marian Mustaţă – unul din supravieţuitorii accidentului, fiul defunctului Ioan Corbei şi un sobor de preoţi se vor deplasa în zona Polatişte unde vor depune jerbe de flori şi vor oficia un ceremonial religios de pomenire a celor trecuţi în nefiinţă în urma tragicului accident, la troiţa ridicată în locul unde s-a prăbuşit elicopterul. Ulterior, manifestările se vor muta în sala de consiliu a Primăriei Municipiului Petroşani, iar în holul instituţiei va fi organizată o expoziţie cu imagini comemorative în holul instituţiei, activităţi de socializare

Elicopter prăbuşit

În 18 februarie 2005. Un elicopter al unei societăţi de aviaţie utilitară din Petroşani s-a prăbuşit în zona Polatişte, la graniţa dintre judeţele Hunedoara şi Gorj, la numai 15 minute după decolare. Elicopterul MI2, de producţie rusească, era închiriat de o societate din Petroşani pentru activităţi de aviaţie utilitară de la o firmă din Republica Moldova. Două persoane, un paznic de vânătoare şi mecanicul de zbor, şi-au pierdut viaţa, în timp ce pilotul elicopterului şi un angajat al Ocolului Silvic Petroşani au fost grav răniţi. Zeci de salvatori au plecat în căutarea epavei elicopterului, printr-un strat de zăpadă ce trecea de genunchi şi pe ceaţă, iar căutările s-au desfăşurat contra-cronometru. Muntele a fost luat la pas de salvatorii montani, după ce mai bine de 15 kilometri au străbătut un drum forestier desfundat. Victimele au fost coborâte de slavamontişti până la echipajele de prim – ajutor rămase la poalele versa ntului. Pentru doi dintre pasagerii elicopterului nu s-a mai putut face nimic. Este povestea pe scurt a tragediei din munţi pe care o rememora, în urmă cu câţiva ani, Teodor Mustaţă, supranumit şi „eroul de la Polatişte”. A trecut prin momente cuplite când, grav rănit, a reuşit să-l scoată pe pilot din aparatul care risca să explodeze şi s-a târât prin zăpada mai bine de 1 km în căutarea salvatorilor.

Ceaţa  a frânt destine

Mustaţă povestea cu ceva timp în urmă că au plecat să hrănească animalele, totul era pregătit, însă deznodământul a fost neaşteptat.

polatiste teodor_mustata„Elicopterul ne aştepta, băieţii erau pregătiţii, sacii cu porumb şi sare pentru animale fuseseră încărcaţi. Mecanicul şi pilotul erau din Republica Moldova. Ne înţelegeam bine. Mecanicul m-a pus în faţă, pe locul lui, să-i arăt pilotului pe unde e traseul. El s-a dus în spate, lângă paznicul de vânătoare Ioan Corbei, ca să-l ajute să descarce porumbul la locurile stabilite. Am decolat, iar pilotul a stabilit să mergem pe firul unei văi. Era ceaţă, iar la primul punct nu am coborât. La al doilea a mers, porumbul a fost descărcat. Pe urmă ne-am înălţat, eram cam la 2.000 de metri. Venea ceaţă dinspre stânga. Pilotul a spus că nu poate să aterizeze şi a vrut să întoarcă. Atunci, a bubuit rău ceva în spate, iar aparatul s-a întors brusc la dreapta. Era un munte în faţa noastră…atât mai ştiu”, rememora pentru presă silvicultorul.

Când s-a trezit în zăpada rece şi groasă, imaginea era de coşmar. În spate, acolo unde trebuia să fie paznicul de vânătoare şi mecanicul, mai era un singur corp. Nu şi a putut da seama cine este, faţa acestuia fiind zdrobită. Lângă el era pilotul, atârnat în chingi. Îi picura sânge din nas şi din gură şi nu părea să mai aibă semne vitale. La circa 10 metri de elicopter era al doilea corp, îngropat pe jumăatte în zăpadă, de asemenea decedat. Şi-a dat seama că elicopterul poate exploda în orice moment şi, cu dureri cumplite, a reuşit să iasă din centura de siguranţă şi să iasă din aparatul de zbor. Dar, când s-a târât pe lângă pilot, a auzit un geamăt slab şi şi-a dat seama că trăieşte.

„Chiar atunci, când mă târam pe lângă el, am auzit cum respiră foarte încet. L-am scos din centura. Eram îngrozit, că picura petrolul peste noi. Pilotul era greu…avea vreo sută de kilograme, un munte de om. L-am târât şi pe el 10 metri. Nu mai puteam. Am mai forţat şi l-am mai dus 15 metri mai departe. Atunci şi-a revenit. I-am zis că mă duc după ajutoare. Ştiam că dacă rămânem acolo, murim amândoi. Am avut noroc – telefonul mobil mai funcţiona şi am anunţat accidentul la bază. Dar nu există niciun drum până la noi, eram greu de găsit”, a mai povestit şa vremea respectivă Mustaţă.

Cu sângele şiroind şi coastele rupte s-a târât prin zăpada groasă

Un kilometru a mers prin zăpadă. Un kilometru care i s-a părut cel mai greu din viaţă. Cădea în zăpada ireal de rece, aşa cum o percepea el, şi iar se ridica. Îşi auzea coastele cum trosnesc în el şi ştia că are hemoragie internă, dar nu se putea opri, pentru că asta ar fi  însemnat sfârşitul şi pentru el, şi pentru colegul lui. Avea o rană mare la faţă, din care sângele şiroia din abundenţă, era desculţ după ce bocancii i-au rămas în elicopter, dar a mers mai departe spre o zonă unde ştia că se exploatează lemnul. A fost cumplit şi o spune chiar Teodor Mustaţă, cel care a stat de vorbă cu presa după 4 ani de la accident:

„Aveam de urcat un mal, am încercat şi am căzut din nou. Eram pe final. Mă gândeam că o să mor şi eu şi amărâtul de pilot, pe care îl lăsasem acolo, sus. Atunci am auzit un motor de camion. Ştiam că am de făcut doar şapte paşi ca să urc pragul. Ştiam că acolo e drumul forestier. Am reuşit”.

Salvatorii veniţi să îi caute în munţi au dat de epava elicopterului şi de celelalte trei victime mergând după urmele de sânge lăsate de eroul de la Polatişte. (Carmen Cosman – Preda)

 

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

18 − 14 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Vladimir Brilinsky, cetățean de onoare al Orăștioarei de Sus         PE BANII PRIMĂRIEI DEVA. Răzvan Mareş, 100 de zile drumeţ cu 9.000 euro cazare în nici doi ani de mandat         Femeie rănită într-un accident la Pricaz         Tânăr reținut de polițiști pentru furt calificat         Constantin Stancu, un cărturar al Țării Hațegului         Adolescentă de 15 ani dispărută de acasă         Ziua Porților Deschise la Tribunalul Hunedoara         Cum s-a lucrat la noua șosea din munții Parâng         Superstarul care a dansat gol pușcă în Sarmizegetusa Regia se întoarce: „Am făcut haka în onoarea dacilor”         Noi incendii de pădure în județ         A fost lichidat focarul de pestă porcină din județ         Clădirea fantomă din Parcul Corvin va fi demolată, la peste un deceniu de la abandonarea ei         DRÄXLMAIER Hunedoara a investit 80.000 de euro în ateliere pentru elevii şcolii profesionale         Lansarea implementării proiectului: ,,Reabilitarea zonei urbane Dealul Cetății Deva, monument al naturii și istoric cu valoare turistică ridicată din Municipiul Deva – Refuncționalizarea Incintei I”, cod SMIS 122812         Mega-construcțiile părăsite ale căii ferate Deva – Brad         CULTURA PRIETENIEI, PRIETENIA CULTURII heART COUTURE, un proiect al regăsirii prin intermediul artei         14 acțiuni de stingere a incendiilor de vegetație uscată         Șofer de 87 de ani implicat într-un accident mortal         Tragedie în penitenciar. Un polițist a fost găsit mort         Șofer băut oprit după ce a făcut ravagii pe străzile din Petroșani