Cetatea Blidaru, locul de vis din patrimoniul UNESCO, ignorat de autorități

Cetatea dacică Blidaru se află pe un deal înconjurat de păduri şi păşuni, la cota 703 metri, în Munţii Orăştiei. Oaspeţii monumentului istoric ajung aici urcând prin pădurea de fagi, pe o potecă înfiinţată de la marginea satului Costeşti, ce începe de pe malul Grădiştii.

Traseul de circa 40 – 50 de minute poate fi străbătut doar pe jos, iar în mai multe locuri îi supune pe excursionişti unor eforturi mari. Greutăţile urcuşului sunt răsplătite de frumuseţea pădurii de arbori seculari, cu forme neobişnuite şi de spectacolul cromatic oferit de natură, în zilele de toamnă.

Ajunşi la Blidaru, turiştii sunt „puşi în temă” cu câteva informaţii despre aşezare, înscrise pe un panou ruginit, din anii 1990. Panoul vechi care arată planul cetăţii antice şi un indicator în care este amintită apartenenţa monumentului istoric la UNESCO sunt singurele surse de informare pentru oaspeţii monumentului. Însă, nefiind paznici sau îngrijitori, aceştia au libertatatea să facă tot ce vor în cetate. În ultimul deceniu, cetatea dacică Blidaru a împărtăşit soarta altor aşezări istorice din patrimoniul UNESCO: Piatra Roşie, Costeşti, Băniţa. Aflate în locuri mai puţin accesibile, toate au rămas „ale nimănui”.

Chiar dacă le este recunoscută valoara universală, în ultimii ani monumentele aflate în grija Ministerului Culturii nu au mai fost incluse în planuri de restaurare, nu au fost  îngrijite şi promovate, traseele de acces nu le-au fost amenajate corespunzător, nu au mai fost cercetate de arheologi, cu unele excepţii, iar vizitatorii lor nu pot afla mai nimic despre ele, văzându-le vestigiile.

Cetatea dacică Blidaru a fost construită în secolul I î.Hr. şi avea, potrivit istoricilor, şi un rol de a proteja Sarmizegetusa Regia împotriva cuceririi romane. Blidaru a fost una dintre cele mai puternice fortăreţe militare ale dacilor.

„Pentru construirea cetăţii, dacii au excavat şi au lărgit zona superioară a dealului, obţinând astfel o suprafaţă relativ plană de circa 6.000 metri pătraţi pe care au ridicat apoi structurile din piatră”, informează Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei, potrivit cetati-dacice.ro.

Cetatea Blidaru, a cărui distrugere ar fi avut loc în timpul celui de-al doilea război cu Traian, din anii 105 – 106 p. Chr., a rămas un reper pentru pasionaţii de istorie antică.

La Blidaru, în afara ruinelor fortăreţei, vizitatorii pot vedea cum arăta una dintre marile cisterne de alimentare cu apă păstrate din vremea dacilor. Construcţia de formă paralelipipedică, cu pereţii tencuiţi cu cărămidă, nisip şi var, avea o capacitate de aproape 200 metri cubi şi era alimentată cu apa unui izvor, printr-o conductă de lut ars. O altă cisternă, bine conservată, a fost săpată în stâncă şi căptuşită cu scânduri. În apropiere, în locul numit Pietroasa lui Solomon, au fost găsite urmele unor temple patrulatere cu coloane, precum şi alte vestigii. Cercetările ştiinţifice de la Blidaru nu au vizat decât o mică parte din zona cetăţii, iar cele mai mari campanii arheologice s-au derulat în anii 1950, cu tehnologia acelor vremuri.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

șapte + 8 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Povestea zidului uriaș de pe Autostrada Lugoj – Deva         Cele 11 brățări dacice de aur masiv rămase dispărute         ASEDIAŢI DE EVENIMENTE. Garda Cetăţii în acţiune fitness în aer liber la Cetatea Deva         „SCÂRŢ-SCARŢ” PÂNĂ VINERI. Primarul Devei păsuieşte gunoierul cu trei zile         SĂRBĂTOAREA MOŢILOR. Sâmbătă începe Târgul de Fete de pe Muntele Găina         PARLAMENTUL EUROPEAN. Siegfried Mureșan cere aderarea României la spațiul Schengen         Castelul Corvinilor va intra în șantier în luna august         INVESTIȚIE Ce localități din Hunedoara vor fi racordate la noua rețea de gaze naturale         Sistem de supraveghere video pe străzile Simeriei         Autostrada Lugoj – Deva. Cele mai recente imagini aeriene de pe Loturile 3 și 4. Cât mai e de lucru         Emblema de onoare a M.A.I. conferită unui jandarm hunedorean         BINE CĂ N-A VENIT MADONA! Nedeia Vulcăneană l-a prins pe Ile Primarul cu closetul „pe vine”         Grădină urbană pe fonduri UE în zona Grigorescu         O tură de o zi, pe aici, pe-aproape: Deva – Râpa Roșie – Alba Iulia – Ampoița – Giardini di Zoe         Contracte de 15 milioane de euro. Cele mai vizitate monumente istorice din Hunedoara reabilitate pe fonduri UE         CJH PROMITE – PRIMĂRIA DEVA FACE. Chinezii deschid o fabrică de mobilă la Deva         Gara de poveste a municipiului Brad, în șantier de aproape trei ani. Lucrările nu sunt finalizate         Un motociclist a fost lovit de un autocamion pe șoseaua Deva – Lugoj         Ramona Mănescu, propunere ALDE pentru postul de ministru la Externe         Tragedie în Deva