Ce soartă va avea adăpostul anti-bombardament din Hunedoara

Locuitorii Hunedoarei se pot mândri cu unul dintre cele mai impresionante adăposturi anti-bombardament din țară, rețeaua de tuneluri în forma literei H, săpată într-o stâncă, în vecinătatea Castelului Corvinilor. Propus recent pentru a fi inclus într-un circuit turistic european, adăpostul din anii 1960 a rămas necunoscut atât turiștilor, cât și localnicilor, iar investiții pentru reabilitarea lui nu au mai fost făcute de ani buni.

Adăpostul antibombardament se află pe lista atracțiilor turistice din Hunedoara, propusă pentru a face parte din ruta europeană ATRIUM, a orașelor reprezentative pentru arhitectura regimurilor totalitare din secolul XX. Proiectul cultural ar putea scoate din anonimat obiectivul important pentru istoria Hunedoarei. Adăpostul antiaerian, săpat în stâncă în vecinătatea castelului, a rămas, de câteva luni, din vremea în care autoritățile locale se lăudau cu transformarea sa într-un obiectiv turistic al Hunedoarei, un loc necunoscut și inaccesibil. În ultimii ani nu au fost alocate fonduri pentru lucrările de reabilitare necesare, iar vizitarea adăpostului poate fi făcută doar cu aprobări speciale.

adapost atiaerian (20)Misterul rețelei subterane în forma literei H

Adăpostul antibombardament rămâne ascuns publicului larg, dar ascunde, la rândul lui, o poveste facsinantă. Cei care ajung în dreptul stâncii unde se află intrarea în adăpostul antiaerian pot vedea doar o uşă de fier, vopsită în verde, încuiată cu lacăt. Uşa metalică dă spre un coridor subteran, un fel de anticameră la capătul căruia o uşă blindată păzeşte intrarea în reţeaua de tuneluri a adăpostului. Acestea au în total peste 500 de metri lungime şi formează un imens “H”, care se afundă în măruntaiele pământului. În adăpost există un centru de comandă şi o cameră de comunicaţii, iar câteva zeci de lăzi goale, în care se aflau în trecut măşti de gaze, amintesc de Războiul Rece. Aerul din tuneluri este greu, sistemul de ventilaţie nefiind funcţional în prezent. Inspectorul de protecție civilă Constantin Trăilă, hunedoreanul care are în grijă imensa construcţie subterană, explica rolul reţelei de ventilaţie din tuneluri, afirmând că prin conductele din tavan venea aerul proaspăt, iar cele de jos captau aerul cu impurităţi, pentru a asigura ventilaţia

adapost atiaerian (6)Povestea adăpostului antiatomic și antiaerian a început în anii 1960,  când Hunedoara atrăgea atenţia marilor puteri ale lumii, datorită combinatului siderurgic care producea peste un milion de tone de oţel anual. În 1962, însuşi liderul sovietic Nikita Hruşciov vizitase Hunedoara, iar oraşul a cărui populaţie crescuse de la 5.000 la peste 50.000 de locuitori devenise unul dintre locurile strategice din România, datorită industriei siderurgice. Aproape un deceniu a durat construcţia adăpostului antiaerian şi antiatomic, potrivit inspectorului de protecție civilă. Scopul rețelei subterane, care funcționa în cadrul  unității de geniu a fost adăpostirea populaţiei în caz de conflict armat. Peste 1.000 de persoane se puteau adăposti în el, în fața unor bombardamentele aeriene şi chiar în cazul unui atac cu arme chimice. Tunelurile adăpostului sunt dotate cu uşi blindate, cu instalaţie de ventilaţie şi de filtro-ventilaţie. De asemenea, în adăpost exista posibilitatea să se branşeze aici un generator de curent, în cazul în care reţeaua electrică nu funcţiona. Adăpostul mai este dotat cu toalete care se scurgeau în fose exterioare şi vane care se puteau închide din interior, pentru a nu pătrunde aerul viciat, relata Constantin Trăilă.

adapost atiaerian (63)Adăpostul a aparţinut iniţial fostului Combinat Siderurgic Hunedoara, iar când acesta s-a privatizat o parte din bunuri a revenit Primăriei Hunedoara, printr-o hotărâre de Consiliu Local Hunedoara. În anul 2007 administraţia locală din Hunedoara a iniţiat un proiect ce privea reabilitarea lui completă, conform standardelor actuale, dar din lipsa finanţării, destul de ridicate la vremea respectivă, investiţia nu a mai fost realizată.

Legenda tunelului subteran

O legendă urbană a Hunedoarei, pe care unii dintre localnici o leagă de existența adăpostului este cea a tunelului subteran, pornit din preajma catelului, care făcea legătura dintre Castelul Corvinilor și Cetatea Devei. Despre tunelul subteran se vorbește în Hunedoara, dar şi în Deva, de câteva decenii, însă nimeni nu a găsit vreodată vreuna dintre intrări. Unii dintre hunedoreni au încercat să explice construcţia tunelului pe baza unor mărturii vechi de secole, despre un tunel care ar fi legat castelul de o cetate, dar nu de Cetatea Devei, situată la 20 de kilometri distanţă de castel, ci de o fortificaţie aflată în trecut pe Dealul Sânpetru, în apropierea castelului. O altă legendă urbană spune că tunelul ar fi construit în urmă cu câteva secole şi că aici şi-ar fi găsit sfârşitul un detaşament de soldaţi, dat dispărut. Nimeni nu poate spune când a avut loc evenimentul. Tot despre tunel, alţi hunedoreni susţin că ar fi pornit din gurile de mină părăsite din împrejurimile castelului, iar galeriile, în care te rătăceşti cu uşurinţă, te pot scoate la Deva, pe Dealul Cetăţii. Acolo există câteva guri de mină, dar care sunt în prezent sigilate.

Comentarii FB

comentarii




3 Răspunsuri la “Ce soartă va avea adăpostul anti-bombardament din Hunedoara

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

12 − nouă =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Tentativă de omor la Orăștie         Ce măsuri sunt luate după tragedia din Sarmizegetusa Regia         Lotul 4 al Autostrăzii Lugoj – Deva deschis circulației         Drumul spre Poiana Pelegii se deschide parțial         ANI: Răzvan Mareș, în conflict de interese         Veste uriașă pentru șoferi: Se deschide Lotul 4 al Autostrăzii Lugoj – Deva         PREZIDENŢIALE 2019. Liberalii hunedoreni strâng semnături pentru Klaus Iohannis – Preşedinte         Fizioterapie și kinetoterapie sau relaxare și întreținere. Toate într-un singur loc: la cabinetul C.A.R.P. Solidaritatea Simeria         Este Deva o destinație turistică?         43 de kilometri ai Autostrăzii Lugoj – Deva deschiși până la sfârșitul lunii august         CNAIR: Lotul 4 Lugoj – Deva a fost recepționat dar nu poate fi deschis circulației         Festivalul Plăcintelor pădureneşti la Poiana Răchițelii         Blocaj pe Autostrada Lugoj – Deva, înaintea inaugurării Loturilor 3 și 4. Probleme grave semnalate de CNAIR         Parcare privată înființată ilegal în centrul Devei         Recepția a 43 de kilometri din Autostrada Lugoj – Deva este programată luni         ASEDIU POLITIC LA FABRICA DE ARMAMENT. Un demnitar a dat spargere la actele SRI, e anchetat penal şi promovat de PSD         CU NATURA NU TE POŢI PUNE! Dar de prostia vasileştilor din PSD ne putem lua?         Prima ediție a Festivalului medieval „Ioan de Hunedoara” a strâns peste 10.000 de participanți         Peste 20 de milioane de euro vor fi investiţi în lina verde de autobuze electrice din Valea Jiului         Accident mortal pe Dealul Hațegului