(VIDEO) Ce se întâmplă cu fosta cale ferată Deva – Brad

422

Prefectura Hunedoara a reinițiat și retrimis către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, solicitarea privind trecerea unor imobile din domeniul public al statului, aflate în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și în concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate C.F.R. – S.A., în domeniul public al municipiului Brad și al comunelor Șoimuș, Luncoiu de Jos, Vălișoara și Băița, din județul Hunedoara.

În Nota de fundamentare, trimisă viceprim-ministrului Sorin Mihai Grindeanu – Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, se arată că modificarea regimului juridic al terenurilor aferente liniei de cale ferată, în prezent dezafectată, are drept scop punerea în valoare a fostei linii ferate Brad – Păuliș Lunca prin introducerea acesteia în circuitul turistic, ceea ce poate avea un rol determinant la dezvoltarea locală. Astfel, se arată în document, se pot bune bazele creșterii potențialului economic, prin dezvoltarea turismului și a serviciilor conexe, în localitățile Brad, Șoimuș, Luncoiu de Jos, Vălișoara și Băița”, a informat Prefectura Hunedoara. 

Lucrările la calea ferată Deva (Mintia) – Brad au demarat la sfârşitul anilor ’30, iar jumătate de secol mai târziu, la 12 decembrie 1987, tronsonul feroviar a fost inaugurat de Nicolae Ceauşescu, aflat în primul tren care a circulat vreodată pe întregul traseu de 36 de kilometri, pornind de la Brad spre Deva. Un deceniu mai târziu, în primăvara anului 1997, o alunecare de teren în apropierea viaductului Peştera i-a pecetluit soarta. În anii următori, cea mai mare parte a căii ferate a fost dezafectată, cu excepţia unui sectorului între Deva şi Chişcădaga, pe care circulă uneori trenurile de marfă. Pe restul traseului spre Brad, călătorii care se plimbă pe vechiul terasament pot vedea rămăşiţele vechilor viaducte, tunelurile şi podurile care străbat munţii şi văile adânci ale acestora.

La 25 de ani de la închiderea circulaţiei feroviare pe calea ferată Deva – Brad, construită în anii 1940 – 1987, doar un sector de circa 10 kilometri, între Deva şi fabrica de ciment de la Chişcădaga, mai este folosit, uneori, pentru transportul de marfă.

De la Păuliş până la Brad, pe cei aproape 30 de kilometri ai traseului, calea ferată a fost dezafectată, iar terasamentul ei a rămas abandonat. O soartă asemănătoare au avut-o şi clădirile staţiilor sale. Cele mai multe dintre ele au fost puse, iniţial, sub sigiliu pentru a rămâne în conservare, însă cu timpul localnicii le-au devastat şi s-au ruinat.Viaductul Luncoiu, ridicat la intrarea în municipiul Brad, a rămas una dintre construcţiile emblematice ale fostei căi ferate in Munţii Metaliferi. Vechi de aproape opt decenii, încă bine conservat, viaductul a fost clădit din opt bolţi de beton armat în plin centru, de 20 de metri deschidere, are 217 metri lungime şi este construit în curbă şi contracurbă cu rază de 300 de metri. După dezafectarea liniei ferate, autorităţile au vrut să îl transforme într-un obiectiv turistic, însă planurile lor au rămas suspendate.

La capăt de linie, gara Brad, înfiinţată în urmă cu 125 de ani, a rămas pustie. Clădirea a fost construită după modelul staţiilor din oraşele Imperiului Austro-Ungar şi îşi impresiona oaspeţii prin arhitectura sa. Parcul, piaţa depoul şi anexele sale, acum abandonate şi degradate, completau priveliştea uneia dintre cele mai frumoase gări din vestul României. Clădirea de călători a intrat în reparaţii capitale în 2016, iar lucrările, finanţate de CFR, s-au întins pe aproape trei ani.

 

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.