Ce s-a ales de uriașul adăpost împotriva bombardamentelor, din Hunedoara

Reprezentanţii Primăriei Hunedoara anunţau în 2016 că au început demersurile pentru includerea municipiului pe lista destinaţiilor culturale europene ale rutei ATRIUM, care cuprindea oraşele reprezentative pentru Arhitectura Regimurilor Totalitare în secolul al XX-lea în Managementul Urban.

Pe lângă numeroasele clădiri construite în anii de comunism, un obiectiv turistic inedit ce urma să fie arătat oaspeţilor Hunedoarei era adăpostul anti-bombardament aflat în vecinătatea Castelului Corvinilor. Locul reprezintă o reţea de tuneluri săpate în stâncă, în anii ’60, sub forma literei H, care a rămas în ultimele decenii puţin cunoscută localnicilor. Hunedoara nu a mai ajuns, însă, printre punctele de reper ale rutei ATRIUM, iar autorităţile nu au mai făcut demersuri pentru a promova adăpostul ca obiectiv turistic.

Deşi adăpostul antiaerian s-a întors în anonimat, el oferă informaţii preţioase despre istoria recentă a Hunedoarei. Aflat în grija primăriei de mai mulţi ani, locul se află în conservare şi poate fi vizitat cu aprobarea autorităţilor.

Cei mai mulţi oameni care trec prin vecinătatea lui, pe şoseaua care leagă Hunedoara de satul Zlaşti, nu ştiu însă ce se ascunde în spatele unei uşi metalice încuiate, greu de observat din drum, care pare o intrare misterioasă în munte. În spatele uşii de la poalele stâncilor se întinde un mic coridor la capătul căruia o uşă blindată păzeşte intrarea în reţeaua de tuneluri a adăpostului. Tunelurile care formează literea H au în total peste 500 de metri lungime şi sunt întărite cu beton. Unul duce spre un centru de comandă şi o cameră de comunicaţii, iar la capătul altui culoar se află un şir de toalete. Mai multe conducte compuneau sistemul de ventilaţie din tuneluri. Prin conductele din tavan intra aerul proaspăt, iar cele de jos captau aerul cu impurităţi, pentru a asigura ventilaţia, informau reprezentanţii Inspecţiei Civile din cadrul primăriei.

Adăpostul a fost construit în decursul unui deceniu, de la începutul anilor ’60, pe valea Râului Zlaşti, la câteva sute de metri de Castelul Corvinilor şi de combinatul siderurgic. Se afla în centrul unei zone industriale pe care se întindeau uzina de talc şi dolomită de la Zlaşti, uzinele siderurgice, exploatarea minieră de la Teliuc. Constantin Trăilă, inspector de protecţie civilă, relata că adăpostul reprezenta o  fost o unitate de geniu şi a avut ca scop adăpostirea populaţiei în caz de conflict armat. „Peste 1.000 de persoane se puteau adăposti în el. Scopul acestor adăposturi, cum este şi cel de la Hunedoara, a fost de a proteja populaţia de bombardamentele aeriene şi de protecţie în cazul unui atac cu arme chimice. Tunelurile sunt dotate cu uşi blindate, cu instalaţie de ventilaţie şi de filtro-ventilaţie. De asemenea, exista posibilitatea să se branşeze aici un generator de curent, în cazul în care reţeaua electrică nu funcţiona, avea toalete care se scurgeau în fose exterioare şi vane care se puteau închide din interior, pentru a nu pătrunde aerul viciat”, informa acesta. Din fericire nu a fost nevoie ca adăpostul să fie folosit vreodată.

Comentarii FB

comentarii


TAG


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Razie la transportatorii de lemne         Cetatea Devei a primit peste 173.000 de turiști în 2019. Iarna rămâne „sezonul mort” pentru fortul medieval         CAD MINCIUNILE TALIBANILOR DE MEDIU Procurorii nevoiţi să admită: La Râul Alb, violenţele au izbucnit după tentativa de omor         Pădurar anchetat penal pentru transport ilegal de lemne         Primăria Hunedoara a mărit pragul de acordare a facilităților la transportul în comun         Un nou teren de sport, la Colegiul Național “Iancu de Hunedoara”         Și-a luat soarta în mâini. Un localnic a reparat singur un drum judeţean, cu roaba şi lopata         ADMINISTRAŢIE. Primarul Devei, tot mai implicat în problemele Termocentralei Mintia         EXPERTIZA IPTANA: Toate „defectele” Lotului 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva         De Ziua Naţională la mormântul lui Avram Iancu         PE EȘICHIER. “Cupa 1 Decembrie” la şah de la Deva         Patinoarul de la Deva se deschide marţi, 3 decembrie 2019         Accident pe DN 66: trei mașini s-au ciocnit, doi oameni sunt răniți         Accident mortal pe DN 66, în apropiere de Hațeg. Un polițist local din Deva a murit         Procesul retrocedării controversate a Retezatului împins în 2020         Accident soldat cu doi răniți în Defileul Jiului         LA UN PAS DE TRAGEDIE. Copil de 5 ani, rănit într-un accident produs de un pensionar`         Bărbat electrocutat pe calea ferată, la Orăștie         Rareș Demian, președintele Văii Dacilor, a murit. Tânărul ar fi fost găsit spânzurat cu un tricolor         Cum a fost celebrată Ziua Națională a României în Hunedoara