Autostrada Lugoj – Deva. expertiza tehnică pe Lotul 3 a scos la iveală o mulțime de probleme

1051

Expertizele tehnice realizate în ultimele luni pe Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva. inaugurat în decembrie 2019, arată mai multe deficiențe, care impun, potrivit reprezentanților Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), o monitorizare specială a lucrărilor.

În 1 decembrie, CNAIR a scos la licitație publică serviciile de urmărire specială comportării construcțiilor din Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva. Tronsonul rutier dintre localitățile Holdea și Ilia, a fost deschis circulației în decembrie 2019, însă reprezentanții CNAIR au reclamat atunci calitatea slabă a lucrărilor. „Beneficiarul se așteaptă ca în urma prestării acestor servicii va obține informații și recomandări în vederea menținerii autostrăzii într-o stare care să permită desfășurarea traficului în condiții de siguranță și pe cât posibil de viteza și tonajul proiectate”, se arată în caietul de sarcini.
Serviciile solicitate sunt estimate la valoarea maximă de trei milioane de lei, iar contractul se va derula pe 24 de luni. Urmărirea specială este necesară, după ce expertizele tehnice realizate de IPTANA (Institutul de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale și Aeriene) pe lotul 3 al autostrăzii au arătat mai multe neconformități în ce privește calitatea lucrărilor și a materialelor folosite la drum.

Astfel, conform expertizei tehnice, la pasajul peste autostradă de la km 56+505 (Holdea) unde Drumul Național 68 A Deva – Lugoj traversează oblic autostrada s-a constatat că terenul prezintă semne clare de alunecare în zona pasajului, fiind prezente fisuri și în corpul autostrăzii. În zona pasajului de la Holdea, au mai fost constatate o zonă cu potențial de instabilitate, precum și ravenări pronunțate ale taluzurilor. Fisurile ar putea afecta și pasajul de la Holdea, de pe DN 68 A, se arată în expertiza tehnică. „Înălțimea mare a terasamentelor la rampele pasajelor peste autostradă și calitatea materialelor folosite la umpluturi pot favoriza tasări necontrolate, cu efecte grave asupra stabilității generale”.

La pasajul de la km 67 pe autostradă (Dobra) unde autostrada traversează oblic calea ferată și o bretea a nodului rutier Dobra, în urma expertizei tehnice s-a constatat apariția unei fisuri în dreptul unei culei, o fisură care, deși colmatată, are tendința de a se deschide în continuare.

La podul de la km 69, unde autostrada traversează oblic râul Mureș, s-au constatat unele fisuri în elevațiile uneia dintre culei. Fisuri au fost constatate și în pasajul de la km 73, unde autostrada traversează un drum agricol, potrivit expertizei realizată de IPTANA.

În cadrul expertizelor tehnice sunt prevăzute recomandări privind monitorizarea comportării zidului de sprijin de pământ armat a celor două pasaje (n. r. ecoductele din zona Holdea).

În ce privește rezultatele probelor prelevate din corpul drumului, acestea indică faptul că un volum mare de material este susceptibil ca fiind necorespunzător, fiind extrem de dificilă și costisitoare înlocuirea materialului în situația actuală, se arată în documentația prezentată de CNAIR.
În urma expertizei tehnice, a fost recomandată urmărirea specială a lucrărilor și construcțiilor de pe traseul autostrăzii în mai multe puncte: zonele Holdea, Dobra și Ilia, unde sunt pasaje, poduri și noduri rutiere fiind vizate în principal.

Monitorizarea modului în care se comportă construcțiile de pe Lotul Ilia – Holdea include și cercetarea trimestrială, timp de un an, a deformărilor unor grinzi din construcțiile autostrăzii. „s-au semnalat deformații ale inimilor grinzilor și se specifică necesitatea măsurării deformațiilor inimilor grinzilor principale (vizibile în special la grinzile marginale)”, se arată într-o anexă a documentației prezentată de CNAIR. În cazul în care evoluția deformărilor este continuă, CNAIR va lua măsuri pentru consolidarea acestora.

Măsurătorile solicitate de CNAIR se vor face prin tehnologia InSAR, care urmărește captarea cu precizie a imaginilor radar ce înregistrează deplasările între suprafața solului și senzori (Sar un sistem de radar imagistic montat pe sateliți, în timp ce Interferometria se referă la suprapunerea undelor pentru a detecta diferențele în timp în fracțiile de lungime de undă), se arată în caietul de sarcini.

Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva, în lungime de 21 de kilometri, se întinde între Ilia şi Holdea şi a fost deschis traficului în 23 decembrie 2019, după şase ani de la semnarea contractului între fosta Companie Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) şi Asocierea de firme Teloxim Con SRL, Comsa SA, Aldesa Construcciones SA şi Arcadis Eurometudes SA. Constructorii spanioli au obţinut în toamna anului 2013 contractul pentru derularea investiţiei, estimată iniţial la 580 de milioane de lei, fără TVA. Lucrările trebuiau finalizate în vara anului 2016, însă au înregistrat întârzieri de peste trei ani. În august 2019, contractul a fost reziliat de CNAIR, care a finalizat lucrările rămase neexecutate (circa 1 la sută) în regie proprie. Lotul a fost deschis traficului rutier în decembrie 2019, după şase ani şi jumătate de la începerea lucrărilor, însă cu restricţii de tonaj şi viteză, manțiunute până anul trecut.

 

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.