Ancheta uitată în sertare. Familiile oamenilor ucişi aşteaptă de 8 ani să li se facă dreptate

Cea mai mare tragedie petrecută în ultimii ani pe halda de zgură a Hunedoarei a avut loc în 25 noiembrie 2011, când doi muncitori au murit striviţi în timpul unei alunecări de teren. Dosarul penal al accidentului de muncă din 2011, în urma căruia afaceristul Gheorghe Uscatu, patronul societăţii care exploata atunci halda de zgură a fost acuzat de ucidere din culpă, a aşteptat şase ani în sertarele Parchetului de pe lângă Judecătoria Hunedoara, înainte de a fi trimis în instanţă.

A ajuns pe rolul Judecătoriei Hunedoara abia în noiembrie 2017, iar recent, magistraţii l-au condamnat pe Gheorghe Uscatu, dar şi pe un subaltern de-al său, la trei ani de închisoare, cu suspendare. Sentinţa a fost contestată, iar procesul s-a mutat în prezent la Curtea de Apel Alba Iulia. Ancheta a scos la iveală detalii revoltătoare despre modul în care a fost exploatată halda de zgură a Hunedoarei, una dintre cele mai profitabile afaceri derulate în municipiu.

Potrivit anchetatorilor, la începutul lunii noiembrie 2011, din dispoziţia verbală a lui Gheorghe Uscatu, administrator al firmei care exploata halda, şeful de echipă a repartizat pe frontul de lucru aflat pe berma de la cota + 272,25 metri, zonă care nu era prevăzută în preliminarul de exploatare, o echipă de lucrători şi excavatorişti.

Această zonă făcea parte din suprafaţa concesionată către combinat, însă nu a fost cuprinsă în preliminarul de exploatare pentru anul 2011, deoarece în anul 2008 a avut loc o alunecare masivă de zgură pe haldă, iar zona respectivă era instabilă şi nu prezenta siguranţă în vederea exploatării, se arăta în dosar. Acest lucru era cunoscut de Gheorghe Uscatu. „Pe halda de zgură se efectuau periodic mai multe controale, atât de către reprezentantului combinatului, cât şi de reprezentanţii Agenţiei pentru Protecţia Mediului Hunedoara. În momentul în care cei menţionaţi intrau pe teritoriul haldei de zgură, inculpaţii erau anunţaţi, astfel că dădeau dispoziţie ca muncitorii să se retragă din frontul de lucru, iar după ce se efectua controlul, inculpaţii le solicitau muncitorilor să revină pe frontul aflat pe berma de la cota + 272,25 metri şi să îşi reia activitatea de excavare”, se arată în dosar.

Tragedia din noiembrie 2011
În 25 noiembrie 2011, în jurul orei 13.00, în timp ce excavatoristul B.T. excava zgura, s-a produs o surpare a taluzului din frontul de lucru, care a alunecat şi a acoperit excavatorul până la nivelul cabinei, spărgând geamurile şi blocând braţul utilajului în zgură. Muncitorii au fugit până într-un loc sigur. Gheorghe Uscatu a fost sunat de şeful de echipă şi informat despre surparea taluzului şi blocarea unui utilaj, fiind asigurat că nu sunt alte probleme şi că excavatorul va fi scos din zgură, se arată în dosar.

Unul dintre muncitori a observat că surparea malului nu se oprise complet, aceasta continuând să alunece şi l-a informat sub acest aspect pe şeful său, căruia i-a spus că nu vrea să se apropie, însă acesta a insistat să fie deblocat excavatorul. „În jurul orei 14.00, în timp ce muncitorii continuau activităţile de deblocare a excavatorului, s-a produs o nouă surpare masivă a malului taluzului. Oamenii au fugit în direcţia opusă malului, spre o zonă sigură, însă având în vedere poziţionarea muncitorilor Ospir şi Bărăgan în faţa excavatorului blocat iniţial, aceştia nu au mai avut timpul necesar pentru a fugi din faţa alunecării malului, fiind acoperiţi de zgura surpată. Unui alt angajat care se afla în cabina excavatorului în momentul surpării, i-au fost prinse picioarele în zgură, fiind surprins de zgura care a spart geamurile cabinei şi a intrat în interior. A fost eliberat din zgură şi scos din cabină. Iar un alt muncitor a fost surprins de zgură în timp ce fugea în direcţia opusă, fiind aruncat pe o denivelare, urmare a cărui fapt a suferit mai multe leziuni la nivelul picioarelor”, arătau anchetatorii.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

7 + 12 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Iată 4 dintre cele mai populare mituri și credințe false despre pariurile sportive         Accident grav pe Calea Zarandului         Polițiștii au alergat aproape un kilometru un tânăr acuzat că a furat 1.000 de lei         Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva a rămas „muzeu”         A început montarea căii de rulare în Tunelul Turdaș de pe șantierul magistralei feroviare de mare viteză         Caravana Filmului Românesc la Hunedoara         La Deva se va da startul Turului Ciclist al Hunedoarei         Gând la început de an școlar         Motociclist oprit cu focuri de armă         DREPTATE PENTRU MILU. Sora victimei de la Sarmizegetusa Regia: “Fratele meu avea o şansă la viaţă, dar nimeni nu i-a dat-o”         INEDIT. Astăzi la Deva se poate circula cu “Autobuzul cu Jazz”         Ultima zi de lucru din ultimatumul dat pe Lotul 3 din Autostrada Lugoj – Deva. Când pot fi deschişi cei 21 de kilometri         Bărbat înjunghiat în inimă de frica soției         Blocaj prelungit pe șantierul șoselei Hunedoara – Călan         Licitație pentru modernizarea șoselelor turistice din județul Hunedoara         Povestea „tunelurilor pentru urși” de pe cel mai scump sector de autostradă: lotul de 300 de milioane de euro         Tragedie pe DN 7: un bărbat a murit, iar alți trei au fost răniți într-un accident rutier         Sardinia, între foarte scump și foarte ieftin         Tânără atacată în timp ce își plimba copilul în cărucior         Grădina Castelului Corvinilor, locul de poveste ocolit de turiști