Activiştii de mediu au pierdut. Lucrările la “Drumul lui Băsescu”, blocate doar de lipsa banilor

“Drumul lui Băsescu” poate să fie amenajat în continuare, dacă se va găsi şi sursa de finanţare. Magistraţii de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie au respins, irevocabil, cererea activiştilor de mediu care cereau stoparea lucrărilor.

MINOLTA DIGITAL CAMERAÎnalta Curte de Casaţie şi Justiţie nu a fost de partea activiştilor de mediu, care au cerut stoparea lucrărilor la DN 66A, Uricani – Herculane, cunoscut sub numele de “Drumul lui Băsescu”. Potrivit sentinţei pronunţate, ÎCCJ a respins “recursul declarat de reclamanta Greenpeace CEE România împotriva Încheierii din 5 iulie 2013 a Curţii de Apel București – Secţia a VIII-a contencios administrativ și fiscal, recursul declarat de reclamanta Greenpeace CEE România împotriva sentinţei civile nr. 3048 din 11 octombrie 2013 a Curţii de Apel București – Secţia a VIII-a contencios administrativ și fiscal și recursul declarat de reclamantele Asociaţia Grup Milvus, WWF – Asociaţia Programul Naţional Dunăre Carpaţi, Societatea Carpatina Ardeleana Satu-Mare, Asociaţia pentru Protecţia Liliecilor din România și Societatea Română de Herpetologie, toate prin Asociaţia Agent Green, împotriva sentinţei civile nr. 3048 din 11 octombrie 2013 a Curţii de Apel București – Secţia a VIII-a contencios administrativ și fiscal, ca nefondate. Irevocabilă”. Altfel spus, dacă se va găsi sursa de finanţare, lucrările der amenajare şi modernizată a acestui drum pot copntinua. Activiştii de mediu au încercat pe toate fronturile să împiedice construirea drumului, care – spun ei – ar distruge iremediabil zona. Opozanţii proiectului au cerut în instanţă anularea avizului dat de Ministerul Mediului, după ce o contraexpertiză realizată de cercetători români și străini ar fi arătat că expertiza privind impactul de mediu comandată de autorități este una superficială, iar aprecierea conform căreia impactul asupra mediului, florei și faunei este neglijabil nu este conformă cu realitatea. “Am solicitat să se constatate nelegalitatea și netemeinicia Deciziei privind emiterea acordului de mediu și revocarea acestuia, anularea acordului de mediu  și suspendarea actului administrativ până la soluționarea pe fond a cererii, precum si a celorlalte acte și avize care au stat la baza emiterii Acordului în baza Raportului privind Studiul de Evaluare a Impactului asupra Mediului”, declara Gabriel Păun, reprezentantul Agent Green România. În plus, opozanţii proiectului au reclamat şi lipsa de utilitate reală a acestei șosele, dar şi faptul că acesta ar urma să traverseze, cu efectele distructive implicite, ultimul Peisaj Forestier Intact din zona de climă temperată a Europei, statut recunoscut inclusiv de Academia Română.

Mai multe asociaţii ecologiste au dat în judecată Agenţia Naţională de Protecţie a Mediului, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara, dar şi Guvernul României, în speranţa că lucrările vor putea fi oprite În noiembrie 2013 activiştii de mediu au pierdut procesul la Curtea de Apel Bucuresti și au facut recurs la ICCJ, însă magistraţii nu le-au dat câştig de cauză.

 

Stopat din lipsă de bani

 

Amenajarea DN66A reprezintă unul dintre cele mai controversate proiecte de infrastructură din România. Până acum, însă, finanţarea a fost asigurată în hop-uri, aşa că investiţia este departe de a fi finalizată. Construcţia DN66A a început în anul 2002, asta după ce în 1999 drumul forestier care traversa rezervaţiile naţionale Retezat şi Valea Cernei a fost ridicat la rangul de drum naţional. Până acum, au fost construiţi circa 20 kilometri din şosea, de la ieşirea din localitatea Uricani până în zona Câmpuşel, în Parcul Naţional Retezat. Până în 2010, urmau să fie finalizaţi şi restul de 18 de kilometri ai DN66A, până la Izvoarele Cernei, unde calea de acces se intersectează cu un alt drum naţional, DN67D, legând astfel Valea Jiului de Băile Herculane. Numai că ultimul tronson nu a fost nici acum modernizat. Iniţial, mai multe organizaţii ecologiste au contestat investiţia, pe motiv că şoseaua va afecta ecosistemul din rezervaţiile naturale. Ulterior, proiectul a primit avizele de mediu, însă nu a mai primit finanţare. În plus, nici DN67D nu este într-o situaţie mai bună, iar între Izvoarele Cernei şi Herculane drumul forestier este aproape inaccesibil. Drumul a primit numele fostului Preşedinte al României deoarece lucrarea a demarat pe vremea în care acesta era ministru al Transporturilor.

De precizat că scandalul legat de construirea acetsui drum este departe de final. Agent Green a informat despre controversele proiectului și Banca Mondială, instituția care a alocat o parte din banii pentru executarea tronsonului II, iar instituţia monetară internaţională ar fi promis să-și retragă finanțarea pentru tronsonul 3.

 

 

 

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

1 + paisprezece =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Momente dramatice pentru o familie de polonezi care a vizitat Cetatea Devei         De ce să aplici pentru un program de calificare în Industria Automotive?         Accident rutier cu motocicleta: doi oameni au fost răniți         „Să trimitem copiii la școală!”- campanie liberală aflată la a șaptea ediție         Tentativă de omor la Orăștie         Ce măsuri sunt luate după tragedia din Sarmizegetusa Regia         Lotul 4 al Autostrăzii Lugoj – Deva deschis circulației         Drumul spre Poiana Pelegii se deschide parțial         ANI: Răzvan Mareș, în conflict de interese         Veste uriașă pentru șoferi: Se deschide Lotul 4 al Autostrăzii Lugoj – Deva         PREZIDENŢIALE 2019. Liberalii hunedoreni strâng semnături pentru Klaus Iohannis – Preşedinte         Fizioterapie și kinetoterapie sau relaxare și întreținere. Toate într-un singur loc: la cabinetul C.A.R.P. Solidaritatea Simeria         Este Deva o destinație turistică?         43 de kilometri ai Autostrăzii Lugoj – Deva deschiși până la sfârșitul lunii august         CNAIR: Lotul 4 Lugoj – Deva a fost recepționat dar nu poate fi deschis circulației         Festivalul Plăcintelor pădureneşti la Poiana Răchițelii         Blocaj pe Autostrada Lugoj – Deva, înaintea inaugurării Loturilor 3 și 4. Probleme grave semnalate de CNAIR         Parcare privată înființată ilegal în centrul Devei         Recepția a 43 de kilometri din Autostrada Lugoj – Deva este programată luni         ASEDIU POLITIC LA FABRICA DE ARMAMENT. Un demnitar a dat spargere la actele SRI, e anchetat penal şi promovat de PSD