11.3 C
Deva
vineri, martie 29, 2024

Pixul negru.Nimeni nu vrea să se iasă din”criza presei””!

StanciuO discuţie serioasă privind starea presei româneşti ar trebui ca, în condiţiile economiei de piaţă, să nu se reducă la profitul realizat de ziarul, gazeta, televiziunea, radioul în cauză! Dar, presaţi de factorul economic, patronii, editorii au condensat funcţiile presei într-un singur obiectiv: supravieţuirea! Cu price preţ. Nici măcar de funcţia fundamentală a presei-informarea!- nu se mai ţine seama. Doar vânzarea, audienţa contează! S-au formulat teorii noi privind funcţiile presei, iar cea „formativă”, care se situa îmediat după cea „informativă”, a dispărut! În dispreţul noilor „oameni de presă”. Care chiar se revoltă la auzul invocării rolului formativ al ziarelor, televiziunilor, staţiilor de radio. Aşa s-a ajuns ca moartea, mortul, cuplarea, ca să nu zic copularea, nu ştiu cărei „vedete” cu vreun politician, afacerist, interlop; toate rapandulele goale la trup şi la cap; arestarea, încătuşarea mafioţilor; Băsescu şi Udrea să fie furnizorii irezistibili de „ştiri-bombă”! Dincolo de aşa ceva, nimic nu mai contează!
Presa traversează o criză chiar mai adâncă decât ţara. Dar nimeni nu e interesat să se găsească soluţii de ieşire din această criză apăsătoare. Liderii ţării, politicienii se arată interesaţi de starea presei doar politicianeşte, de faţadă! În sinea lor râd în pumni, mulţumiţi că presa poate fi mai lesne manipulată, fiind cu foamea-n gât! Mai mult! Paginile de socializare iau locul ziarelor, iar primii care încurajează mişcarea sunt liderii ţării, preşedintele şi premierul în exerciţiu. Şefii partidelor s-au adaptat modei. În timp ce Băsescu şi Udrea au devenit postacii patriei cei mai activi!…Nici un semn dinspre această parte că ar exista vreo intenţie ca presa să fie un partener de drept, onest, onorabil al societăţii, cu îndatoriri şi asumări de răspunderi în actul guvernării, nu doar un umil slujitor al partidelor!
Însă nici „oamenii de presă”, nici chiar jurnaliştii „de la munca de jos” nu se omoară cu firea pentru a urni căruţa din mocirlă. Ba, mulţi, prea mulţi!, chiar se complac şi-şi pun pana în serviciul celui care dă banul. Sigur că la un salariu are dreptul orcine, dar poate că nu ar strica şi ceva onoare în modul de a-l obţine…Nu am pronunţat cuvântul „deontologie” pentru că, de când aud jurnalişti spunând „deontologie profesională” se confirmă că această criză vizează şi cunoştinţele, cultura lor. O altă cauză a dificultăţii de a se ieşi din criză.
Şi mai gravă, ca să nu folosim cuvinte mari, precum „chiar criminală”, este manipularea în masă a populaţiei! Prin încurajarea şi dezvoltarea ofertei de presă tabloidizată, ziare şi televiziuni, în totalitatea lor, adoptând asemenea subproducţii jurnalistice.
Se poate considera că există chiar o politică de deculturalizare şi schilodire a Limbii române! Şi, nu ne referim la anglizarea sufocantă a vocabularului, la aşa-zisa „romgleză”. Iată, „creatorii” de publicitate…creează cuvinte noi, oribile: „să crănţănim”, „să bombonească toată lumea”, „haideţi fetelor să crenvurşterim”,
repetate zilnic. Dar „Garantat 100 %”, de pildă, este programată duminica, la 12 noaptea…

Nicolae Stanciu

Știri Similare

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Stai conectat

17,116FaniÎmi place
110CititoriConectați-vă
7,410AbonațiAbonați-vă
spot_img

Știri Recente

/*ADNOW*/