Pixul negru. Da’ Gara Deva are…şef de gară?

editorial (2)Bag seama…Nu, nu vreau să recit poezia “Homo Sapiens”, a lui Romulus Vulpescu, scrisă în 1969, care începe cu versul:”Bag seama că acum iar bate ceasul”…Pe acea vreme de restrişte, poezia sugera resemnare, dacă nu chiar renunţare şi predare în faţa vrăjmăşiei vremurilor…Revin şi spun: bag seama că, dintre toate demolările, dărăpănăturile, vânzările botezate privatizări, apărute pe harta Ţării după începerea… reconstrucţiei capitalismului, nu siderurgia şi mineritul sunt cele mai mari dipariţii!

Ca să nu zic jafuri… Există un domeniu de activitate economică, asemănat cândva cu sistemul circulaţiei sângelui în organismul uman, ca vital pentru funcţionarea societăţii: reţeaua de transporturi! Sub toate formele sale, între care căile ferate sunt “numărul 1”!
…Erau “numărul 1”. Astăzi sunt ceva…pe cale de dispariţie, ceva bolnav grav, infect, contagios, cam fără leac. Ceva de care cineva, recte Statul vrea să scape cât mai degrabă, ca de cancer. Care-l roade din toate părţile pe acest Stat neputincios. Bun de nimic! Şi, să fiu iertat dacă decepţia asta, ca să mă exprim elegant, începe din Gara Deva.

Sigur, oficial, pe…cefereşte i se spune “Staţie”, dar folosim termenul consacrat pentru a diferenţia o “gară” de o “haltă”! Aşa cum arată Staţia Deva astăzi! Doar faptul că aici opresc şi trenuri internaţionale, nu numai curse locale, “regio”, cum li se spune acum, îi atribuie numele de “gară”! Apropo de “regio”. Repede ne dăm europeni şi inteligenţi la denumiri şi rebotezări. Dar, la concret ne întoarcem, după aspect, la începuturile CFR-ului…Dar şi începutul acela a fost mai curat, mai îngrijit şi gospodărit decât la vremea împrumuturilor onomastice europene. Iar Gara Deva este cel puţin asemănătoare cu prăbuşirea fostului…nou combinat siderurgic de la Călan, imediat după 1990!

O gară în care garează mai mult câini. Şi oameni ca…gara! Călătorii vin înainte de plecarea trenului lor…Nici nu ar avea unde adăsta. Lăsată în părăsire, nu numai ca spaţii nefolosite, cu excepţia a trei casierii şi unui birou de şef, cu vecinătăţi virane, pereţi coşcoviţi, urme de zugrăveli, iluminată mai mult de la lună, uşi deschise vraişte , urină pe la toate colţurile, înclusiv lângă uşa poliţistului plictisit şi ponosit ca gara; cu peroane denivelate, şituate la 50 de centimetri sub scara vagonului.

Totul reflectând o cronică lipsă de mână de gospodar…Noroc că vagoanele second-hand nemţeşti îţi mai redau optimismul…Optimism ce creşte văzând că în “staţiile” Ilia, Săvârşin, Radna lucrează şi trăiesc OAMENI! Iar titlul se justifică! Este chiar decent. Deva merită şi trebuie să aibă o gară decentă! Dacă nu chiar cea mai frumoasă! De la Gara de Nord încoace, până la Arad…

Dacă ar avea şi un şef de gară!

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 × 4 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
CNAIR reclamă defecte și degradări pe Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj -Deva         (P) Igienizarea covorului din casa – mentinerea sanatatii intregii familii         (P) Cearta în familie, una dintre cele mai neobișnuite situații pentru care ai putea avea nevoie de-un împrumut         Castelul Corvinilor a intrat în șantier         Accident grav pe șoseaua Hunedoara – Deva         Un tânăr a furat o mașină și a provocat un accident         PĂREREA SPECIALISTULUI NICULESCU. Este sau nu este fierul vechi adevărata miză la Mintia?         Carmen Hărău : „ Dăncilă a plecat, dar PSD a rămas!”         Drumul județean spre cetățile dacice se dezintegrează vizibil         Imagini spectaculoase cu lupul care a dat târcoale unui grup de turişti în Retezat         Spargere la Kaufland Petroșani         Prețuri promoționale la operațiile de cataractă și dioptrii, cu cele mai bune cristaline multifocale, la Opticline Dr. Angelescu         Un bărbat a murit după ce s-a prăbușit de pe schela unui bloc         Strada Constantin Dobrogeanu Gherea din Hunedoara este modernizată         Povestea comorii fabuloase a regelui Decebal         Toate drumurile duc la Salonul Hunedorean al Cărţii         UNA DE “MAGNA CUM LAUDE” LA CJH: Galeriile de Artă „FORMA” devin o bijuterie arhitecturală         Prinși la furat de băutură și țigări         Drumul Național 7A va intra în reparații capitale. Primele lucrări de reabilitare au început         Incendiu puternic în Geoagiu. Un om a murit