Mai este UE o tentaţie cât China?

editorialZece miliarde de euro sunt pe ţeavă pentru a fi revărsaţi peste România. Premierul chinez ne-a arătat portofelul plin şi ne-a flatat balcanismul cu acel „sunteţi tigrii Europei”.

De unde tigrii!? Ar fi însă, trebuie să recunoaştem, o pleaşcă istorică să „accesăm” banii chinezilor. Mirosul lor fluturat pe la nasul autorităţilor pare că ne face să ne lăsăm baltă toate interesele de comunitari UE. Ne ştim în nevoi şi China nu pare la fel de fiţoasă ca Uniunea privitor la proceduri şi folosirea banilor. Pentru noi, ca ţară membră UE, China  poate face termocentrale, mine moderne, trenuri suspendate, sau autostrăzi.

Dacă Istoria ar bate altfel, am putea întreţine cu banii chinezilor o mică dictatură roşie sau, de ce nu,  am merge pe un green-feeld de linii de asamblare scaune electrice. China nu s-ar sinchisi! Şi într-un caz şi în celălalt contează să ai ce oferi la schimb.

Şi, practic, ce vrea China? Vrea să vină. Pe chinezi asta îi interesează înainte chiar de a-şi pune problema amortizării investiţiilor. Ungurii au intuit exact acest lucru şi ţara vecină are cele mai mari investiţii chineze de când a început să dea buletine maghiare la fiecare 250.000 de euro investiţi. Interesul primordial al Chinei este legat de măsura în care plasamentele ei de capital îi conferă doza de hegemonie economică în regiune. Adică, piaţă de desfacere pusă la picioare. Deşi face eforturi diplomatice intense, Uniunea Europeană nu poate  determina China să o trateze ca pe un tot unitar. Chiar şi vizita la Bucureşti al premierului chinez face parte din aceeaşi abordare făcută peste capul Bruxelles-ului. China vrea să vândă în Europa fără oprelişti şi e dispusă, într-o oarecare măsură,  să cumpere favorul acesta!  Pentru că, fiţi siguri, tot ce se va construi cu capital chinez în România, de la primul ţăruş la panglica festivă care se taie la final, plus consumabilele de după,  toate vor fi „Made in China”.  În plus să observăm ambiţia gigantului asiatic de a deveni din atelierul lumii, patronul ei. Cine şi-ar fi imaginat acum 20 de ani că va exista un Volvo chinezesc ?!

În ce ne priveşte, singura carte certă pe care o avem în mână acum este UE. Dacă într-adevăr vor veni, putem considera investiţiile chineze doar ca pe o mare baftă. Asta dacă nu cumva o parte a clasei politice îşi face iluzii că banii chinezilor exportă revoluţii.

Comentarii FB

comentarii




Răspuns la “Mai este UE o tentaţie cât China?

  1. gica contra

    Bine-am ajuns, de la vin americanii la vin galbejitii!
    La astia e OK daca ne vindem tara?
    Banuiesc ca daca ar sapa astia dupa gaze, popa de la Pungesti n-ar avea nici un ordin pe unitate si n-ar fi nici un bai, basca ar pune si un grasuliu mic printre moaste si icoane, ca, sper, macar pe astea nu le-ar evacua in cinstea inaltilor, ma rog, micilor, oaspeti.

    Răspuns

Lasă un răspuns la gica contra Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

12 − doi =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Accident grav pe șoseaua Hațeg – Caransebeș         CJ Hunedoara: „Primăria Șoimuș este obligată să asigure un trafic sigur pe drumurile județene aflate în administrare temporară”         Masivul Parâng. Șantierul drumului județean 709F inspectat de reprezentanții Consiliului Județean Hunedoara         LA TRÂNTĂ CU COVID 19. Luptătorii deveni așteaptă reluarea competițiilor         Accident mortal. Scene de groază pe șoseaua Hunedoara – Deva         Mii de puieți de păstrăv eliberați în apele Retezatului         Locurile din Parcul Național Retezat unde camparea este permisă         Cum este căutat tânărul dispărut în apele Lacului Cinciș         Jandarmii montani au fost chemați în ajutorul unor turiști înspăimântați de urs         Tânără din Germania rătăcită pe crestele Retezatului         Autostrada Lugoj – Deva. Cum rezistă „Dealul Liliecilor” la un an de la finalizarea lucrărilor         A doua zi de căutări a tânărului înghițit de apele Lacului Cinciș         Accident rutier la Sântandrei, pe DN 7         Patron din Hunedoara ridicat de Poliție, după ce s-a opus controalelor în complexul său de pe Lacul Cinciș         Copil de un an rănit într-un accident rutier pe DN 7, la intrare în Deva         Accident pe calea ferată: autoturism lovit de tren         Tânăr căutat după ce ar fi dispărut în apele Lacului Cinciș         Taxele de studii pentru învățământul de stat nu vor opri tinerii absolvenți să plece din România         Primarul Marcel Goia, diagnosticat cu noul coronavirus         Mircea Moloț: „Hunedoara trebuie să meargă mai departe!”