JURNAL VIRTUAL. O gară despre care se tace

Hunedoara a primit o mare lovitură de imagine odată cu scoaterea municipiului din rețeaua feroviară. De la 1 martie, CFR a relocat trenurile de călători de pe ruta Hunedoara – Simeria, așadar nicio locomotivă nu mai pleacă din Hunedoara, pentru o perioadă nedeterminată. În așteptarea unor vremuri mai bune, gara veche din anii 1950, frumoasă prin arhitectura, istoria și simbolistica sa, a intrat „în conservare”.

De fapt, a fost pusă sub lacăt în speranța unei degradări cât mai lente. Lăsată și ea „în conservare”, calea ferată Hunedoara – Simeria se va umple de bălării, dacă nu cumva va dispărea treptat, întâi stricată de amatorii de fier vechi, apoi, cum s-a întâmplat în numeroase alte cazuri, prin decizii manageriale.

Autoritățile și politicienii locali au primit în tăcere vestea despre soarta gării și a căii ferate. Câțiva au comentat subiectul în treacăt, nu prea mult, pe motiv că nu e treaba lor, e treaba CFR-ului. Așa o fi. Alții s-au lăudat că vor „ataca” problema. Când lumea s-a resemnat, nici ei nu au mai insistat cu declarațiile războinice. Asta e starea politicianului român, aflat în goana sa eternă după imagine. Își dă cu părerea la cald, apoi lasă lucrurile de izbeliște. Puțin reușesc să își ducă proiectele până la capăt. De fapt, mulți nici nu au proiecte, au doar idei, împrumutate deseori, pe care le enunță în speranța că vor părea utili. Apoi se întorc în fotoliile lor comode, pentru a medita la afacerile și la partidele lor.

Nenumăratele decizii luate de politicieni și autorități, ani în șir, împotriva locuitorilor pe care i-au reprezentat nu au putut ocoli și subiectul gării. Una dintre ele, cred eu, a fost faptul că în loc să modernizeze autogara veche, transformată de un deceniu într-o ruină plină de dejecții, autoritățile au decis construcția unei autogări noi, în fața Gării Hunedoarei. Nu au reușit să rezolve problema vechii autogări nici până în prezent.

În alte țări mai dezvoltate, transportul pe calea ferată este promovat fiind considerat ecologic în raport cu cel rutier. A fost un motiv suficient să se investească în el, să fie gândit în folosul oamenilor. Unele studii arată că în timp ce transporturile pe rețelele rutiere sunt responsabile cu peste 70 la sută din emisiile de dioxid de carbon și de diverse alte noxe, traficul feroviar înseamnă doar unu la sută din emisiile acestor poluanți. Noi nu suntem învățați să privim spre viitor și poate de aceea nici nu am avut grijile acestei gări și a căii ferate, nici până în ultimul ceas.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

trei + 19 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
ACTUALITATE
Primul caz de coronavirus în România         Reparaţii la SJU Deva de peste 1.000 miliarde lei vechi. „Banii ar fi trebuit să ajungă pentru finalizarea lucrărilor”         Interviu. Miron Țic: „Sunt mulţumit că am putut să realizez cele aproape 40 de cărţi pe care le-am scris până acum”         Finanțări nerambursabile pentru proiectele societății civile         Doi taximetriști din Deva au fost condamnați după ce au jefuit un român întors din SUA         Concerte de 1 Martie și Ziua Femeii susținute de elevi ai Liceului de Arte         CONSILIUL JUDEŢEAN HUNEDOARA. Scriitorul și publicistul Marian Boboc, „Cetățean de onoare” al judeţului         Patru hunedoreni prinși la furat de fier vechi         Ați văzut-o? Tânără însărcinată, dată dispărută după ce a fugit din centrul maternal         Spărgători de biserici capturați de Poliție         „HUNEDOARA PE MÂINI BUNE”. ALDE Hunedoara intră în alegeri cu candidaţi proprii         Un liceu din Hunedoara, târât prin noroi de prorpiul dascăl         TEATRU. Iadul din vecini, INFERNUL         Unde se pot adresa hunedorenii pentru sesizări și informații despre coronavirus         Comunicat de presă – „Conservare, restaurare la Amfiteatrul din cadrul sitului arheologic Ulpia Traiana Sarmizegetusa“ Cod SMIS 124110         Achiziții importante la spitalul din Orăștie, pe fonduri UE         Lucrări de cadastrare în șase comune, din fonduri europene         Tânăr pianist devean, câştigător al concursului „Prietenii muzicii”         Prima trupă pop-opera din România, în concert la Deva         Dosarul controversatei retrocedări a Retezatului. 10 ani de proces, șir nesfârșit de amânări