EDITORIAL SPORTIV. Căutăm… țapi ispășitori

Am pierdut la fotbal și o țară întreagă caută „țapi ispășitori” aruncând în stânga și în dreapta cu reproșuri jucătorilor de fotbal cât și antrenorului Anghel Iordănescu. Și aici facem o greșeală pentru că firul trebuie despicat în mai multe capete așa încât să avem certitudinea că stârpim răul de la rădăcină și nu de la cap. Școala este instituția care ne educă pe plan sportiv în primul rând, celelalte formațiuni asociate sau private vin în completarea bagajului informal. Ori sportul care se face în ziua de azi la nivel scolar este departe cu mult de ceea ce se făcea odată. O parte din vină o au și profesorii care se agață de neputința birocratică privind managementul școlar. Și de aici apare un interes scăzut în procesul instructiv-educativ întrucât fiecare profesor se rezumă doar la norma didactică pe care o are de făcut și nimic mai mult. Nu mai există competiții între clase, nu se mai fac selecții reprezentative școlare. Conform unui ordin semnat de ministrul Sorin Mihai Câmpeanu în 30.06.2015  „Olimpiada Gimnaziilor”, fiecare unitate de învățământ cu personalitate juridică organizează competiții sportive la minimum 3 sporturi individuale și la minimum 2 jocuri sportive. La nivelul fiecărei unități de învățământ competițiile sportive școlare se organizează sub formă de campionate, cupe și concursuri. Acest ordin se aplică în școli, dar câștig de cauză au școliile din mediul rural unde există un singur profesor de sport și care este obligat să participe cu elevii la minimul de competiții detaliat mai sus. În mediul urban în școliile cu elevi mulți și mai mulți profesori de educație fizică în școală, responsabilitatea de a participa la olimpiadă se împarte în mod egal pe profesori. Uneori pentru ca școala să se încadreze în acel ordin și în limita bugetului privind costurile deplasărilor îi obligă pe profesori să-și aleagă fiecare o disciplina sportivă la care să participe. Calendarul Olimpiadei este prost planificat în așa fel încât mai multe discipline sportive au loc într-o anumită zi, în acest fel „marginalizând” elevul de mișcarea sportivă care poate își dorește să participe la mai multe competiții.

Sportul din sistemul național de învățământ a fost exclus aproape în totalitate, o majoritate a copiilor sunt scutiți medical unii pe motive închipuite, există un lanț al slăbiciunilor în privința celor scutiți. Legile care susțin și reglementează aceste activități nu pot recompensa nici efortul școlar, nicidecum sportivii sau alte categorii de copii sau persoane implicate în activități sportive.

            „În cadrul fiecărei unități de învățământ se constituie „Asociația sportivă școlară” structură fără personalitate juridică dar care dă dreptul acesteia la obținerea unui certificat de identitate sportivă precum și afilierea la asociațiile județene sau municipale pe ramura de sport corespunzătoare. În cadrul asociației sportive școlare fiecare clasă își pregătește echipele care participă la activitățiile sportive organizate la nivelul unității de învățământ. Sursele de finanțare ale asociațiilor sportive școlare, se asigură prin, aportul membrilor, repartizarea unor sume pentru activitatea sportivă din bugetul de venituri și cheltuieli al unităților de învățământ în cadrul cărora s-au constituit precum și alte surse”( Ordin MECTS nr. 3462/2012 precum și alte ordine care vin cu completări în sprijinul celor emise).  Un ordin al ministrului 5718  din 22.12.2005 semnat de ministrul Mihail Hărădău la acea dată, reglementează aspectul ansamblurilor și formațiilor sportive și în învățământul liceal. Se pot aloca în afara orarului zilnic în funcție de resursele materiale și umane ale unității de învățământ un număr de 2 ore pe săptămână pentru formația sportivă pe școală. Aceste ore intră în norma didactică a profesorului și trebuie să fie plătite. Nu întâmplător am redat fragmente din Metodologia organizării și desfășurării activităților de educație fizică în învățământul preuniversitar precum și ordinul ministrului întrucât legislație există, dar greu de pus în aplicare la nivel de școală. Pentru a face o statistică privind cât la sută din școliile județului Hunedoara pun în practică acest ordin de ministru, cu activități sportive pe rol și care este ponderea ansamblurilor școlare precum și a asociațiilor sportive școlare, am cerut sprijinul inspectorului școlar de specialitate pe educație fizică din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara prof. Pârvănescu Marinică. Luat prin surprindere și foarte încântat de întrebarea pusă de noi, acesta ne-a declarat:

„Procesul este în derulare, ele ar trebui să fie la fiecare școală. Mi-ați pus o întrebare dificilă, ce disciplină sportivă predomină în cadrul asociațiilor sportive, chiar nu vă pot da răspuns, aici, ce anume predomină. O asociație sportivă este organizată nu neapărat pentru o anumită disciplină sportivă. Dacă vă referiți la certificatul de identitate sportivă care se eliberează, acolo fiecare școală în parte solicită sporturile la care poate participa în competiție, asta în mod deosebit cluburile sportive școlare. La O.M. 5718 e o mică problemă în funcție de încadrare, aici e la latitudinea conducerilor școliilor. Ansamblul sportiv cum spuneți dvs. care este cotat cu o singură oră pe săptămână în anumite situații  și echipa reprezentativă care este cotată cu 2 ore pe săptămână…. Dar în anumite situații de încadrare nu la toate școliile se regăsesc aceste două forme, ansamblu sportiv și echipa reprezentativă. Asta ține de încadrare în mod deosebit orele se regăsesc în catedra profesorului și sunt plătite. Exact ca și statistică ca și cifră exactă dvs. vă referiți și la disciplina la care ar fi solicitată, interesant, nimeni niciodată nu m-a întrebat de disciplina de la asociația sportivă școlară. Eu trebuie să caut acum numărul de asociații sportive, acum o să vorbim și cu Marius Simina de la DJS, el are acolo, dar sunt și private. Astea la nivel de școală nu sunt private. Este bună ideea dvs. de a pune în prim plan 5718 în legătură cu ansamblul sportiv și echipa reprezentativă a școlii care ar trebuii să se regăsească la nivelul fiecărei școli. Încadrarea este cea care-și spune punctul de vedere și atunci acele ore se dau sau nu se dau”.

Este bună sau incomodă întrebarea noastră, noi așteptăm statistica din partea ISJ Hunedoara promisă să putem trage o concluzie pentru ce este de făcut pe viitor, să putem îndruma atât profesorii cât și elevii pentru mișcare, pentru sport. Legile nu sunt făcute de ieri, ca după atâta timp noi să le punem doar acuma în mișcare. O rușine la nivel național, precum „selecționata” națională de fotbal, trebuie să pună pe gânduri pe fiecare dintre noi în parte și să facem schimbări de mentalitate în activitatea sportivă.

Comentarii FB

comentarii


TAG


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

9 + treisprezece =

ACTUALITATE
După cinci crime și 22 de ani după gratii, Beniamin Laichici se pregătește de eliberare         Breslele și meșteșugurile din trecut, promovate la Castelul Corvinilor         Povestea celei mai faimoase vile din Deva: fosta reședință a lui Petru Groza         Colegiul Transilvania, aniversat în Cetatea Devei         Incendiu în satul Căstău, provocat de jocul copiilor cu focul         Geoagiu – investiții importante pentru dezvoltarea comunității         PE BANII PRIMĂRIEI HUNEDOARA. Trai bun (ziua romilor) – 5.000 lei, comemorarea eroilor – 50 lei         MISTERELE HUNEDOAREI. Megaliții – altarele misterioase ale strămoșinlor noștri         Concurs: „Deva înflorește”         Bazinele ștrandului din Deva vor fi renovate         Accident rutier provocat la beție         Marius Surgent (deputat ALDE): „Nu trebuie să existe derapaje în instituțiile cheie ale statului”         Michael Melczer: “Ne pregătim să asigurăm şi iarna viitoare încălzirea municipiului Deva”         Polițiști anchetați de Parchet după scandalul din Lupeni         Tragedie în Petroșani: un bărbat a murit într-un accident rutier         ADEVĂR ŞI PROVOCARE. Împădurim Kogaionul împreună         AFACERI LÂNGĂ MORMÂNTUL LUI ARSENIE BOCA. De ce nu a dispărut talciocul de la Mănăstirea Prislop         Peste 140 de hectare în flăcări         Peste 250 de arbori plantați în Călan         Copil rănit grav într-un accident