UN NOU CAZ BECHTEL? Ultimatum între CNAIR şi spaniolii care construiesc lotul 3 Lugoj – Deva

Joi, 29 martie 2018, este ultima zi în care Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi constructorii spanioli pot să cadă la pace în privinţa neînţelegerilor legate de finanţarea lucrărilor la lotul trei de autostradă Lugoj – Deva. Ministerul Transporturilor ameninţă cu rezilierea contractului, dacă spaniolii nu reiau lucrările. De partea cealaltă, constructorul a anunţat că e gata să se adreseze Curţii Internaţionale de Arbitraj de la Paris pentru soluţionarea litigiului comercial. Reamintim că România a pierdut un proces răsunător (cazul Bechtel), iar paguba a fost de peste o jumătate de miliard de euro, după calculele făcute de Ministerul Finanţelor.

 

Licitaţia pentru lotul 3 de autostradă Lugoj – Deva a fost câştigată de asocierea de firme Teloxim, Consa, Aldesa Construcciones şi Arcadis Eurometudes, dar ulterior o parte dintre drumari s-au retras din afacere. Potrivit datelor publicate pe site-ul CNAIR, valoarea contractului pentru acest lot este de 579,927 milioane lei, fără TVA, din care 492,938 milioane lei fonduri de coeziune (85%) şi 86,989 milioane lei Guvernul României (15%), iar lucrările ar fi trebuit finalizate în mai 2016.

 

Litigiul a izbucnit din cauza unor lucrări suplimentare solicitate de Compania de Autostrăzi, dar ne admise la plată – susţin constructorii care au încetat lucrul în urmă cu o lună şi au dat un ultimatum CNAIR-ului să-şi onoreze obligaţiile contractuale. De partea cealaltă, beneficiarul susţine că pe acest lot au apărut o serie de probleme din cauza nerespectării calităţii lucrărilor şi a mobilizării slabe a antreprenorului. „Acest fapt poate conduce la rezilierea contractului din cauze exclusiv imputabile antreprenorului. Stadiul de execuţie a lotului 3 este de aproximativ 80%”, scriu reprezentanţii Ministerului Transporturilor într-un comunicat de presă.

 

De ce sunt nemulţumiţi constructorii

Din informaţiile noastre, între constructori și beneficiar (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) există dispute financiare ca urmare a includerii în proiect a unui nou nod rutier, la Holdea, special realizat pentru a se putea utiliza acest tronson atunci când va fi finalizată autostrada. Apoi, a devenit litigios un nou ecoduct și câteva panouri fonoabsorbante, lucrări suplimentare pe care CNAIR nu ar dori să le plătească. De asemenea, noul rutier de la Dobra a provocat neînţelegeri între părţi. Acest nod, cu o utilitate îndoielnică, a fost proiectat şi reproiectat de peste 40 de ori la cererea Companiei, după care s-a cerut renunţarea la el pentru că ar strangula circulaţia din cauza barierelor la calea ferată a trenurilor de mare viteză.

 

Ce spune cei din Compania de Autostrăzi

„Constructorii aveau termen să răspundă Ministerului Transporturilor dacă mai doresc să continue lucrările. Noi am prelungit termenul până pe data de 29 martie 2018, să nu fim băieţi răi, şi aşteptăm. În legătură cu nodul de la Holdea, ei tot cer bani, dar noi nu le-am dat ordin de începere a lucrărilor.  Ei s-au apucat de el şi l-au construit, iar acum fac tot ce pot să facă, au atras în capcana dezbaterilor şi nişte oameni nevinovaţi, în condiţiile în care nodul n-are nicio valoare fără lotul de autostradă finalizat. Mai au un ecoduct care zic ei că l-au făcut, dar nu se găsesc acte că ar exista ordin de începere a lucrărilor şi mai au o rampă care au demolat-o în octombrie 2016 şi n-am mai reconstruit-o nici până acum. Au făcut-o prea scurtă – n-au ţinut cont de studiul SF –, au făcut-o pe o zonă de alunecări şi s-a dărâmat rampa. Pentru unele lucrări nu au existat ordine de începere a lucrărilor, iar altele sunt în degradare s-au nici nu le-au făcut. Pe ce să le dăm bani? Noul Dobra este în contractul de bază, nu sunt lucrări suplimentare. Ei au executat o parte din lucrări pe care noi le-am plătit, dar mai au de finalizat un pasaj, rampe şi umpluturi. Ei pretind că au făcut ceva, dar au făcut nişte lucrări atât de proaste, încât nu avem cum să le plătim”, ne-a declarat Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt la CNAIR.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

3 + 15 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Castelul baronului Nopcea, lăsat în ruină         Târgul de fete de pe Muntele Găina         Momente cumplite pentru tânăra care se prostitua în garsoniera pe care o împărţea cu iubitul ei         Mall-ul de servicii al Primăriei Deva a fost inaugurat         Carmen Hărău (PNL): Nu batjocoriți speranța a 5 milioane de pensionari!         Zonă cu restricții pe autostrada A1!         Răsturnare de situaţie. Procesul stimulentelor de la Petroşani o ia de la capăt         Corpul de Control al Ministerului Energiei, trimis la CEH         Clădirile Colegiului Matei Corvin vor fi reabilitate pe fonduri UE         Copil de opt ani rănit într-un accident rutier         Femeie înșelată în Hunedoara         Crimă înfiorătoare în Orăştie: un tânăr de 20 de ani a murit, înjunghiat în inimă, de un vecin         Mort în surparea din subteranul Minei Lupeni         Trubaduri în Cetatea Devei         Surpare la Mina Lupeni!         Transporturi ilegale de lemne         Direcția Impozite și Taxe Locale Deva se mută în noul sediu         Peste 15000 de lei încasări în doar două zile la Ștrandul Municipal din Deva         Proiectul pentru reabilitarea incintei I a Cetății Devei a fost depus la ADR Vest         Încă o victimă în accidentul mortal de pe șoseaua Hunedoara – Deva