UN NOU CAZ BECHTEL? Ultimatum între CNAIR şi spaniolii care construiesc lotul 3 Lugoj – Deva

Joi, 29 martie 2018, este ultima zi în care Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi constructorii spanioli pot să cadă la pace în privinţa neînţelegerilor legate de finanţarea lucrărilor la lotul trei de autostradă Lugoj – Deva. Ministerul Transporturilor ameninţă cu rezilierea contractului, dacă spaniolii nu reiau lucrările. De partea cealaltă, constructorul a anunţat că e gata să se adreseze Curţii Internaţionale de Arbitraj de la Paris pentru soluţionarea litigiului comercial. Reamintim că România a pierdut un proces răsunător (cazul Bechtel), iar paguba a fost de peste o jumătate de miliard de euro, după calculele făcute de Ministerul Finanţelor.

 

Licitaţia pentru lotul 3 de autostradă Lugoj – Deva a fost câştigată de asocierea de firme Teloxim, Consa, Aldesa Construcciones şi Arcadis Eurometudes, dar ulterior o parte dintre drumari s-au retras din afacere. Potrivit datelor publicate pe site-ul CNAIR, valoarea contractului pentru acest lot este de 579,927 milioane lei, fără TVA, din care 492,938 milioane lei fonduri de coeziune (85%) şi 86,989 milioane lei Guvernul României (15%), iar lucrările ar fi trebuit finalizate în mai 2016.

 

Litigiul a izbucnit din cauza unor lucrări suplimentare solicitate de Compania de Autostrăzi, dar ne admise la plată – susţin constructorii care au încetat lucrul în urmă cu o lună şi au dat un ultimatum CNAIR-ului să-şi onoreze obligaţiile contractuale. De partea cealaltă, beneficiarul susţine că pe acest lot au apărut o serie de probleme din cauza nerespectării calităţii lucrărilor şi a mobilizării slabe a antreprenorului. „Acest fapt poate conduce la rezilierea contractului din cauze exclusiv imputabile antreprenorului. Stadiul de execuţie a lotului 3 este de aproximativ 80%”, scriu reprezentanţii Ministerului Transporturilor într-un comunicat de presă.

 

De ce sunt nemulţumiţi constructorii

Din informaţiile noastre, între constructori și beneficiar (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) există dispute financiare ca urmare a includerii în proiect a unui nou nod rutier, la Holdea, special realizat pentru a se putea utiliza acest tronson atunci când va fi finalizată autostrada. Apoi, a devenit litigios un nou ecoduct și câteva panouri fonoabsorbante, lucrări suplimentare pe care CNAIR nu ar dori să le plătească. De asemenea, noul rutier de la Dobra a provocat neînţelegeri între părţi. Acest nod, cu o utilitate îndoielnică, a fost proiectat şi reproiectat de peste 40 de ori la cererea Companiei, după care s-a cerut renunţarea la el pentru că ar strangula circulaţia din cauza barierelor la calea ferată a trenurilor de mare viteză.

 

Ce spune cei din Compania de Autostrăzi

„Constructorii aveau termen să răspundă Ministerului Transporturilor dacă mai doresc să continue lucrările. Noi am prelungit termenul până pe data de 29 martie 2018, să nu fim băieţi răi, şi aşteptăm. În legătură cu nodul de la Holdea, ei tot cer bani, dar noi nu le-am dat ordin de începere a lucrărilor.  Ei s-au apucat de el şi l-au construit, iar acum fac tot ce pot să facă, au atras în capcana dezbaterilor şi nişte oameni nevinovaţi, în condiţiile în care nodul n-are nicio valoare fără lotul de autostradă finalizat. Mai au un ecoduct care zic ei că l-au făcut, dar nu se găsesc acte că ar exista ordin de începere a lucrărilor şi mai au o rampă care au demolat-o în octombrie 2016 şi n-am mai reconstruit-o nici până acum. Au făcut-o prea scurtă – n-au ţinut cont de studiul SF –, au făcut-o pe o zonă de alunecări şi s-a dărâmat rampa. Pentru unele lucrări nu au existat ordine de începere a lucrărilor, iar altele sunt în degradare s-au nici nu le-au făcut. Pe ce să le dăm bani? Noul Dobra este în contractul de bază, nu sunt lucrări suplimentare. Ei au executat o parte din lucrări pe care noi le-am plătit, dar mai au de finalizat un pasaj, rampe şi umpluturi. Ei pretind că au făcut ceva, dar au făcut nişte lucrări atât de proaste, încât nu avem cum să le plătim”, ne-a declarat Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt la CNAIR.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

patru + 17 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Situația lucrărilor de întreținere și reparații la drumurile județene derulate în 2019         Primăria Deva a achitat la zi banii destinați navetei cadrelor didactice         Trafic reluat în zona pasajului de cale ferată de pe strada Hărăului         Imagini senzaționale de pe Lotul IV al Autostrăzii Lugoj – Deva. Ce s-a întâmplat pe Dealul Liliecilor         Șosele noi în Ținutul Pădurenilor         Gafă în direct a viceprimarului din Vulcan: „Stă şi învârte de volan, pe 2.000 de euro. Tot să nu muncească”         Avem un județ turistic! Degeaba!         Accident rutier pe Calea Zarandului din Deva         Codrii dispăruți. Tăierile masive de pădure din Ținutul Pădurenilor se văd din satelit         Povestea Buzduganului lui Ioan de Hunedoara, din Porţile de fier ale Transilvaniei         O viitură a provocat distrugeri șoselei construite pe fonduri UE în Ținutul Pădurenilor         Sarmizegetusa Regia își deschide porțile pentru copii         Reparații pe Autostrada Deva – Orăștie         Accident grav cu motocicleta         Ruinele combinatului siderurgic din Hunedoara, înghiţite de natură         DIN NOU DESPRE GUNOAIE. Brădenii reclamă proastele servicii de salubrizare         SUB SLOGANUL: VISION IS LIFE. OpticLine, încă un pas spre revoluționarea medicinei românești         Autostrada Lugoj – Deva. Cum arată ultimul kilometru de pe Lotul trei         Noaptea Muzeelor. Mii de oameni la Castelul Corvinilor         Carmen Hărău, senator PNL: “Cod roșu de avarie: sectorul energetic național!”