Șosele de coșmar spre locuri legendare: pericolele de pe drumul spre Furnalul Govâjdiei și Lelese

O șosea de coșmar leagă municipiul Hunedoara de una dintre cele mai frumoase zone ale județului, Ținutul Pădurenilor, zona Govâjdia – Lelese. Pe drumul județean chiar primarul comunei Lelese, Ciprian Achim, a avut un accident rutier, din cauza vegetației luxuriante care ajuns peste carosabil. 

Șoseaua de 20 de kilometri care traversează locurile pitoreşti din Ţinutul Pădurenilor, în zona Govâjdia – Lelese este „îmbătrânită”. Gropile și vegetație vegetația luxuriană care acoperă pe alocuri până la jumătate din carosabil creează probleme mari localnicilor și turiștilor care vor să viziteze Furnalul de la Govâjdia.

Vechi de două secole şi unic în România, furnalul de la Govăjdia a fost lăsat de izbelişte de autorităţi, chiar dacă de fiecare dată în ultimii ani monumentul istoric din Ţinutul Pădurenilor a reprezentat una dintre temele preferate ale promisiunilor din campaniile electorale. În prezent, nu doar monumentul istoric se află într-o stare de părăsire, dar şi Drumul Judeţean 687 E, care leagă municipiul Hunedoara de Ţinutul Pădurenilor, prin Teliucu Superior, Crăciuneasa, Govăjdia  şi Lelese. Şoseaua măsoară peste 20 de kilometri şi se numără printre cele mai degradate drumuri din judeţul Hunedoara. Şoferii care o folosesc trebuie să circule cu mare prudenţă, nu doar din cauza gropilor, dar şi fiindcă vegetaţia luxuriantă de pe marginea drumului s-a extins şi acoperă în unele locuri aproape jumătate din suprafaţa carosabilului, reducând vizibilitatea la câţiva metri. Chiar și primarul comunei Lelese, Ciprian Achim, a fost implicat într-un accident, cauzat și de vegetația abundentă de pe marginea șoselei. Ciprian Achim a relatat că localnicii din satele din zonă au mai curățat vegetația, în zona curbelor, pentru a preveni accidente, însă drumul a rămas foarte periculos.

Până la furnalul de la Govâjdia, drumul judeţean este asfaltat, însă apoi şoseaua este continuată de un drum de pământ îngust, acoperit cu pietriş, care îi duce pe călători spre comuna Lelese. Drumul traversează locurile fostelor cariere de talc şi dolomită şi urcă apoi în satele de munte ale comunei Lelese, unde mai locuiesc, aproape izolaţi de restul lumii, circa 400 de oameni. „S-a mai pus niște piatră, s-au mai astupat gropile, dar obligatoriu trebuie ca pe acest drum autoritățile care îl au în întreținere să intervină, pentru că este un real pericol pentru cei care circulă pe el”, a afirmat primarul Ciprian Achim.

govajdia (46)În prezent, singurele lucrări care mai au loc pe drumul judeţean 687 E sunt, potrivit Consiliului Judeţean Hunedoara, lucrări de întreţinere a şoselei. „Au loc lucrări de întreținere, de plombare, în fiecare an, dar ideea este că îmbrăcămintea asfaltică a șoselei este îmbătrânită. La fel și în cazul altor drumuri județene, din rețeaua vastă, de aproape 1500 de kilometri de drumuri din județ, este nevoie de investiții și pe acest drum”, a precizat Victor Doană, șeful Serviciului Tehnic și de Administrare a Drumurilor, din cadrul Consiliului Județean Hunedoara. Traficul greu a crescut în ultimii ani pe multe din drumurile județene și duce la degradarea accentuată a acestora, a mai precizat Victor Doană.

Furnalul legendar de la Govâjdia

Cea mai importantă atracție turistică din zona traversată de Drumul Județean 687 E este Furnalul de la Govâjdia. Deși a fost dezafectat la începutul secolului XX, o dată cu dezvoltarea Uzinelor de fier ale Hunedoarei, monumentul s-a păstrat și este în prezent unul cele mai vechi furnale cu flux continuu de producţie, care mai pot fi vizitate în Europa.

O legendă veche, controversată, spune că în furnalul de la Govâjdie s-a produs fonta necesară realizării unor elemente din baza turnului Eiffel. Nu se cunoaşte originea relatării, însă decenii la rând, legenda furnalului care a produs fontă pentru turnul din Paris s-a perpetuat, ajungând chiar în manualele de specialitate, dedicate industriei siderurgice. Furnalul a fost inaugurat în 1810, iar pe faţada clădirii furnalului a fost aşezată o placă memorială cu inscripţia „Augusto Imperante Francisco I. exstructum 1810”. Investiţia a contribuit la dezvoltarea economică a zonei, chiar dacă furnalul a fost rentabil doar câţiva ani. În acele vremuri, Govăjdia şi Hunedoara au fost legate de una din primele linii de cale ferată îngustă din Transilvania, iar furnalul a ajuns, în ciuda problemelor cu care se confruntau proprietarii lui, un reper al industriei Hunedoarei. Furnalul era prezentat lumii la una dintre cele mai mari expoziţii din secolul al XIX-lea, Expoziţia Universală din 1889 de la Paris, pentru care a fost construit şi Turnul Eiffel. Vechiul furnal de la Govâjdia şi-a încetat activitatea definitiv în 1924. A rămas în grija localnicilor, iar din anul 2000 a intrat pe lista monumentelor istorice. La fel ca în anii regimului comunist şi după 1990, furnalul a fost propus pentru a fi transformat într-un muzeu. În ciuda promisiunilor autorităţilor locale, nu s-a mai investit în conservarea monumentului istoric.

Comentarii FB

comentarii




Răspuns la “Șosele de coșmar spre locuri legendare: pericolele de pe drumul spre Furnalul Govâjdiei și Lelese

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

20 − 20 =

ACTUALITATE
Eugen Evu va fi înmormântat miercuri. Primăria va acorda un sprijin financiar familiei poetului         Ziua Porților Deschise la Tribunalul Hunedoara         Au încercat să înșele o pensionară cu 10.000 de lei         Sarmizegetusa Regia ar putea fi deschisă mai devreme         Circulația rutieră închisă pe Transalpina         Ministerul Dezvoltării va asigura finanțarea pentru cinci proiecte de infrastructură în Hunedoara         ÎNGRIJORARE PE PIAȚA MUNCII. Ce companii din județ anunță concedieri         Sindicaliștii de la BNS au pichetat Prefectura Hunedoara         S-au răsturnat cu mașina în Strei         Mașină condusă de un minor         Băut și fără permis auto, la volan         Cristian Litera a fost condamnat pentru amenințare și violențe         Restricții pe Drumul Național 76 Deva – Brad. Au loc lucrări la Autostrada A1         Mesajul dur al lui Train Berbeceanu, la patru ani de la arestarea sa         Lecție de viață. Povestea Roxanei Irimia, tânăra pictoriță fără mâini         Despre fericire și nu numai…         Petrecere de Haloween la bibliotecă         Accident rutier grav pe șoseaua Petrila – Jieț         Vagonul unui marfar a fost distrus într-un incendiu, la Simeria Triaj         Achitări în dosarul DIICOT al oamenilor de afaceri din Geoagiu, după un deceniu de anchetă și procese