SOARTA MOCĂNIȚEI. Drumul feeric care a luat locul celei mai vechi căi ferate a Hunedoarei

Terasamentul celei mai vechi căi ferate înguste din Hunedoara a devenit un drum cu totul neobişnuit. Linia pe care în trecut circulau mocăniţele a fost dezafectată în urmă cu un deceniu, însă numeroase traverse de lemn care o susţineau au rămas înfipte în pământ şi s-au contopit cu noul drum, folosit cel mai adesea de căruţaşi, conducători de atv-uri şi motociclete KTM şi de biciclişti. Calea ferată începea din vecinătatea Castelului Corvinilor, unde a funcţionat cea mai veche gară a oraşului Hunedoarei.

Acum în locul ei au rămas câteva ruine industriale, la poalele cărora este construit un hotel. De la castel mocăniţele cu minereu, buşteni şi dolomită, vagoanele care duceau oamenii din Hunedoara spre satele din Ţinutul Pădurenilor, circulau câţiva kilometri pe valea Zlaştiului, treceau apoi pe sub munte, printr-un tunel de aproape 800 de metri, ajungând pe valea Govâjdiei, şi se opreau la Furnalul de la Govâjdia, vechi de peste două secole.

Întregul traseu de peste zece kilometri oferea călătorilor privelişti impresionante. Primul punct de atracţie era podul de fier lung de peste 150 de metri, ridicat la înălţime peste şosea şi râul Zlaşti. Înaintea sa, lângă vechiul depou, trenurile treceau peste un pod curb, masiv, şi el vechi de peste un secol. În ultimul deceniu, clădirile depoului de vagoane s-au ruinat, podul curb a fost tăiat şi vândut la fier vechi, iar din podul cel mare a rămas doar scheletul.

Câteva cantoane părăsite se înşiruie pe valea Zlaştiului, pe marginea fostului traseul al mocăniţei, care trece pe deasupra unei fabrici imense şi a cerierei sale de talc şi dolomită. De la poalele versantului, vechiul traseu de cale ferată se distinge doar prin mulţimea de pini bătrâni care au fost plantaţi de-a lungul lui şi se ridică unul lângă altul deasupra pădurilor.

Ultimul canton de pe Valea Zlaştiului a fost locuit până în urmă cu câţiva ani de o vârstnică. Femeia trăia în izolare, fără curent electric şi fără utilităţi, având drept sursă de apă o fântână săpată în faţa casei. Acum clădirea pustie a intrat în ruină, iar interiorul i-a fost devastat. Dintr-o altă construcţie ridicată în apropiere au mai rămas câteva cărămizi şi molozul. De la casa solitară, drumul mocăniţei străbate câteva păşuni şi livezi, până la intrarea în cel mai spectaculos loc, tunelul de aproape 800 de metri. Tunelul care leagă dealurile Zlaştiului de valea Govâjdiei impresionează prin lungimea sa, dar şi prin starea sa bună de conservare. În aproape 120 de ani de la construcţia lui, cărămizile cu care a fost izolat au rămas intacte, chiar dacă pe alocuri apa izvoarelor din munte s-a infiltrat în tavanul său.. De la celălalt capăt al tunelului, drumul mocăniţei îi aduce pe turişti la zeci de metri deasupra văii Govâjdiei într-un decor sălbatic.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

nouăsprezece − patru =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Comunicat de presă (P): Senatoarea PNL, Carmen Hărău: Educația și cercetarea sunt scoase din agenda curentă a PSD         Imagini aeriene de pe Lotul trei al Autostrăzii Lugoj – Deva. Când va fi inaugurat         CE RĂMÂNE DUPĂ RAPORTĂRILE MĂREŢE. Incompetenţa şi angajările „pe pile” falimentează turismul hunedorean         Orchestra Metropolitană București concertează la Castelul COrvinilor         18 octombrie 1409 – ziua istorică a Huniazilor         Deva – un oraș ecologic și durabil         Scandal în jurul unui bal al bobocilor. Un preot s-a revoltat pentru tema aleasă: Demoni vă doriţi, demoni veţi avea în şcoli în loc de elevi”         Cetatea Blidaru, locul de vis din patrimoniul UNESCO, ignorat de autorități         Vârstnic jefuit în scara blocului         Lansare de carte         Zilele icoanei încep la Deva         Transporturi agabaritice pe ruta Nădlac – Hunedoara         Salonul Hunedorean al Cărții în anul Centenarului         Sarmizegetusa Regia, în imagini de poveste         Ucigașul celor două femei din Balomir adus în instanță. Detaliile crimelor înfiorătoare săvârșite de tânăr         Ședință la Prefectură pe tema drumurilor din județ         Accident rutier grav în Deva         (P) We are more than work! – Falk Pruscha, fost CEO al Star Transmission şi Star Assembly, ne împărtăşeşte impresiile experienţei sale în România         Retrocedarea terenurilor din Retezat a dus la închiderea complexului Pietrele         Accident grav în Deva, produs la beție