Sarmizegetusa Regia rămâne închisă, după dezastrul produs de alunecările de teren

Alunecările de teren şi viiturile de pe Valea Albă au făcut, de vineri dimineaţa, imposibil accesul turiştilor spre Sarmizegetusa Regia. Cei care s-au încumetat să urce pe jos, pe ultimii patru kilometri ai şoselei, au putut vedea suprafețe imense din versanţi care au luat-o la vale cu pădure şi stânci cu tot, şi au acoperit drumul, dar şi apele învolburate de pe Valea Albă „muşcând” din terasamentul şoselei şi rupând bucăţi de asfalt. Mai jos cu câţiva kilometri de Sarmizegetusa Regia, apele Grădiştei au tranformat şi ele peisajul şi au creat gropi imense în drumul judeţean.

Noua şosea, construită între anii 2015 şi 2016 între satul Costeşti şi fosta capitală dacică a fost devastată în mai multe locuri, iar autorităţile vor aloca până la 1,1 milioane de lei pentru refacerea ei. Aceasta după ce recent Consiliul Judeţean a scos la licitaţie un proiect de 167.000 de lei ce prevede reparaţii pe acelaşi tronson, în urma viiturilor şi alunecărilor de teren din anii trecuţi.

„În cursul nopţii trecute, pe DJ 705A, pe sectorul cuprins între Remiza Valea Albă şi parcarea de la km 36+525 au avut loc două alunecări de teren. Prima alunecare de teren de intensitate mai scăzută s-a produs în zona Şerpăriei, blocând parţial drumul judeţean DJ 705A, la o distanţă de aproximativ 500 metri mai jos de parcarea de la km 36+525. Cea de a doua alunecare de teren, care a blocat în întregime drumul judeţean DJ 705A, s-a produs la circa 50 metri mai jos de parcarea de la km 36+525. Viiturile formate pe versantul Feţele Albe şi alunecările de teren apărute ca urmare a pământului îmbibat de apă au adus pe partea carosabilă tone de noroi, bolovani şi copaci smulşi din rădăcini”, a informat Consiliul Judeţean Hunedoara.

Şi în incinta cetăţii dacice ploile abundente au făcut pagube. Aici a avut loc o prăbuşire a valului de pământ dintre terasa a X –a şi terasa a XI-a, pe o distanţă de aproximativ 30 metri, fiind afectate depozitele de piatră din această zonă, a informat Consiliul Judeţean Hunedoara. De asemenea, pe aleea pietonală, au avut loc două alunecări de teren, una de o intensitate mai scăzută, la o distanţă de aproximativ 300 metri de barieră, iar cea de-a doua la o distanţă de aproximativ 150 de metri de barieră. Aceasta din urmă a fost produsă de o viitură masivă de noroi şi resturi vegetale care a produs ruperea barierei de protecţie a sectorului de drum pavat precum şi deteriorarea acostamentului, au informat reprezentanţii instituţiei.

„Pe tot sectorul de drum afectat s-a intervenit de urgenţă cu utilajele pentru înlăturarea aluviunilor şi a trunchiurilor de copaci, în vederea redeschiderii parţiale a arterei rutiere pentru traficul auto. Pentru remedierea stricăciunilor produse de calamităţi, Consiliul Judeţean Hunedoara a renunţat la o investiţie proprie şi a redirecţionat banii spre refacerea accesului spre Sarmizegetusa Regia”, a comunicat CJ Hunedoara.

Lucrări controversate

În ultimii ani, un şir de calamităţi s-a abătut asupra Sarmizegetusei Regia, cele mai multe afectând noua şosea spre capitala dacilor. Investiţia în modernizarea drumului judeţean de 18 kilometri a demarat în anul 2014, când Consiliul Judeţean Hunedoara a primit finanţare de până la nouă milioane de euro, fonduri europene, pentru acest proiect. A scos proiectul la licitaţie publică, iar câştigătoare a fost desemnată o firmă care a oferit preţul cel mai scăzut, 18 milioane de lei, faţă de valoarea maximă de 41 de milioane de lei pentru care putea fi atribuit.

Modul în care drumarii s-au achitat de sarcini a stârnit numeroase controverse, iar o ancehtă penală a fost declanşată cu privire la această investiţie. În anii 2015 şi 2016, timp de mai multe luni, drumul spre Sarmizegetusa Regia a fost închis, pentru ca antreprenorii să poată lucra. Au întârziat finalizarea proiectului şi au făcut treabă de mântuială, potrivit rapoartelor autorităţilor. Astfel, Consiliul Judeţean Hunedoara a returnat peste două milioane de lei Ministerului Dezvoltării Regionale (MDRAPFE), în urma lucrărilor defectuoase de construcţie a şoselei Costeşti – Sarmizegetusa Regia. Controlul efectuat de reprezentanţii ministerului a scos la iveală faptul că drumarii nu au respectat cerinţele din contract, iar pe unele porţiuni, au folosit bolovani din râul Grădiştea ca umpluturi pentru susţinerea terasamentului şoselei, în locul materialelor trecute în proiect.

Alunecări de teren

În februarie 2016, în timp ce şoseaua se afla în şantier, o alunecare de teren a adus tone de bolovani şi stânci peste şosea, în zona parcării de la poalele cetăţii dacice. Versantul a rămas de atunci neconsolidat şi neprotejat, astfel încât alunecările de teren au continuat până în prezent.

La scurt timp după inaugurare, în primăvara anului 2016, constructorii au fost chemaţi să repare şoseaua în aproape 200 de locuri, iar furtunile din luna august 2016 au dus la prăbuşirea cu totul a unor porţiuni din şosea. Şi în luna martie a anului trecut, stâncile s-au prăvălit şi au îngropat aleea pietonală. Copacii din pădurile traversate de şosea au făcut de asemenea numeroase probleme, numeroşi arbori fiind doborâţi de furtuni peste şosea.

Furia naturii a făcut în ultimii ani pagube şi în Sarmizegetusa Regia, unde zeci de copaci s-au prăbuşit în urma furtunilor sau din senin, iar unii au provocat distrugeri vestigiilor antice.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

paisprezece − doisprezece =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Accident rutier grav în Deva         (P) We are more than work! – Falk Pruscha, fost CEO al Star Transmission şi Star Assembly, ne împărtăşeşte impresiile experienţei sale în România         Retrocedarea terenurilor din Retezat a dus la închiderea complexului Pietrele         Accident grav în Deva, produs la beție         Ambasadorul SUA a primit cheia municipiului Hunedoara         Telecabina de la Cetatea Devei rămâne oprită         Primarul Florin Oancea propune Deva în „Alianța Vestului”         Reabilitarea centrului istoric al Devei – fază finală de aprobare a PUZ         Motivarea sentinței în dosarul comorilor dacice. Cum a scăpat de închisoare interlopul sârb care a traficat brățările de aur         VIDEO Momente groaznice la meciul de kick-boxing dintre Endre și Tolea Ciumac         Topul petrecerilor „de sezon” pe bani publici: tocana împărțită de primar și recitaluri costisitoare         Capră neagră braconată în Parâng de doi cetățeni străini și doi români!         Cu softul în probe. Recalcularea pensiilor mai așteaptă încă o săptămână         Învățământ ”european”. Foi xerocopiate și mape de plastic în loc de Abecedare!         Două noi telescaune în Straja         Conducta de transport gaz Mintia – Brad poate intra în șantier         Portofel cu bani găsit de un jandarm și predat proprietarului         Exercițiu al pompierilor alpiniști pe stâncile Dealului Cetății din Deva         ADR Vest a declarat eligibile proiectele de 30 de milioane de euro din Hunedoara         Ulpia Traiana Sarmizegetusa a fost printre cele mai vizitate monumente istorice din județ