Un an de la închiderea Minei Petrila: soarta tristă a celei mai vechi exploatări miniere din Valea Jiului

Mina Petrila s-a închis în urmă cu un an, de la 1 noiembrie. Cu două zile mai devreme, în 30 octombrie 2015, zeci de oameni au luat parte la ceremonia simbolică a scoaterii ultimului vagonet de cărbune din Mina Petrila, eveniment care a marcat închiderea definitivă a exploatării miniere, după 156 de ani de activitate aproape neîntreruptă. Foştii mineri au scris atunci pe vagonetul ieşit din pământ „Ultima tonă de cărbune, Mina Petrila, 30.10.2015”, şi au luat din cuva sa, ca amintire, bucăţi de cărbune. Scena petrecută în acompaniamentul funebru al unei fanfare a stârnit emoţii profunde, lacrimi şi resemnare.

Unii dintre ortaci au relatat că au muncit chiar şi peste 30 de ani în exploatarea de cărbune, care a avut în anii săi de glorie până la 4.000 de angajaţi, iar ziua închiderii ei a reprezentat una dintre cele mai triste din viaţa lor. La un an de la închiderea minei Petrila, vagonetul pe care minerii au notat data scoaterii din subteran a ultimei tone de huilă a rămas răsturnat printre fiarele vechi din incinta fostei exploatări. Vagonetul ruginit nu a mai fost aşezat la loc de cinste nicăieri şi nu a mai devenit piesă de muzeu, aşa cum îşi doreau unii dintre ortaci, deocamdată este însă păzit de hoţii de fier vechi. De cealaltă parte a Jiului de Est, oraşul Petrila pare neschimbat după anul care a trecut. Şi aici, ca de altfel în întreaga Valea Jiului, investiţiile pe care localnicii le-au aşteptat în speranţa redresării economice a oraşului, au lipsit, iar tot mai mulţi dintre localnici privesc cu resemnare viitorul mineritului.

În istoria ei de peste 150 de ani, Mina Petrila a fost una din exploatările fanion ale Văii Jiului. Oraşul s-a dezvoltat datorită ei, ajungând în anii 1990 la aproape 30.000 de locuitori. Mina de cărbune a fost de-a lungul timpului şi locul unor mari tragedii. În 1943, o explozie în subteran a ucis 18 mineri, însă soarta tristă a exploatării minere a fost grăbită de cele două explozii din 2008, soldate cu moartea a 13 mineri şi salvatori minieri şi rănirea altor 15.

Comentarii FB

comentarii


TAG


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

5 + șase =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Noaptea bibliotecilor         Hoți de cărbune prinși la furat. Prada a însumat șapte tone de minereu         ALDE vrea să câştige Hunedoara cu „Dezvoltarea judeţului prin turism”         IN MEMORIAM. Nicolae Adam, 10 ani de la „naşterea pentru eternitate”         Accident mortal în Dobra         Păsat şi tocană de oaie la Târgul de produse tradiţionale. Costul: 21.000 de lei         Salvaţi de pe Transalpina         ADMINISTRAŢIE PSD. Şapte ani de jalbe la „Împărăţia” primarului Cazacu din Brad. Degeaba!         Ofertele de restaurare a Castelului Corvinilor vor fi reevaluate         Accident pe DN 66. S-a răsturnat cu camionul         TURISM. Demersuri pentru declararea zonei Vulcan – Pasul Vîlcan staţiune de interes local         Șir de accidente grave pe șoselele Hunedoarei         Accident pe Calea Zarandului din Deva. Un autocar și un autocamion sunt implicate în coliziune         Ministrul Energiei nu ar vrea să renunţe la centralele pe cărbune         150 de ani de activitate corală neîntreruptă în Orăștie         Autobuz implicat într-un accident mortal pe DJ 687 Hunedoara – Deva         ZILELE MAGHIARE DIN JUDEŢUL HUNEDOARA. Au fost decernate premiile ”Barcsay Ákos” 2018         FOTO: Accident grav pe autostradă. Șase mașini au fost implicate, iar șapte oameni au fost răniți         Probleme mari pe listele “Fără penali”. Sute de semnături anulate în Valea Jiului. Primarul Uricaniului, ameninţat cu o plângere penală!         Liga a treia. Victorie pentru CS Hunedoara, eșec pentru Deva