ORAȘUL SUPRAAGLOMERAT. Hunedoara necosmetizată, într-un document secret al anului 1959

Hunedoara se înfăţişa la începutul anilor 1960 drept unul dintre cele mai aglomerate oraşe ale României, potrivit unui document secret al Institutului de Studii şi Proiectări Energetice, din cadrul Ministerului Industriei Grele. Raportul, reprezenta un studiu privind soluţiile de termoficare a oraşului, iar documentele sale erau oferite detalii mai puţin ştiute despre situaţia administrativă a oraşului Hunedoara, aflată la acea vreme în plină dezvoltare industrială.

Potrivit studiului aflat la Arhivele Judeţului Hunedoara, populaţia oraşului şi a satelor dependente administrativ, după recensământ (Boş, Buituri, Groşi, Răcăştie şi Zlaşti) a crescut de la 8464 locuitori în 1948 la 36.498 în 1956, ceea ce reprezinta cea mai mare creştere dintre toate oraşele ţării (423 la sută). „De menţionat că a crescut populaţia oraşului propriu-zis, în timp ce satele componente ale oraşului descresc continuu, de unde denotă că populaţia este atrasă spre oraş, cu posibilităţile sale de muncă”, afirmau autorii studiului.

Populaţia în continuă creştere
În 1959, cu tot cu Peştişul Mare, către care se dezvolta zona industrială, Hunedoara număra cifra de circa 41.000 de locuitori.

„Din aceştia circa 24.500 reprezintă populaţia de bază, circa 3.500 populaţia de deservire şi circa 13.000 întreţinuţi. De remarcat grupa de deservire care este redusă şi oglindeşte un nivel de trai încă prea scăzut. În plus, zilnic, 3.400 de muncitori fac deplasarea în oraş, ei locuind în localităţile învecinate”, informau autorii studiului.

Autorităţile pregăteau sistematizarea oraşului, care urma să includă drept cartiere satul Buituri şi satele Răcăştie şi Peştiş, dar excluzând satele Zlaşti, Boş şi Groş. În Hunedoara o parte din populaţia de bază o reprezintau constructorii. Estimările arătau că numărul lor urma să crească brusc până în 1961 la circa 26.500 de locuitori, când principial combinatul urma să fie terminat, după care prin plecarea constructorilor va scădea la circa 20.000, urmând apoi o creştere lentă în timp.

„Populaţia totală a oraşului e prevăzută a ajunge în 1965 la circa 48.000 de locuitori, în ipoteza producerii a un milion de tone de oţel pe an sau 52.000 de locuitori, în ipoteza producerii a circa 1,5 milioane de tone de oţel pe an şi va creşte continuu până în 1970, când va ajunge la 60.000, respectiv 70.000 de locuitori”, arătau previziunile specialiştilor.

În Hunedoara media spaţiului locativ în 1959 era de doar patru metri pătraţi pe locuitor, ceea ce reprezinta jumătate din norma sanitară. O parte a populaţiei locuia în barăci. „Acest spaţiu locativ restrâns este şi foarte inegal distribuit, din cauza numărului mare de locuinţe provizorii şi semipermanente (baracamente), ce cuprind 13.000 de muncitori constructori. Investiţiile recente nu au reuşit să ţină pasul cu creşterea populaţiei, determinată de dezvoltarea industriei siderurgice şi îndeosebi de construirea ei”, se arăta în studiul din 1959.

Autorii proiectului de termoficare constatau că s-au construit o serie de apartamente, în ultimii ani numărul lor fiind mai redus, investiţia respectivă fiind alocată pentru străzi şi lucrări edilitare. „Concomitent au fost construite tabare de baracamente şi o serie de clădiri de dotări, precum fabrica de pâine , centrala PTTR, Spitalul de Contagioşi, cantina, şcoli profesionale etc. Lipsesc cu desăvârşire hotelurile. S-au construit de asemenea un club, o sală de spectacole. Şcolile elementare şi medii au rămas în majoritate tot cele vechi pe terenuri şi în locuinţe neîncăpătoare. Instituţiile pentru copii sunt în majoritate amenajate provizoriu în foste case de locuit”, se arată în documentele păstrate la Arhive.

Dotaţiile pentru sport erau insuficiente. Singura arenă bine amenajată în 1959 nu făcea faţă solicitărilor tineretului. Staţionarul medico-sanitar al Combinatului era instalat în fosta mănăstire a Franciscanilor, iar alte staţionare medico sanitare au fost organizate în barăci. Nu exista o baie publică, iar reţeaua de alimentaţie publică era încă dificilă în privinţa localurilor, informau realizatorii studiului.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

1 × 3 =

ACTUALITATE
Accident rutier grav pe Calea Zarandului         Accident rutier în Cristur, pe șoseaua Hunedoara – Deva         Consiliul Județean pregătește banii pentru refacerea șoselei spre Sarmizegetusa Regia         Soarta tristă a așezării romane de la Micia, locul istoric care ar fi putut aduce turiști         Un polițist din Hunedoara a prins un tâlhar, după ce l-a alergat pe străzi         ADVERTORIAL. Educația financiară este vitală pentru un antreprenor         BIROCRAŢIA SUFOCĂ ROMÂNIA. Două miliarde de euro de la UE n-au mai ajuns la drumurile patriei         INSTITUŢIA PREFECTULUI. Lista despăgubirilor a fost aprobată de Guvern         O tânără a fost jefuită în Hunedoara         Accident în Hunedoara, produs de un bărbat de 71 de ani         PROIECT PILOT. Tablete pentru elevi şi laptopuri pentru dascăli, moca, de la stat         Pagube de peste jumătate de milion de lei în judeţul Hunedoara         Aproape 200 de cadre didactice, cercetători, academicieni și scriitori au dat publicității apelul ”Dreptul la Educație”         Ministrul Turismului la Geoagiu Băi. Mircea Titus Dobre: „Ce a fost până acum a fost o pancartă”         Drumul Ilia – Gelmar se va face cu 40 milioane euro, bani europeni         Semnal de alarmă: Hunedoara înconjurată de terenuri poluate. Cât de nocive sunt haldele de steril         Imagini aeriene de pe Lotul IV al Autostrăzii Lugoj – Deva. Cum s-a lucrat (VIDEO)         Atenționare meteo: cod galben de ploi și vijelii!         Scandal în trafic cu urmări grave, filmat de un martor (VIDEO)         Accidentul rutier din intersecția de la Sântuhalm. Cine a fost vinovat