MISTERELE RETEZATULUI. Povestea stranie a tragediei aviatice din Retezat, soldată cu nouă morţi

O mulţime de evenimente stranii s-au petrecut în Masivul Retezat, unul dintre cele mai sălbatice locuri din ţară. Muntele a adunat de-a lungul timpului numeroase poveşti înfiorătoare, despre apariţiile unor OZN-uri care i-au survolat înălţimile, despre porţile energetice din locurile sale misterioase şi despre fenomenele meteorologice greu de explicat, cum este cel al ceţii dense care îl învăluie, din senin, oferind senzaţii tari călătorilor.

Una dintre cele mai ciudate relatări despre Masivul Retezat a fost legată de tragedia aviatică petrecută în noaptea de 13 spre 14 august 1991, când un avion IL-18, cu nouă oameni l-a bord, s-a prăbuşit în zona vârfului Custura, fără a lăsa supravieţuitori.
Aeronava TAROM IL-18 YR-IMH care efectua un zbor pe ruta Bucureşti – Timişoara decolase în seara de 13 august 1991, la ora 23:15, de pe Aeroportul Otopeni. La bord se aflau cinci membri ai echipajului şi patru angajaţi ai companiei, care se îndreptau spre Timişoara pentru a repara un alt avion. În zona Retezatului, aeronava a coborât de la 6.100 de metri la altitudinea de 2.440, în timp ce piloţii transmiteau că se află la 5 mile nautice de municipiul Deva. Cu un minut înainte de impact, echipajul a raportat survolarea Făgetului şi a primit autorizarea pentru a ateriza pe Aeroportul din Timişoara. Aeronava începe coborârea, la 1830 de metri, unde avionul este menţinut, în timp ce de la turnul de control al aeroportului i se transmite pilotului interceptarea radiofarului Arad, deasupra punctului Lugoj.

Tragedia înfiorătoare
Cu câteva secunde înainte de impactul înregistrat la ora 23:53, echipajul aeronavei a confirmat interceptarea radiofarului, însă apoi transmisia radio s-a întrerupt. După 10 secunde cei de la Aeroportul din Timişoara aud ultimul mesaj. „Vezi că se ve…”.
Ultimele cuvinte ale unuia dintre membrii echiajului sunt întrerupte de impact, iar aeroportul a pierdut definitiv legătura radio cu aeronova. Aeronava şi pasagerii ei au fost spulberaţi în urma accidentului aviatic. Priveliştea tragediei era înfiorătoare.

„Acolo sus, în faţa noastră, era dezastrul. Ceva de neimaginat. O pădure de brazi cu vârfurile retezate, cu bucăţi din fuselaj atârnând în bătaia vântului, tărâm horror pe mai bine de un kilometru. Scaune, mochetă, beculeţe, ceasuri, degete, mâni, capete, veceu, ochelari, manşa, motor, un buchet de flori, haine, hublouri, un portofel, o păpuşă, o valiză, un chipiu, miros de kerosen ars, un picior, ulei prelingandu-se pe stânci, pantof cu toc, brăduleţi striviţi, sânge peste tot şi un elicopter care coboară cu mare zgomot în poiană”, relata Vladimir Brilinsky, pe cioaravopsita.ro, unul dintre puţinii jurnalişti care au ajuns la locul tragediei. A doua zi dimineaţa elicopterele militare au localizat rămăşiţele aeronavei în apropierea vârfului Custura, zona a fost împânzită de militari şi poliţişti şi niciunui civil nu i s-a mai dat voie să se apropie de locul impactului.

Ancheta în cazul tragediei aviatice, efectuată de Procuratura Judeţului Hunedoara şi de Departamentul Aviaţiei Civile a arătat că vinovat pentru producerea accidentului a fost echipajul, care s-a abătut de la traseu şi, de asemenea, a interpretat greşit comunicarea turnului de control. Pilotul Ioan Berenghi avea peste 7.000 de ore de zbor. Totuşi, potrivit anchetei Inspectoratului Aviaţiei Civile, echipajul nu a respectat procedurile de navigaţie aeriană, de stabilire a poziţiei reale a aeronavei, a raportat eronat survolarea punctelor obligate de raport şi a utilizat metoda navigatiei estimate, fără a folosi toate echipamentele de radionavigatie de la bord.
În timp ce anchetatorii ţineau sub secret informaţiile legate de cauzele tragediei aviatice, au apărut o serie de ipoteze privind împrejurările ei. Una dintre ele era că avionul a fost doborât de o rachetă sol-aer, lansată dintr-una din unităţile militare anti-aeriene din zonă. Presupunerea a fost, bineînţeles, infirmată de anchetatori. Ipotezele că accidentul ar fi fost cauzat de furtună sau de arderea unui motor au fost eliminate.

Misterul sferelor luminoase
Cea mai ciudată explicaţie a fost legată de existenţa unor OZN-uri, sfere luminoase care au survolat Retezatul, fiind observate cu o săptămână mai devreme de turişti şi de către salvamontişti. Aceleaşi OZN-uri ar fi cauzat catastrofa aviatică, potrivit unor ipoteze lansate la scurt timp după accident. În chiar a doua zi după tragedie, ziarul Zori Noi din Petroşani publica un articol care oferea detalii despre un eveniment straniu petrecut în Retezat. În reportajul cu titlul „Fenomen Misterios”, jurnaliştii arătau că în noaptea de 4 august 1991 şapte persoane au văzut o formaţiune asemănătoare unui OZN, deasupra Retezatului, la câţiva kilometri de locul tragediei. Potrivit unor relatări din 1991, confirmate de salvamontiştii din Retezat, în luna august a anului 1991, un grup de turişti a văzut pe un versant al Retezatului mai multe sfere luminoase, despre care atât călătorii cât şi salvamontiştii au presupus că erau OZN-uri. Întâmplarea s-a petrecut într-o seară, în apropiere de refugiul Pietrele. Dansul luminilor de pe cer a durat aproape jumătate de oră, relata salvamontistul Gheorghe Resiga, pentru ca apoi ele să dispară într-o ceaţă densă. Afirmaţia era susţinută de Martin Domokos, un alt salvamontist, iar evenimentul a fost relatat de specialişti.
“Lumina, a cărei traiectorie iniţială era liniară, a început să se deplaseze în zigzag, iar viteza ei a crescut. Era limpede că nu putea fi vorba de un om. Fetele din grup s-au speriat şi au încercat să fugă. Lumina, de culoare roşie, s-a apropiat până la câteva zeci de metri şi Domokos a strigat spre ea: „Prieteni, veniţi încoace!”. Lumina a staţionat puţin, apoi s-a întors către Valea Rea, de unde venise. Reluându-şi urcuşul, membrii grupului au ob­şervăt spre Valea Rea, o lumină de un alb intens. Apoi o alta, de un albastru pal. După câteva minute, au ajuns pe Seaua Bucurei. De acolo se vedeau o multitudine de puncte luminoase verzi, albastre, turcoaz –această era culoarea dominantă – dar şi galben-roşiatice şi roz. Ele au luat mai întâi forma unui ovoid, situat în partea de sus dreapta a Văii, care s-a transformat într-un cilindru bine conturat. Au urmat un parale­lipiped cu toate laturile luminate, un triunghi şi o… inimă uriaşă. în ultimul stadiu al observaţiei, cei şapte aveau impresia că se află într-un avion, zburând noaptea, la mică înălţime, deasupra unui oraş feeric luminat, cu bulevarde, străzi, intersecţii… (…) Această viziune au avut-o şi alţi martori ai unor fenomene OZN”, afirma scriitorul Ion Hobana, potrivit volumului Observatori credibili, relatari incredibile (2001, Polirom). Astfel era prezentat evenimentul din 4 august, făcut public după ce în aceeaşi perioadă posturile de radio relatau despre faptul că un OZN ar fi fost observat zburând deasupra Dunării, la Porţile de Fier.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

19 − optsprezece =

ACTUALITATE
CÂT VOR PLĂTI DEVENII? Preţul gunoaielor e la mâna primarului Ovidiu Moş         Traian Berbeceanu îi dă replica fostului său anchetator         Percheziții în Hunedoara, într-un dosar privind acordarea ilegală a diplomelor de studii         Furtunile au făcut pagube însemnate în nordul județului         Furtuna a distrus un drum din Retezat         TRAI PE VÂTRAI. Lefuri de opt ori mai mari decât plebea la Consiliul Judeţean         O VACANŢĂ ALTFEL. „E vremea cititului la Mărtinești”         DIPLOME DE EXCELENŢĂ. Elevele de 10 la Bacalaureat, recompensate de Consiliul Judeţean         Accident rutier pe o trecere de pietoni din Hunedoara         Misiune spectaculoasă de salvare a unui urs, prins într-un laț pus de braconieri         MOMENT SOLEMN. Subprefectul Dorel Bretean a depus jurământul de onoare         Apa Prod S.A. a lansat aplicaţia ApaProd pentru telefonul mobil         Imagini de poveste realizate pe un traseu dificil din Retezat         Sărbătoarea Greco-Catolicilor din Orăștie         Fii satului Văleni s-au strâns laolaltă         De jale și dor la Capela din Orăștie         FOTOGALERIE. Autostrada Lugoj – Deva: peste 170 de utilaje și 500 de municitori au fost mobilizați pe Lotul IV         Cine este tânărul condamnat pentru incendierea mașinilor șefilor din penitenicar         Motociclist rănit după ce a evitat un biciclist         Două femei rănite într-un accident rutier