ISTORIE HUNEDOREANĂ. Tragediile rutiere ale anilor 1940, accidente provocate de soldaţi sovietici şi militari grăbiţi

Arhivele Naţionale – judeţul Hunedoara păstrează numeroase mărturii despre cele mai ciudate accidente mortale petrecute în anii 1940. Documentele arată cum şoferii care circulau cu peste 30 de kilometri la oră riscau să piardă maşinile de sub control şi astfel să provoace tragedii şi cât de puţin pregătite erau autorităţile în a interveni în ajutorul victimelor.

Camioanele militare au făcut numeroase victime în anii 1940, potrivit notelor informative ale Poliţiei Deva, din acea perioadă, păstrate la Arhivele Naţionale. Una dintre anchete viza moartea unui evreu din Hunedoara, petrecută în centrul oraşului. Victima a fost călcată de camionul condus de un militar grăbit.

„Azi am fost încunoştinţaţi verbal de către gardianul public Ghelerean Anton că în Strada Regele Ferdinand în oraşul Hunedoara s-a petrecut un accident de circulaţie. Camioneta Divizionului 4 Tunuri Munte Hunedoara, condusă de soldatul şofer Buciu Dumitru, venea dinspre gară pe Strada Ştefan cel Mare cu viteza de circa 30 de kilometri pe oră şi când a ajuns în Strada Regele Ferdinand, în dreptul Restaurantului Ritz, respectiv spre colţul străzii Andrei Mureşan, a călcat şi a trecut cu camioneta peste evreul Maier Ignat, zis Naţi, în etate de 60 de ani, originar din oraşul Hunedoara, care după ce a fost accidentat a fost ridicat de susnumitul şofer şi transportat la infirmieria Divizionului. După 20 de minute accidentatul a decedat din cauza hemoragiei interne. Soldatul şofer Buciu Dumitru fiind cu Divizionul 4 gata de plecare la gară nu a putut fi reţinut. I s-a luat declaraţie în faţa delegatului Divizionului”, se arăta în nota informativă din 9 iulie 1942, păstrată la Arhivele Naţionale – Judeţul Hunedoara.

trag 2Şoferul a declarat că era grăbit, de aceea circula cu 30 de kilometri pe oră. „Când am ajuns pe Strada Regele Ferdinand, înainte de restaurantul lui Ritz, au apărut de pe strada Andrei Mureşan două persoane civile. Unul a luat-o în partea dreaptă şi unul în partea stângă. Am căutat să evit accidentul şi am luat-o spre stânga, astfel independent de voinţa mea am ajuns cu camionul pe trotuar şi am călcat pe persoana care fugea în stânga, care se numeşte Maier Ignat, zis Naţi. După ce s-a petrecut acest accdent de circulaţie am oprit, l-am luat în camion şi l-am transportat la infirmeria divizionului pentru a i se acorda îngrijiri”, relata şoferul. Bărbatul care a scăpat cu viaţă a declarat că autovehicolul i-a surprins în mijlocul străzii. „Eu am luat-o la fugă spre dreapta ca să nu fiu călcat de maşină, iar evreul Maier Ignat a luat-o spre stânga şi a fost ajuns călcat de camioneta amintită. Şoferul a claxonat, însă fiind distanţa mică şi cum camioneta avea vieză mare, nu am mai apucat să ne ferim la timp, a declarat Ienci Petru, hunedoreanul care a scăpat cu viaţă.

Nu a putut evita victima sinucigaşă
Un hunedorean care conducea un autobuz a relatat cum a provocat un accident mortal pe şoseaua Deva – Călan, în Băcia. O femeie cu handicap grav s-a aruncat în faţa maşinii. „În momentul când m-am apropiat de bariera de calea ferată am văzut că femeia a vrut să mi se arunce în faţa roţii din dreapta şi înaintea maşinii şi văzând pericolul am virat la stânga cât am putut, însă am virat atât cât să nu lovesc maşina de baree barierei spre a nu produce un accident cu 15 oameni ce se aflau în ea. După ce am trecut mi s-a strigat de către oamenii din maşină că femeia pe care am depăşit-o s-a aruncat la roata din urmă pe dreapta şi a rămas călcată pe cap. Am oprit camionul şi a văzut femeia moartă, având capul fracturat”, a relatat şoferul Ioanid Ciprian, în nota informativă din 11 septembrie 1943.

Căzut din camionul scăpat de sub control
În 14 decembrie 1943, un camion care se îndrepta din Deva spre Orăştie, cu 30 – 35 de kilometri pe oră, potrivit şoferului, a fost scăpat de sub control, după ce frânele au cedat, iar volanul s-a blocat. Camionul care transporta mai mulţi pasageri a ajuns într-o râpâ de pe marginea drumului, însă nu s-a răsturnat. În schimb, unul dintre pasageri a murit. „Coborând şoferul cu însoţitorii săi din cabina maşinii au dat peste gardianul Ion Bătrâna, care era căzut la pământ cu faţa în sus, având o rană la cap şi care nu mai mişca, fiind mort. Acest gardian în realitate a stat în dosul cabinei şi este foarte probabil ca, la momentul când a observat coborârea vertiginoasă în prăpastie, a căutat să sară jos şi cu această ocazie din nebăgare de seamă s-a izbit de arborele pe lângă care a trecut maşina. S-a ales cu fracturarea completă în mai multe părţi a cutiei cranienne şi zdrobirea lobului stâng al creierului, fapt care a produs o hemoragie internă şi moartea instantanee”, informa Poliţia Deva, în 1944.

Accidente provocate de ruşi, clasate
Zeci de accidente în care au fost implicate maşini de armată, conduse de sovietici, au fost înregistrate pe teritoriul Hunedoarei, după 1944, când trupele sovieice au tranzitat judeţul Hunedoara. Unele s-au soldat cu tragedii colective, însă de cele mai multe ori, dosarele erau clasate, pe motiv că şoferii vinovaţi nu erau identificaţi. Unul dintre cele mai grave s-a petrecut în comuna Aurel Vlaicu, în dimineaţa de 15 noiembrie 1944. Fruntaşul Ioan Maniuc dintr-un regiment al Armatei române, aflat la volanul unui camion care transporta 17 persoane spre Bucureşti s-a răsturnat într-un şanţ, în încercarea de a evita o maşină militară, aparţinând armatei sovietice. „Cu toate semnalizările făcute de şoferul Maniuc Ioan, cu farul şi cu claxonul, nici nu s-a dat pe partea regulamentară, nici nu a micşorat viteza şi lumina. În situaţia aceasta, şoferul Maniuc Ioan, ca să evite o ciocnire cu maşina rusească, a virat la stânga, dându-şi seama că această manevră ar putea să răstoarne maşina. Şi cum şoseaua era udă maşina a derapat în şanţul din partea stângă. În cădere au fost prinşi sub bagaje şi omorâţi pe loc următorii: dr. Isăpescu Alaxandri, dr. Isăpescu Maria, Cârlig Ana şi Dan Liviu”, informa Parchetul Tribunalului Deva. Şoferul maşinii sovietice a rămas neidentificat, iar militarul român a fost anchetat pentru omor fără voie. Dosarul a fost trimis spre soluţionare de către Parchetul din Deva către Parchetul Curţii Marţiale a Comandamentului 6 Teritorial Sibiu, în 7 decembrie 1944.
Şoferi neidetificaţi – dosar clasat
Într-un alt dosar, pentru care s-a solicitat clasarea se arătau următoarele: „În ziua de 6 noiembrie 1944, un camion al unei unităţi sovietice condus de şoferul Gavrilov, mergea din direcţia Orăştie spre Alba Iulia, având pe platformă şase ostaşi sovietici, patru civili şi trei butoaie de benzină. Aproape de podul peste râul Vinerea, la o curbă a şoselei camionul a întâlnit o coloană de maşini sovietice şi cum era în viteză, iar coloana nu respecta regula de a ţine dreapta, camionul a patinat, apoi s-a tamponat cu o maşină din coloana ce venea din direcţia opusă şi derapând spre dreapta, răsturnându-se. Butoaiele s-au rostogolit peste pasageri, omorând un civil şi rănind un civil şi patru militari ruşi”. Potrivit anchetatorilor, vina aparţinea ambilor şoferi implicaţi în accident, însă Parchetul din Deva a solicitat clasarea dosarului, deoarece niciunul dintre şoferi nu a putut fi identificat.
Şoferul a aşezat victima pe trotuar şi a plecat
Un proces verbal înregistrat de Parchet în 9 octombrie 1944, ora 12, de Comisariatul de Poliţie Orăştie prezenta accidentul mortal suferit de o adolescentă din Orăştie, lovită de un camion militar rus. „După comiterea accidentului, şoferul maşinii ruseşti care era îmbrăcat în uniformă militară a oprit maşina, a coborât şi luând-o pe accidentată de pe marginea drumului a aşezat-o pe trotuar, după care a plecat mai departe cu maşina”, relata o martoră, adăugând că nu reţinuse numărul maşinii. Părinţii fetei ucise nu au putut formula nicio pretenţie, întrucât maşina nu a putut fi identificată. „Cu toate investigaţiunile şi cercetările făcute de noi nu s-a putut identifica maşina militară rusă, acest fapt datorându-se marei treceri de circulaţiune militară rusă prin acest oraş şi faptului că accidentul s-a produs înspre marginea oraşului în timp ce autocamionul ieşea din oraş”, informa Parchetul Tribunalului Deva.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

5 × unu =

ACTUALITATE
Echipa morții își află sentința la Tribunalul Hunedoara         Amenzi de 5.800 de lei date de ISU Hunedoara         Misiune de salvare în Masivul Vâlcan         Incendiu în Călan: peste 20 de persoane au fost evacuate         Nicolae Gherghin, colecționarul de timp         3.000 de sancţiuni au fost aplicate de Poliţia Locală Deva         Peste 30 de proiecte de hotărâre sunt supuse dezbaterii şi aprobării Consiliului Local Deva         Schi-alpinismul, recunoscut drept sport olimpic. Selecţia pentru lotul naţional, la finele lui ianuarie         Până acum, 820 de concurenţi vor alerga la înălţime. Pe 17 iunie, la Retezat SkyRace Intersport!         Tragedie pe un bulevard din Hunedoara. Un tânăr a fost implicat într-un accident mortal         Gealaţii lui Arion către secretarul general PNL Hunedoara: „Îţi sparg faţa şi maşina”         Mesajul lui Traian Berbeceanu către ministrul Justiției         Călători străini prin judeţul Hunedoara: „O mică Elveţie!”         Când va fi dată sentința în dosarul de proxenetism al lui Daniel Pleșcan         Peste 100 de jandarmi vor asigura ordinea în stațiunile Hunedoarei         Hoț arestat după ce a atacat paznicii unui transport de cărbune din Valea Jiului         AU DEPUS JURĂMÂNTUL. Poliția Hunedoara se întărește cu 60 de agenți         PROCESUL DECENIULUI. Domeniul Kendeffy din Retezat, la ultimul termen de judecată         Violatorul care și-a mutilat fosta iubită a cerut eliberarea         Tribunalul Hunedoara decide soarta fostului primar Cornel Resmeriță